Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baltar, Mariana
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9470
Resumo: This essay intends to reflect on the dialogue documentary domain and pornography focusing on the principle of the maximum visibility, common to both domains. In order to approach such dialogue – its strength, limits and implications – we will analyze BlowJob (Andy Warhol, 1963/64), a film that is neither a documentary nor pornography, but interacts wit both generic traditions. Intensified by what Linda Williams defines as frenzy of the visible, the principle of the maximum visibility is the key element to convey the reality authority of both genres (an effect central to their aesthetic and cultural experience). BlowJob both reinforced and questioned such principle by producing what I’d like to call an invisible evidence.
id PUC_RS-12_e7dd0dd356011828fdc20cba41ea3620
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9470
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornographyEvidencia invisible - BlowJob, vanguardia, documental y pornografíaEvidência invisível – BlowJob, vanguarda, documentário e pornografiaDocumentarypornographyAndy WarholCinemaDocumentalPornografíaAndy WarholCineDocumentáriopornografiaAndy Warhol.CinemaThis essay intends to reflect on the dialogue documentary domain and pornography focusing on the principle of the maximum visibility, common to both domains. In order to approach such dialogue – its strength, limits and implications – we will analyze BlowJob (Andy Warhol, 1963/64), a film that is neither a documentary nor pornography, but interacts wit both generic traditions. Intensified by what Linda Williams defines as frenzy of the visible, the principle of the maximum visibility is the key element to convey the reality authority of both genres (an effect central to their aesthetic and cultural experience). BlowJob both reinforced and questioned such principle by producing what I’d like to call an invisible evidence.Este artículo pretende trazar una correlación entre el documental y la pornografía desde el principio de la máxima visibilidad, común a ambos dominios. El diálogo, su fuerza, límites e implicaciones, será analizado a partir de la película BlowJob (Andy Warhol, 1963/64) un objeto de vanguardia que, no siendo ninguno de los dos géneros, interactúa con ambos. El principio de la máxima visibilidad es el elemento central para garantizar el estatuto de real y con él parte de la eficacia de la experiencia estética de las tradiciones genéricas. BlowJob reitera y problematiza ese principio al producir lo que llamaremos una evidencia invisible.Este artigo pretende traçar uma correlação entre o documentário e a pornografia a partir do princípio da máxima visibilidade, comum a ambos os domínios. Tal diálogo, sua força, limites e implicações, será analisado a partir do filme BlowJob (Andy Warhol, 1963/64) um objeto de vanguarda que, não sendo nem um nem outro, interage com ambos os gêneros. Catalisado pelo que Linda Williams define como o frenesi do visível, o princípio da máxima visiblidade é o elemento central para garantir o estatuto de real e com ele parte da eficácia da experiência estética das tradições genéricas. BlowJob, a um só tempo, reitera e problematiza esse princípio ao produzir o que chamaremos de uma evidência invisível.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/947010.15448/1980-3729.2011.2.9470Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 469-489Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 469-489Revista FAMECOS; v. 18 n. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 469-4891980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9470/6563Baltar, Marianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-01T18:59:16Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9470Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-12-01T18:59:16Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
Evidencia invisible - BlowJob, vanguardia, documental y pornografía
Evidência invisível – BlowJob, vanguarda, documentário e pornografia
title Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
spellingShingle Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
Baltar, Mariana
Documentary
pornography
Andy Warhol
Cinema
Documental
Pornografía
Andy Warhol
Cine
Documentário
pornografia
Andy Warhol.
Cinema
title_short Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
title_full Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
title_fullStr Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
title_full_unstemmed Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
title_sort Invisibleevidence – BlowJob, avant-garde, documentaryand pornography
author Baltar, Mariana
author_facet Baltar, Mariana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baltar, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv Documentary
pornography
Andy Warhol
Cinema
Documental
Pornografía
Andy Warhol
Cine
Documentário
pornografia
Andy Warhol.
Cinema
topic Documentary
pornography
Andy Warhol
Cinema
Documental
Pornografía
Andy Warhol
Cine
Documentário
pornografia
Andy Warhol.
Cinema
description This essay intends to reflect on the dialogue documentary domain and pornography focusing on the principle of the maximum visibility, common to both domains. In order to approach such dialogue – its strength, limits and implications – we will analyze BlowJob (Andy Warhol, 1963/64), a film that is neither a documentary nor pornography, but interacts wit both generic traditions. Intensified by what Linda Williams defines as frenzy of the visible, the principle of the maximum visibility is the key element to convey the reality authority of both genres (an effect central to their aesthetic and cultural experience). BlowJob both reinforced and questioned such principle by producing what I’d like to call an invisible evidence.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9470
10.15448/1980-3729.2011.2.9470
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9470
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2011.2.9470
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/9470/6563
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 469-489
Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 469-489
Revista FAMECOS; v. 18 n. 2 (2011): Comunicação e cultura Maffesoli: o encantamento do mundo; 469-489
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2011.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661566160896