Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350 |
Resumo: | Popular music is a media artifact through which thoughts, values, actions and collective and individual strategies of identity can be socially negotiated. In this article, we’ll analyze the discursive nuances in the song Respeitem meus cabelos, brancos (Have some respect for my hair, whites), by Chico César. We start of from the assumption that behind a militant and accusatory discourse, ambiguities are showed in the author’s stand on black identity. Current debates on racism trigger a dichotomous position (blacks vs. whites), in the lyrics, second guessed by the irony in the unorthodox usage of reggae, by the ambiguity of the record cover image, by the undefined tone and the creative use of the comma, that condenses a range of interpretational misplaces, contributing largely and critically for the current thought on blackness in Brazil. |
id |
PUC_RS-12_e7313940cab7113de541f1542ee1098a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11350 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identityRespeten mis pelos, blancos: música, política e identidad negraRespeitem meus cabelos, brancos: música, política e identidade negraPopular musicblack identityChico CésarIdentityMúsica popularIndentidad negraChico CésarIdentidadMúsica popularidentidade negraChico CésarIdentidadePopular music is a media artifact through which thoughts, values, actions and collective and individual strategies of identity can be socially negotiated. In this article, we’ll analyze the discursive nuances in the song Respeitem meus cabelos, brancos (Have some respect for my hair, whites), by Chico César. We start of from the assumption that behind a militant and accusatory discourse, ambiguities are showed in the author’s stand on black identity. Current debates on racism trigger a dichotomous position (blacks vs. whites), in the lyrics, second guessed by the irony in the unorthodox usage of reggae, by the ambiguity of the record cover image, by the undefined tone and the creative use of the comma, that condenses a range of interpretational misplaces, contributing largely and critically for the current thought on blackness in Brazil.La música popular es un artefacto mediático a través del cual se negocian socialmente pensamientos, valores, acciones y estrategias de identidad individual y colectiva. En este artículo, analizaremos los matices discursivos que integran la canción Respeten Mis Pelos, Blancos, de Chico César. Se parte de la hipótesis de que detrás de un discurso militante y acusatorio se revelan diversas ambigüedades discursivas que integran la posición del autor sobre identidad negra. Los debates actuales sobre racismo accionan un posicionamiento dicotómico (blancos x negros), presente en la letra, pero relativizado por la ironía del uso no ortodoxo del reggae, por la ambigüedad de la portada del CD, por la indefinición tonal y por el creativo uso de la coma, que condensa toda una gama de desplazamientos interpretativos, contribuyendo densa y críticamente al pensamiento actual sobre negritud en Brasil.A música popular é um artefato midiático através do qual são negociados socialmente pensamentos, valores, ações e estratégias de identidade individual e coletiva. Neste artigo, analisaremos as nuances discursivas que integram a canção Respeitem meus cabelos, brancos, de Chico César. Parte-se da hipótese de que por trás de um discurso militante e acusatório revelam-se diversas ambiguidades discursivas que integram a posição do autor sobre identidade negra. Os debates atuais sobre racismo acionam um posicionamento dicotômico (brancos x negros), presente na letra, mas relativizado pela ironia do uso não ortodoxo do reggae, pela ambiguidade da capa do CD, pela indefinição tonal e pelo criativo uso da vírgula, que condensa toda uma gama de deslocamentos interpretativos, contribuindo densa e criticamente para o pensamento atual sobre negritude no Brasil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1135010.15448/1980-3729.2012.1.11350Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 1 (2012); 225-248Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 1 (2012); 225-248Revista FAMECOS; v. 19 n. 1 (2012); 225-2481980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350/7740Trotta, Felipe da Costados Santos, Kywza J. F. P.info:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-15T18:24:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11350Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-15T18:24:33Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity Respeten mis pelos, blancos: música, política e identidad negra Respeitem meus cabelos, brancos: música, política e identidade negra |
title |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity |
spellingShingle |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity Trotta, Felipe da Costa Popular music black identity Chico César Identity Música popular Indentidad negra Chico César Identidad Música popular identidade negra Chico César Identidade |
title_short |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity |
title_full |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity |
title_fullStr |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity |
title_full_unstemmed |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity |
title_sort |
Have some respect for my hair, whites: music, politics and black identity |
author |
Trotta, Felipe da Costa |
author_facet |
Trotta, Felipe da Costa dos Santos, Kywza J. F. P. |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Kywza J. F. P. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trotta, Felipe da Costa dos Santos, Kywza J. F. P. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Popular music black identity Chico César Identity Música popular Indentidad negra Chico César Identidad Música popular identidade negra Chico César Identidade |
topic |
Popular music black identity Chico César Identity Música popular Indentidad negra Chico César Identidad Música popular identidade negra Chico César Identidade |
description |
Popular music is a media artifact through which thoughts, values, actions and collective and individual strategies of identity can be socially negotiated. In this article, we’ll analyze the discursive nuances in the song Respeitem meus cabelos, brancos (Have some respect for my hair, whites), by Chico César. We start of from the assumption that behind a militant and accusatory discourse, ambiguities are showed in the author’s stand on black identity. Current debates on racism trigger a dichotomous position (blacks vs. whites), in the lyrics, second guessed by the irony in the unorthodox usage of reggae, by the ambiguity of the record cover image, by the undefined tone and the creative use of the comma, that condenses a range of interpretational misplaces, contributing largely and critically for the current thought on blackness in Brazil. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350 10.15448/1980-3729.2012.1.11350 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2012.1.11350 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11350/7740 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 1 (2012); 225-248 Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 1 (2012); 225-248 Revista FAMECOS; v. 19 n. 1 (2012); 225-248 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2012.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128661995028480 |