The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388 |
Resumo: | This paper presents the first results of the research “The audiovisual author in the beginning of the 21st century: renaissance or funeral?”, funded by CAPES, under post-doctoral work at the Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, with the guidance of Professor Laurent Creton, between January and March 2010. The text is divided into three sections: a summary of the origins of written literature, photography and film; observations on the corpus of work; the authorship in low-budget films. In the last section is the idea that in the Brazilian and French films, made with small costs, between 2004 and 2009, the director establishes his own through a steady accumulation of functions other direction. Also covered is the possibility that this form of exercise (and think) the authorship is present in other types of movies, thus giving the first steps necessary revision of the concept of authorship in contemporary cinema in general. |
id |
PUC_RS-12_f73e05a6cc42894ad935a91ab2db5fbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10388 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)La autoría por acúmulo en películas de bajísimo presupuesto en Brasil y en Francia (2004-2009)A autoria por acúmulo em filmes de baixíssimo orçamento no Brasil e na França (2004-2009)Economics of cinemaBrazilian cinemaFrench cinemaCinemaEconomía del cineCine brasileñoCine francésCineEconomia do cinemacinema brasileirocinema francêsCinemaThis paper presents the first results of the research “The audiovisual author in the beginning of the 21st century: renaissance or funeral?”, funded by CAPES, under post-doctoral work at the Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, with the guidance of Professor Laurent Creton, between January and March 2010. The text is divided into three sections: a summary of the origins of written literature, photography and film; observations on the corpus of work; the authorship in low-budget films. In the last section is the idea that in the Brazilian and French films, made with small costs, between 2004 and 2009, the director establishes his own through a steady accumulation of functions other direction. Also covered is the possibility that this form of exercise (and think) the authorship is present in other types of movies, thus giving the first steps necessary revision of the concept of authorship in contemporary cinema in general. Este ensayo presenta los primeros resultados de la investigación "El autor audiovisual en el despertar del siglo XXI: renacimiento o funeral?", financiado por la CAPES, en el ámbito de período postdoctoral en la Universidad Sorbonne-Nouvelle, París 3, bajo la dirección del profesor Laurent Creton, entre enero y marzo de 2010. El texto está dividido en tres secciones: resumen de los orígenes de la autoría en la literatura, en la fotografía y en el cine; observaciones sobre el corpus del trabajo; la autoría en las películas de bajísimo presupuesto. En la última sección se desarrolla la idea de que, en las películas brasileñas y franceses realizadas con pequeños costos entre 2004 y 2009, el director establece su autoría a través de una constante acumulación de otras funciones además de la dirección. También se aborda la posibilidad de que esa forma de ejercer (y de pensar) la autoría esté presente en otros tipos de películas, dando así los primeros pasos en la necesaria revisión del concepto de autoría en el cine contemporáneo en general.Este ensaio apresenta os primeiros resultados da pesquisa “O autor audiovisual no despertar do século 21: renascimento ou funeral?”, financiado pela CAPES, no âmbito de estágio Pós-doutoral na Universidade Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, sob a orientação do professor Laurent Creton, entre janeiro e março de 2010. O texto está dividido em três seções: sumário das origens da autoria na literatura, na fotografia e no cinema; observações sobre o corpus do trabalho; a autoria nos filmes de baixíssimo orçamento. Na última seção é desenvolvida a ideia de que, nos filmes brasileiros e franceses reali- zados com pequenos custos entre 2004 e 2009, o diretor estabelece sua autoria através de um constante acúmulo de outras funções além da direção. Também é abordada a possibilidade de que essa forma de exercer (e de pensar) a autoria esteja presente em outros tipos de filmes, dando assim os primeiros passos na necessária revisão do conceito de autoria no cinema contemporâneo em geral.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1038810.15448/1980-3729.2011.3.10388Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-9151980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388/7288Gerbase, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-28T17:29:01Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10388Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-28T17:29:01Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) La autoría por acúmulo en películas de bajísimo presupuesto en Brasil y en Francia (2004-2009) A autoria por acúmulo em filmes de baixíssimo orçamento no Brasil e na França (2004-2009) |
title |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) |
spellingShingle |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) Gerbase, Carlos Economics of cinema Brazilian cinema French cinema Cinema Economía del cine Cine brasileño Cine francés Cine Economia do cinema cinema brasileiro cinema francês Cinema |
title_short |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) |
title_full |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) |
title_fullStr |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) |
title_full_unstemmed |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) |
title_sort |
The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009) |
author |
Gerbase, Carlos |
author_facet |
Gerbase, Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gerbase, Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Economics of cinema Brazilian cinema French cinema Cinema Economía del cine Cine brasileño Cine francés Cine Economia do cinema cinema brasileiro cinema francês Cinema |
topic |
Economics of cinema Brazilian cinema French cinema Cinema Economía del cine Cine brasileño Cine francés Cine Economia do cinema cinema brasileiro cinema francês Cinema |
description |
This paper presents the first results of the research “The audiovisual author in the beginning of the 21st century: renaissance or funeral?”, funded by CAPES, under post-doctoral work at the Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, with the guidance of Professor Laurent Creton, between January and March 2010. The text is divided into three sections: a summary of the origins of written literature, photography and film; observations on the corpus of work; the authorship in low-budget films. In the last section is the idea that in the Brazilian and French films, made with small costs, between 2004 and 2009, the director establishes his own through a steady accumulation of functions other direction. Also covered is the possibility that this form of exercise (and think) the authorship is present in other types of movies, thus giving the first steps necessary revision of the concept of authorship in contemporary cinema in general. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388 10.15448/1980-3729.2011.3.10388 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2011.3.10388 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388/7288 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915 Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915 Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2011.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128661614395392 |