Narcissus thinks it is ugly which is not mirror: self-referentiality and identity of the newspaper

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Leal, Bruno
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Alberto Carvalho, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/15045
Resumo: The coverage of Folha de São Paulo of the Gay Pride Parade in São Paulo in 2012, in the editions between June 9th and 17th, highlighted the survey about the total public of theevent, carried out by the Datafolha Institute, company of the same corporate group that publishes the newspaper. The same strategy of self-reference has been systematical not only relative to other surveys conducted by Datafolha, as well as the self-promotion of TV Folha, weekly show that the newspaper transmits on TV Cultura on Sunday nights,and dissemination of products sold with Sunday editions, like books about great designers or Latin American writers. More than an indication of the “identity of the newspaper”, as proposed by Eric Landowski (1992), the strategy of selfreference seems to indicate new ways of authentication and sought to legitimize the narratives of the events reported.
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spelling Narcissus thinks it is ugly which is not mirror: self-referentiality and identity of the newspaperEs que Narciso encuentra feo lo que no es espejo: autorreferencialidad e identidad del periódicoÉ que Narciso acha feio o que não é espelho: autorreferencialidade e identidade do jornalJournalismSelf-referenceAuthenticationJournalismPeriodismoAutorreferencialidadAutenticaciónComunicaciónJornalismoAutorreferencialidadeAutenticaçãoJornalismoThe coverage of Folha de São Paulo of the Gay Pride Parade in São Paulo in 2012, in the editions between June 9th and 17th, highlighted the survey about the total public of theevent, carried out by the Datafolha Institute, company of the same corporate group that publishes the newspaper. The same strategy of self-reference has been systematical not only relative to other surveys conducted by Datafolha, as well as the self-promotion of TV Folha, weekly show that the newspaper transmits on TV Cultura on Sunday nights,and dissemination of products sold with Sunday editions, like books about great designers or Latin American writers. More than an indication of the “identity of the newspaper”, as proposed by Eric Landowski (1992), the strategy of selfreference seems to indicate new ways of authentication and sought to legitimize the narratives of the events reported.La cobertura que la Folha de S.Paulo hizo de la Parada Gay de São Paulo 2012, en ediciones entre los días 9 y 17 de junio, destacó la investigación sobre el público total del evento, realizada por el Instituto Datafolha, empresa del mismo grupo empresarial del periódico. La misma estrategia de autorreferirse ha sido sistemática no sólo en relación a otras investigaciones realizadas por el Datafolha, como también en la autopromoción del TV Folha, programa semanal que el periódico vehicula en la TV Cultura en las noches del domingo, y en la divulgación de productos vendidos con las ediciones dominicales, a ejemplo de libros sobre grandes diseñadores y escritores iberoamericanos.La estrategia de autorreferencialidad parece indicar nuevos modos de autenticación y de búsqueda de legitimidad para las narraciones de los acontecimientos informados.A cobertura que a Folha de S.Paulo fez da Parada Gay de São Paulo 2012, em edições entre os dias 9 e 17 de junho, destacou a pesquisa sobre o público total do evento, realizada pelo Instituto Datafolha, empresa do mesmo grupo empresarial que edita o periódico. A mesma estratégia de autorreferir-se tem sido sistemática não somente em relação a outras pesquisas realizadas pelo Datafolha, como também na autopromoção do TV Folha, programa semanal que o jornal veicula na TV Cultura nas noites de domingo, e na divulgação de produtos vendidos com as edições dominicais, a exemplo de livros sobre grandes designers e de escritores ibero-americanos. Mais do que a indicação da “identidade do jornal”, como proposto por Eric Landowski (1992), a estratégia de autorreferencialidade parece indicar novos modos de autenticação e de busca de legitimidade para as narrativas dos acontecimentos noticiados.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1504510.15448/1980-3729.2014.1.15045Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 1 (2014); 148-164Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 1 (2014); 148-164Revista FAMECOS; v. 21 n. 1 (2014); 148-1641980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/15045/11328Souza Leal, BrunoAlberto Carvalho, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T17:54:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/15045Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-28T17:54:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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Es que Narciso encuentra feo lo que no es espejo: autorreferencialidad e identidad del periódico
É que Narciso acha feio o que não é espelho: autorreferencialidade e identidade do jornal
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