Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trotta, Felipe da Costa
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: dos Santos, Kywza J. F. P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350
Resumo: Popular music is a media artifact through which thoughts, values, actions and collective and individual strategies of identity can be socially negotiated. In this article, we’ll analyze the discursive nuances in the song Respeitem meus cabelos, brancos (Have some respect for my hair, whites), by Chico César. We start of from the assumption that behind a militant and accusatory discourse, ambiguities are showed in the author’s stand on black identity. Current debates on racism trigger a dichotomous position (blacks vs. whites), in the lyrics, second guessed by the irony in the unorthodox usage of reggae, by the ambiguity of the record cover image, by the undefined tone and the creative use of the comma, that condenses a range of interpretational misplaces, contributing largely and critically for the current thought on blackness in Brazil.
id PUC_RS-12_e7313940cab7113de541f1542ee1098a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11350
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identityRespeten mis pelos, blancos: música, política e identidad negraRespeitem meus cabelos, brancos: música, política e identidade negraPopular musicblack identityChico CésarIdentityMúsica popularIndentidad negraChico CésarIdentidadMúsica popularidentidade negraChico CésarIdentidadePopular music is a media artifact through which thoughts, values, actions and collective and individual strategies of identity can be socially negotiated. In this article, we’ll analyze the discursive nuances in the song Respeitem meus cabelos, brancos (Have some respect for my hair, whites), by Chico César. We start of from the assumption that behind a militant and accusatory discourse, ambiguities are showed in the author’s stand on black identity. Current debates on racism trigger a dichotomous position (blacks vs. whites), in the lyrics, second guessed by the irony in the unorthodox usage of reggae, by the ambiguity of the record cover image, by the undefined tone and the creative use of the comma, that condenses a range of interpretational misplaces, contributing largely and critically for the current thought on blackness in Brazil.La música popular es un artefacto mediático a través del cual se negocian socialmente pensamientos, valores, acciones y estrategias de identidad individual y colectiva. En este artículo, analizaremos los matices discursivos que integran la canción Respeten Mis Pelos, Blancos, de Chico César. Se parte de la hipótesis de que detrás de un discurso militante y acusatorio se revelan diversas ambigüedades discursivas que integran la posición del autor sobre identidad negra. Los debates actuales sobre racismo accionan un posicionamiento dicotómico (blancos x negros), presente en la letra, pero relativizado por la ironía del uso no ortodoxo del reggae, por la ambigüedad de la portada del CD, por la indefinición tonal y por el creativo uso de la coma, que condensa toda una gama de desplazamientos interpretativos, contribuyendo densa y críticamente al pensamiento actual sobre negritud en Brasil.A música popular é um artefato midiático através do qual são negociados socialmente pensamentos, valores, ações e estratégias de identidade individual e coletiva. Neste artigo, analisaremos as nuances discursivas que integram a canção Respeitem meus cabelos, brancos, de Chico César. Parte-se da hipótese de que por trás de um discurso militante e acusatório revelam-se diversas ambiguidades discursivas que integram a posição do autor sobre identidade negra. Os debates atuais sobre racismo acionam um posicionamento dicotômico (brancos x negros), presente na letra, mas relativizado pela ironia do uso não ortodoxo do reggae, pela ambiguidade da capa do CD, pela indefinição tonal e pelo criativo uso da vírgula, que condensa toda uma gama de deslocamentos interpretativos, contribuindo densa e criticamente para o pensamento atual sobre negritude no Brasil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1135010.15448/1980-3729.2012.1.11350Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 1 (2012); 225-248Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 1 (2012); 225-248Revista FAMECOS; v. 19 n. 1 (2012); 225-2481980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350/7740Trotta, Felipe da Costados Santos, Kywza J. F. P.info:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-15T18:24:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11350Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-15T18:24:33Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
Respeten mis pelos, blancos: música, política e identidad negra
Respeitem meus cabelos, brancos: música, política e identidade negra
title Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
spellingShingle Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
Trotta, Felipe da Costa
Popular music
black identity
Chico César
Identity
Música popular
Indentidad negra
Chico César
Identidad
Música popular
identidade negra
Chico César
Identidade
title_short Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
title_full Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
title_fullStr Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
title_full_unstemmed Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
title_sort Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
author Trotta, Felipe da Costa
author_facet Trotta, Felipe da Costa
dos Santos, Kywza J. F. P.
author_role author
author2 dos Santos, Kywza J. F. P.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trotta, Felipe da Costa
dos Santos, Kywza J. F. P.
dc.subject.por.fl_str_mv Popular music
black identity
Chico César
Identity
Música popular
Indentidad negra
Chico César
Identidad
Música popular
identidade negra
Chico César
Identidade
topic Popular music
black identity
Chico César
Identity
Música popular
Indentidad negra
Chico César
Identidad
Música popular
identidade negra
Chico César
Identidade
description Popular music is a media artifact through which thoughts, values, actions and collective and individual strategies of identity can be socially negotiated. In this article, we’ll analyze the discursive nuances in the song Respeitem meus cabelos, brancos (Have some respect for my hair, whites), by Chico César. We start of from the assumption that behind a militant and accusatory discourse, ambiguities are showed in the author’s stand on black identity. Current debates on racism trigger a dichotomous position (blacks vs. whites), in the lyrics, second guessed by the irony in the unorthodox usage of reggae, by the ambiguity of the record cover image, by the undefined tone and the creative use of the comma, that condenses a range of interpretational misplaces, contributing largely and critically for the current thought on blackness in Brazil.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350
10.15448/1980-3729.2012.1.11350
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2012.1.11350
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350/7740
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 1 (2012); 225-248
Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 1 (2012); 225-248
Revista FAMECOS; v. 19 n. 1 (2012); 225-248
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2012.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661995028480