Imaginary and seduction: the aesthetics communication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rahde, Maria Beatriz Furtado
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12896
Resumo: This paper is a reflection about images and their aesthetics, for cultural studies of the imaginary. Based on Gilbert Durand (1998), the imaginary is near culture, while maintaining relationships between the subjective world and the objective reality. The author emphasizes that reality is triggered by the presence of the imaginary, which is contained in the imagination. Acting in the imagination, the aesthetic seduction runs through that which inspires pleasure, as well as aesthetics beyond beauty: the mythology shows mermaids, gargoyles, grotesque images that also inspired pleasure as much as the traditional concept of what is considered beautiful. In the contemporaneity the imaginary is seduced by artificial means extensively propagated in the media as a possibility of recovery of visual aesthetics, which runs the risk of falling at the other end, leading to bizarre consequences or even grotesque ones.
id PUC_RS-12_eb95cefdb911421f6ea5dc9209eedb0f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12896
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Imaginary and seduction: the aesthetics communicationImaginario y seducción: la comunicación estéticaImaginário e sedução: a comunicação estéticaImaginaryaestheticsseductionbeautyImaginaryImaginarioEstéticaSeduciónBellezaImaginarioImaginárioestéticaseduçãobelezaImaginárioThis paper is a reflection about images and their aesthetics, for cultural studies of the imaginary. Based on Gilbert Durand (1998), the imaginary is near culture, while maintaining relationships between the subjective world and the objective reality. The author emphasizes that reality is triggered by the presence of the imaginary, which is contained in the imagination. Acting in the imagination, the aesthetic seduction runs through that which inspires pleasure, as well as aesthetics beyond beauty: the mythology shows mermaids, gargoyles, grotesque images that also inspired pleasure as much as the traditional concept of what is considered beautiful. In the contemporaneity the imaginary is seduced by artificial means extensively propagated in the media as a possibility of recovery of visual aesthetics, which runs the risk of falling at the other end, leading to bizarre consequences or even grotesque ones.Este texto se refiere a imágenes y su estética, para estudios culturales de lo imaginario. Con base en Gilbert Durand (1998), el imaginario está cerca de la cultura, manteniendo relaciones entre el universo subjetivo y la realidad objetiva. El autor enfatiza que la realidad es accionada por la presencia del imaginario, en el que está contenida la imaginación. En la imaginación, la seducción de lo estético atraviesa por lo que inspira placer, como una estética más allá de la belleza: la mitología muestra sirenas, gárgolas, imágenes grotescas que también inspiraron placer, tanto como el concepto tradicional de lo que se considera bello. En la contemporaneidad el imaginario es seducido por medios artificiales propagados ampliamente en los medios, como posibilidad de recuperación de una estética visual, la cual corre el riesgo de caer en el extremo opuesto, provocando consecuencias extrañas o incluso grotescas.Este texto refere sobre imagens e sua estética, para estudos culturais do imaginário. Com base em Gilbert Durand (1998), o imaginário está próximo da cultura, mantendo relações entre o universo subjetivo e a realidade objetiva. O autor enfatiza que a realidade é acionada pela presença do imaginário, no qual está contida a imaginação. Atuando pois na imaginação, a sedução do estético perpassa pelo que inspira prazer, como uma estética além da beleza: a mitologia mostra sereias, gárgulas, imagens grotescas que também inspiraram prazer, tanto quanto o tradicional conceito do que é considerado belo. Na contemporaneidade o imaginário é seduzido por meios artificiais propagados amplamente na mídia, como possibilidade de recuperação de uma estética visual, a qual corre o risco de cair no extremo oposto, provocando consequências bizarras ou mesmo grotescas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1289610.15448/1980-3729.2012.3.12896Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 723-738Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 723-738Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 723-7381980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12896/8603Rahde, Maria Beatriz Furtadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-19T15:43:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12896Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-19T15:43:44Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Imaginary and seduction: the aesthetics communication
Imaginario y seducción: la comunicación estética
Imaginário e sedução: a comunicação estética
title Imaginary and seduction: the aesthetics communication
spellingShingle Imaginary and seduction: the aesthetics communication
Rahde, Maria Beatriz Furtado
Imaginary
aesthetics
seduction
beauty
Imaginary
Imaginario
Estética
Sedución
Belleza
Imaginario
Imaginário
estética
sedução
beleza
Imaginário
title_short Imaginary and seduction: the aesthetics communication
title_full Imaginary and seduction: the aesthetics communication
title_fullStr Imaginary and seduction: the aesthetics communication
title_full_unstemmed Imaginary and seduction: the aesthetics communication
title_sort Imaginary and seduction: the aesthetics communication
author Rahde, Maria Beatriz Furtado
author_facet Rahde, Maria Beatriz Furtado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rahde, Maria Beatriz Furtado
dc.subject.por.fl_str_mv Imaginary
aesthetics
seduction
beauty
Imaginary
Imaginario
Estética
Sedución
Belleza
Imaginario
Imaginário
estética
sedução
beleza
Imaginário
topic Imaginary
aesthetics
seduction
beauty
Imaginary
Imaginario
Estética
Sedución
Belleza
Imaginario
Imaginário
estética
sedução
beleza
Imaginário
description This paper is a reflection about images and their aesthetics, for cultural studies of the imaginary. Based on Gilbert Durand (1998), the imaginary is near culture, while maintaining relationships between the subjective world and the objective reality. The author emphasizes that reality is triggered by the presence of the imaginary, which is contained in the imagination. Acting in the imagination, the aesthetic seduction runs through that which inspires pleasure, as well as aesthetics beyond beauty: the mythology shows mermaids, gargoyles, grotesque images that also inspired pleasure as much as the traditional concept of what is considered beautiful. In the contemporaneity the imaginary is seduced by artificial means extensively propagated in the media as a possibility of recovery of visual aesthetics, which runs the risk of falling at the other end, leading to bizarre consequences or even grotesque ones.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12896
10.15448/1980-3729.2012.3.12896
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12896
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2012.3.12896
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12896/8603
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 723-738
Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 723-738
Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 723-738
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2012.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662074720256