Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peruzzo, Cicilia M. Krohling
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390
Resumo: The study investigates the course of educational radio in Brazil. It aims to address its various aspects through different historical moments. It intends also to discuss its online presence and examine its insertion in cybercultur@. The research was based on bibliographic and documental research. We conclude that the educational use of radio varied over time. It underwent a diffuse cultural-educational content, incorporated governmental programs of distance learning, supported basic education and the broadcast of “high culture” and of information of public interest, inserted itself in school teaching and learning processes and revealed an educational dimension in popular and community radio. 
id PUC_RS-12_e97d719b3616cabffc72b8c93c4c6e97
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10390
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization processLa radio educativa y la cibercultur@ en los procesos de movilización comunitariaO rádio educativo e a cibercultur@ nos processos de mobilização comunitáriaEducational radioeducommunicationcommunity radioRadioRadio educativaEducomunicaciónRadio comunitariaRadioRádio educativaeducomunicaçãorádio comunitáriaRádioThe study investigates the course of educational radio in Brazil. It aims to address its various aspects through different historical moments. It intends also to discuss its online presence and examine its insertion in cybercultur@. The research was based on bibliographic and documental research. We conclude that the educational use of radio varied over time. It underwent a diffuse cultural-educational content, incorporated governmental programs of distance learning, supported basic education and the broadcast of “high culture” and of information of public interest, inserted itself in school teaching and learning processes and revealed an educational dimension in popular and community radio. Busca situar las varias caras del mismo y reflexionar sobre su paso en diferentes momentos históricos. También pretende discutir su presencia en Internet y analizar la inserción de la radio educativa en la cibercultur@. La investigación fue realizada con base en investigación bibliográfica y documental. Se concluye que el uso educativo de la radio ha ido variando a lo largo del tiempo. Pasa por un contenido educativo-cultural difuso, incorpora programas gubernamentales de enseñanza a distancia, sirve a la educación básica ya la difusión de la "alta cultura" ya la información de interés público, se inserta en procesos de enseñanza-aprendizaje escolar y revela una dimensión educativa en la radio popular y comunitaria.Objetiva situar as várias faces do mesmo e refletir sobre sua passagem em diferentes momentos históricos. Pretende ainda discutir sua presença na internet e analisar a inserção do rádio educativo na cibercultur@. A pesquisa foi realizada com base em pesquisa bibliográfica e documental. Conclui-se que o uso educativo do rádio foi variando ao longo do tempo. Passa por um conteúdo educativo-cultural difuso, incorpora programas governamentais de ensino a distancia, serve à educação de base e à difusão da “alta cultura” e à informação de interesse público, se insere em processos de ensino-aprendizagem escolar e revela uma dimensão educativa na rádio popular e comunitária.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1039010.15448/1980-3729.2011.3.10390Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-9581980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390/7290Peruzzo, Cicilia M. Krohlinginfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-28T18:43:50Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10390Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-28T18:43:50Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
La radio educativa y la cibercultur@ en los procesos de movilización comunitaria
O rádio educativo e a cibercultur@ nos processos de mobilização comunitária
title Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
spellingShingle Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
Peruzzo, Cicilia M. Krohling
Educational radio
educommunication
community radio
Radio
Radio educativa
Educomunicación
Radio comunitaria
Radio
Rádio educativa
educomunicação
rádio comunitária
Rádio
title_short Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
title_full Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
title_fullStr Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
title_full_unstemmed Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
title_sort Educational radio and cybercultur@ in the community mobilization process
author Peruzzo, Cicilia M. Krohling
author_facet Peruzzo, Cicilia M. Krohling
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peruzzo, Cicilia M. Krohling
dc.subject.por.fl_str_mv Educational radio
educommunication
community radio
Radio
Radio educativa
Educomunicación
Radio comunitaria
Radio
Rádio educativa
educomunicação
rádio comunitária
Rádio
topic Educational radio
educommunication
community radio
Radio
Radio educativa
Educomunicación
Radio comunitaria
Radio
Rádio educativa
educomunicação
rádio comunitária
Rádio
description The study investigates the course of educational radio in Brazil. It aims to address its various aspects through different historical moments. It intends also to discuss its online presence and examine its insertion in cybercultur@. The research was based on bibliographic and documental research. We conclude that the educational use of radio varied over time. It underwent a diffuse cultural-educational content, incorporated governmental programs of distance learning, supported basic education and the broadcast of “high culture” and of information of public interest, inserted itself in school teaching and learning processes and revealed an educational dimension in popular and community radio. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390
10.15448/1980-3729.2011.3.10390
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2011.3.10390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10390/7290
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958
Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958
Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 933-958
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2011.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661618589696