Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390 |
Resumo: | The study investigates the course of educational radio in Brazil. It aims to address its various aspects through different historical moments. It intends also to discuss its online presence and examine its insertion in cybercultur@. The research was based on bibliographic and documental research. We conclude that the educational use of radio varied over time. It underwent a diffuse cultural-educational content, incorporated governmental programs of distance learning, supported basic education and the broadcast of “high culture” and of information of public interest, inserted itself in school teaching and learning processes and revealed an educational dimension in popular and community radio. |
id |
PUC_RS-12_e97d719b3616cabffc72b8c93c4c6e97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10390 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization processLa radio educativa y la cibercultur@ en los procesos de movilización comunitariaO rádio educativo e a cibercultur@ nos processos de mobilização comunitáriaEducational radioeducommunicationcommunity radioRadioRadio educativaEducomunicaciónRadio comunitariaRadioRádio educativaeducomunicaçãorádio comunitáriaRádioThe study investigates the course of educational radio in Brazil. It aims to address its various aspects through different historical moments. It intends also to discuss its online presence and examine its insertion in cybercultur@. The research was based on bibliographic and documental research. We conclude that the educational use of radio varied over time. It underwent a diffuse cultural-educational content, incorporated governmental programs of distance learning, supported basic education and the broadcast of “high culture” and of information of public interest, inserted itself in school teaching and learning processes and revealed an educational dimension in popular and community radio. Busca situar las varias caras del mismo y reflexionar sobre su paso en diferentes momentos históricos. También pretende discutir su presencia en Internet y analizar la inserción de la radio educativa en la cibercultur@. La investigación fue realizada con base en investigación bibliográfica y documental. Se concluye que el uso educativo de la radio ha ido variando a lo largo del tiempo. Pasa por un contenido educativo-cultural difuso, incorpora programas gubernamentales de enseñanza a distancia, sirve a la educación básica ya la difusión de la "alta cultura" ya la información de interés público, se inserta en procesos de enseñanza-aprendizaje escolar y revela una dimensión educativa en la radio popular y comunitaria.Objetiva situar as várias faces do mesmo e refletir sobre sua passagem em diferentes momentos históricos. Pretende ainda discutir sua presença na internet e analisar a inserção do rádio educativo na cibercultur@. A pesquisa foi realizada com base em pesquisa bibliográfica e documental. Conclui-se que o uso educativo do rádio foi variando ao longo do tempo. Passa por um conteúdo educativo-cultural difuso, incorpora programas governamentais de ensino a distancia, serve à educação de base e à difusão da “alta cultura” e à informação de interesse público, se insere em processos de ensino-aprendizagem escolar e revela uma dimensão educativa na rádio popular e comunitária.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1039010.15448/1980-3729.2011.3.10390Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-9581980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390/7290Peruzzo, Cicilia M. Krohlinginfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-28T18:43:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10390Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-28T18:43:50Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process La radio educativa y la cibercultur@ en los procesos de movilización comunitaria O rádio educativo e a cibercultur@ nos processos de mobilização comunitária |
title |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process |
spellingShingle |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process Peruzzo, Cicilia M. Krohling Educational radio educommunication community radio Radio Radio educativa Educomunicación Radio comunitaria Radio Rádio educativa educomunicação rádio comunitária Rádio |
title_short |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process |
title_full |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process |
title_fullStr |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process |
title_full_unstemmed |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process |
title_sort |
Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process |
author |
Peruzzo, Cicilia M. Krohling |
author_facet |
Peruzzo, Cicilia M. Krohling |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peruzzo, Cicilia M. Krohling |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational radio educommunication community radio Radio Radio educativa Educomunicación Radio comunitaria Radio Rádio educativa educomunicação rádio comunitária Rádio |
topic |
Educational radio educommunication community radio Radio Radio educativa Educomunicación Radio comunitaria Radio Rádio educativa educomunicação rádio comunitária Rádio |
description |
The study investigates the course of educational radio in Brazil. It aims to address its various aspects through different historical moments. It intends also to discuss its online presence and examine its insertion in cybercultur@. The research was based on bibliographic and documental research. We conclude that the educational use of radio varied over time. It underwent a diffuse cultural-educational content, incorporated governmental programs of distance learning, supported basic education and the broadcast of “high culture” and of information of public interest, inserted itself in school teaching and learning processes and revealed an educational dimension in popular and community radio. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390 10.15448/1980-3729.2011.3.10390 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2011.3.10390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390/7290 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958 Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958 Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2011.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128661618589696 |