Telegraphy and the modernization of the press in Machado de Assis's chronicles
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14249 |
Resumo: | The article analyses Machado de Assis’s (1839-1908) critical view on telegraphy and his resistance to the emergence of telegraphic information as a new paradigm for journalistic discourse. In 1875, only a year after the inauguration of the transatlantic submarine cable, the Havas-Reuter news agency opened its offices in Brazil, both events signaling the moment of Brazil’s incorporation in the global networks of telegraphic communication. Machado de Assis’s chronicles, published in the 1870s-1890s, show that the technological modernization of the press was controversial, threatening to destabilize the close ties between literature and journalism. Machado’s ironic invectives against the Havas agency reveal his commitment to the politics of the local press, in opposition to the accelerated internationalization of the news market in the second half of the 19th century. |
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Telegraphy and the modernization of the press in Machado de Assis's chroniclesTelegrafía y modernización de la prensa en las crónicas de Machado de AssisTelegrafia e modernização da imprensa nas crônicas de Machado de AssisMachado de AssisChroniclesTelegraphy19th centuryLiterature and TechnologyChroniclesMachado de AssisCrónicasTelegrafíaSiglo XIXLiteratura e TecnologíaCrónicaMachado de AssisCrônicasTelegrafiaSéculo XIXLiteratura e Tecnologia.Crônica The article analyses Machado de Assis’s (1839-1908) critical view on telegraphy and his resistance to the emergence of telegraphic information as a new paradigm for journalistic discourse. In 1875, only a year after the inauguration of the transatlantic submarine cable, the Havas-Reuter news agency opened its offices in Brazil, both events signaling the moment of Brazil’s incorporation in the global networks of telegraphic communication. Machado de Assis’s chronicles, published in the 1870s-1890s, show that the technological modernization of the press was controversial, threatening to destabilize the close ties between literature and journalism. Machado’s ironic invectives against the Havas agency reveal his commitment to the politics of the local press, in opposition to the accelerated internationalization of the news market in the second half of the 19th century.El artículo analiza las críticas de Machado de Assis (1839-1908) a la telegrafía y su resistencia a la información telegráfica como nuevo paradigma del discurso periodístico. En 1875, un año apenas después de la inauguración del cable submarino trasatlántico, la agencia Havas-Reuter abría sus oficinas en Brasil, marcando el inicio de la incorporación del país a una red global de comunicaciones telegráficas. Las crónicas del escritor, publicadas entre 1870 y 1890, muestran que la modernización tecnológica de la prensa generó tensiones y controversias, amenazando desestabilizar los fuertes vínculos entre la literatura y el periodismo. Las inventivas irónicas de Machado de Assis contra la agencia Havas revelan su compromiso en las políticas de la prensa local, en oposición a la acelerada internacionalización del mercado de noticias de la segunda mitad del siglo XIX.O artigo analisa as críticas de Machado de Assis (1839-1908) à telegrafia e sua resistência à informação telegráfica como novo paradigma do discurso jornalístico. Em 1875, um ano apenas após a inauguração do cabo submarino transatlântico, a agência Havas-Reuter abria seus escritórios no Brasil, marcando o início da incorporação do país a uma rede global de comunicações telegráficas. As crônicas do escritor, publicadas entre 1870- 1890, mostram que a modernização tecnológica da imprensa gerou tensões e controvérsias, ameaçando desestabilizar os fortes vínculos entre a literatura e o jornalismo. As invectivas irônicas de Machado de Assis contra a agência Havas revelam seu engajamento nas políticas da imprensa local, por oposição à acelerada internacionalização do mercado de notícias na segunda metade do século XIX.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1424910.15448/1980-3729.2013.3.14249Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 3 (2013); 756-775Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 3 (2013); 756-775Revista FAMECOS; v. 20 n. 3 (2013); 756-7751980-37291415-054910.15448/1980-3729.2013.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14249/10795Quadros, Jussara Menezesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-10T17:34:39Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14249Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-08-10T17:34:39Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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