The strange filmic universe of H. P. Lovecraft
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/42364 |
Resumo: | This paper tries to make a brief survey of some incursions of the fictional universe of H. P. Lovecraft in cinema. Creator of a teratological pantheon, varied profane objects and a pessimistic philosophical perspective pointing to the insignificance of the human before a terrifying cosmos, the writer ends up becoming a broad material for film appropriations. While a massive use of lovecraftian elements is gaining larger contours in films with good reviews and box office, the transpositions of the author’s narratives seem to inhabit a more specific niche of films, especially in a scope considered more trash of the audiovisual. Through the study of some authors and some more well-known and emblematic examples, we will demonstrate this strange paradox and we will try to test some possible hypotheses. |
id |
PUC_RS-12_d2866ffbbb4b9249d260cd78cf4e2827 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/42364 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The strange filmic universe of H. P. LovecraftEl extraño universo filmico de H. P. LovecraftO estranho universo fílmico de H. P. LovecraftLovecraftCinemaLiteratureHorrorLovecraftCineLiteraturaHorrorLovecraftCinemaLiteraturaHorrorThis paper tries to make a brief survey of some incursions of the fictional universe of H. P. Lovecraft in cinema. Creator of a teratological pantheon, varied profane objects and a pessimistic philosophical perspective pointing to the insignificance of the human before a terrifying cosmos, the writer ends up becoming a broad material for film appropriations. While a massive use of lovecraftian elements is gaining larger contours in films with good reviews and box office, the transpositions of the author’s narratives seem to inhabit a more specific niche of films, especially in a scope considered more trash of the audiovisual. Through the study of some authors and some more well-known and emblematic examples, we will demonstrate this strange paradox and we will try to test some possible hypotheses.El presente trabajo busca hacer un breve recorrido por algunas incursiones del universo ficticio de H. P. Lovecraft en el cine. Creador de un panteón teratológico, diversos objetos profanos y una perspectiva filosófica pesimista que apunta a la insignificancia de lo humano frente a un cosmos aterrador, el escritor acaba convirtiéndose en amplio material de apropiaciones cinematográficas. Si bien un uso masivo de elementos lovecraftianos ha ganado contornos cada vez mayores en películas con buenas críticas y taquilla, las transposiciones de las narrativas del autor parecen habitar un nicho más específico de las películas, especialmente en un contexto considerado más vulgar en el sector audiovisual. A través del estudio de algunos autores y algunos ejemplos más emblemáticos y conocidos, demostraremos esta extraña paradoja e intentaremos probar algunas hipótesis posibles.O presente trabalho procura fazer um breve levantamento de algumas incursões do universo ficcional de H. P. Lovecraft no cinema. Criador de um panteão teratológico, objetos profanos variados e uma perspectiva filosófica pessimista apontando para a insignificância do humano diante de um cosmos aterrador, o escritor acaba se tornando um amplo material para apropriações cinematográficas. Enquanto uma massiva utilização de elementos lovecraftianos ganham contornos cada vez maiores em filmes com boas críticas e bilheterias, as transposições das narrativas do autor parecem habitar um nicho mais específico de filmes, sobretudo em um âmbito considerado mais trash do audiovisual. Através do estudo de alguns autores e alguns exemplos mais emblemáticos e conhecidos, demonstraremos esse estranho paradoxo e tentaremos ensaiar algumas possíveis hipóteses.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4236410.15448/1980-3729.2022.1.42364Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e42364Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e42364Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e423641980-37291415-054910.15448/1980-3729.2022.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/42364/27597Copyright (c) 2022 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Yuri2023-01-06T12:36:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/42364Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2023-01-06T12:36:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft El extraño universo filmico de H. P. Lovecraft O estranho universo fílmico de H. P. Lovecraft |
title |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft |
spellingShingle |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft Garcia, Yuri Lovecraft Cinema Literature Horror Lovecraft Cine Literatura Horror Lovecraft Cinema Literatura Horror |
title_short |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft |
title_full |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft |
title_fullStr |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft |
title_full_unstemmed |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft |
title_sort |
The strange filmic universe of H. P. Lovecraft |
author |
Garcia, Yuri |
author_facet |
Garcia, Yuri |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Yuri |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lovecraft Cinema Literature Horror Lovecraft Cine Literatura Horror Lovecraft Cinema Literatura Horror |
topic |
Lovecraft Cinema Literature Horror Lovecraft Cine Literatura Horror Lovecraft Cinema Literatura Horror |
description |
This paper tries to make a brief survey of some incursions of the fictional universe of H. P. Lovecraft in cinema. Creator of a teratological pantheon, varied profane objects and a pessimistic philosophical perspective pointing to the insignificance of the human before a terrifying cosmos, the writer ends up becoming a broad material for film appropriations. While a massive use of lovecraftian elements is gaining larger contours in films with good reviews and box office, the transpositions of the author’s narratives seem to inhabit a more specific niche of films, especially in a scope considered more trash of the audiovisual. Through the study of some authors and some more well-known and emblematic examples, we will demonstrate this strange paradox and we will try to test some possible hypotheses. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/42364 10.15448/1980-3729.2022.1.42364 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/42364 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2022.1.42364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/42364/27597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 29 No. 1 (2022): Single Volume; e42364 Revista FAMECOS; Vol. 29 Núm. 1 (2022): Volumen único; e42364 Revista FAMECOS; v. 29 n. 1 (2022): Volume Único; e42364 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2022.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657221910528 |