Signification, innovation and stereotypes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3394 |
Resumo: | This paper examines the role of stereotypes in meaning, especially in terms of Peirce's semiotics and its consequences for design practice. He enfeebles the hidden presence of common sense assumptions in inference, the logical process Peirce saw as the fallible, tentative, and rhetorical way through which subjects make sense. However, it is expected that the destabilizing relativistic effect of semiosis may also be capable of producing desired changes in ideas received when negativity (or rejection) is activated by the material practices of design (advertising, architecture, photography, etc.) whenever one wants Create innovative, concrete propositions with the objective of altering specific spectra of existing prepositions. |
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Signification, innovation and stereotypesSignification, innovation and stereotypesCommunicationstereotypemeaningLanguage and communicationComunicaçãoestereótiposignificaçãoLinguagem e comunicaçãoThis paper examines the role of stereotypes in meaning, especially in terms of Peirce's semiotics and its consequences for design practice. He enfeebles the hidden presence of common sense assumptions in inference, the logical process Peirce saw as the fallible, tentative, and rhetorical way through which subjects make sense. However, it is expected that the destabilizing relativistic effect of semiosis may also be capable of producing desired changes in ideas received when negativity (or rejection) is activated by the material practices of design (advertising, architecture, photography, etc.) whenever one wants Create innovative, concrete propositions with the objective of altering specific spectra of existing prepositions.Este texto examina o papel dos estereótipos na significação, especialmente em termos da semiótica de Peirce e suas conseqüências para a prática do design. Ele enfetiza a presença escondida de pressupostos do senso-comum na inferência, o processo lógico que Peirce via como a maneira falível, provisional e retórica através da qual os sujeitos produzem sentido. Contudo, se espera que o efeito relativista desestabilizador da semiose possa também ser capaz de produzir mudanças desejadas nas idéias recebidas quando a negatividade (ou rejeição) é ativada pelas práticas materiais do design (publicidade, arquitetura, fotografia, etc.) sempre que se quer criar proposições inovadoras, concretas, com o objetivo de alterar espectros específicos de preposições existentes.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/339410.15448/1980-3729.2006.31.3394Revista FAMECOS; Vol. 13 No. 31 (2006); 57-64Revista FAMECOS; Vol. 13 Núm. 31 (2006); 57-64Revista FAMECOS; v. 13 n. 31 (2006); 57-641980-37291415-054910.15448/1980-3729.2006.31reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3394/2659Cauduro, Flávio Viniciusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-25T18:26:31Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/3394Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-25T18:26:31Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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