The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gerbase, Carlos
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388
Resumo: This paper presents the first results of the research “The audiovisual author in the beginning of the 21st century: renaissance or funeral?”, funded by CAPES, under post-doctoral work at the Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, with the guidance of Professor Laurent Creton, between January and March 2010. The text is divided into three sections: a summary of the origins of written literature, photography and film; observations on the corpus of work; the authorship in low-budget films. In the last section is the idea that in the Brazilian and French films, made with small costs, between 2004 and 2009, the director establishes his own through a steady accumulation of functions other direction. Also covered is the possibility that this form of exercise (and think) the authorship is present in other types of movies, thus giving the first steps necessary revision of the concept of authorship in contemporary cinema in general. 
id PUC_RS-12_f73e05a6cc42894ad935a91ab2db5fbc
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10388
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)La autoría por acúmulo en películas de bajísimo presupuesto en Brasil y en Francia (2004-2009)A autoria por acúmulo em filmes de baixíssimo orçamento no Brasil e na França (2004-2009)Economics of cinemaBrazilian cinemaFrench cinemaCinemaEconomía del cineCine brasileñoCine francésCineEconomia do cinemacinema brasileirocinema francêsCinemaThis paper presents the first results of the research “The audiovisual author in the beginning of the 21st century: renaissance or funeral?”, funded by CAPES, under post-doctoral work at the Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, with the guidance of Professor Laurent Creton, between January and March 2010. The text is divided into three sections: a summary of the origins of written literature, photography and film; observations on the corpus of work; the authorship in low-budget films. In the last section is the idea that in the Brazilian and French films, made with small costs, between 2004 and 2009, the director establishes his own through a steady accumulation of functions other direction. Also covered is the possibility that this form of exercise (and think) the authorship is present in other types of movies, thus giving the first steps necessary revision of the concept of authorship in contemporary cinema in general. Este ensayo presenta los primeros resultados de la investigación "El autor audiovisual en el despertar del siglo XXI: renacimiento o funeral?", financiado por la CAPES, en el ámbito de período postdoctoral en la Universidad Sorbonne-Nouvelle, París 3, bajo la dirección del profesor Laurent Creton, entre enero y marzo de 2010. El texto está dividido en tres secciones: resumen de los orígenes de la autoría en la literatura, en la fotografía y en el cine; observaciones sobre el corpus del trabajo; la autoría en las películas de bajísimo presupuesto. En la última sección se desarrolla la idea de que, en las películas brasileñas y franceses realizadas con pequeños costos entre 2004 y 2009, el director establece su autoría a través de una constante acumulación de otras funciones además de la dirección. También se aborda la posibilidad de que esa forma de ejercer (y de pensar) la autoría esté presente en otros tipos de películas, dando así los primeros pasos en la necesaria revisión del concepto de autoría en el cine contemporáneo en general.Este ensaio apresenta os primeiros resultados da pesquisa “O autor audiovisual no despertar do século 21: renascimento ou funeral?”, financiado pela CAPES, no âmbito de estágio Pós-doutoral na Universidade Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, sob a orientação do professor Laurent Creton, entre janeiro e março de 2010. O texto está dividido em três seções: sumário das origens da autoria na literatura, na fotografia e no cinema; observações sobre o corpus do trabalho; a autoria nos filmes de baixíssimo orçamento. Na última seção é desenvolvida a ideia de que, nos filmes brasileiros e franceses reali- zados com pequenos custos entre 2004 e 2009, o diretor estabelece sua autoria através de um constante acúmulo de outras funções além da direção. Também é abordada a possibilidade de que essa forma de exercer (e de pensar) a autoria esteja presente em outros tipos de filmes, dando assim os primeiros passos na necessária revisão do conceito de autoria no cinema contemporâneo em geral.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1038810.15448/1980-3729.2011.3.10388Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-9151980-37291415-054910.15448/1980-3729.2011.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388/7288Gerbase, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-28T17:29:01Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10388Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-11-28T17:29:01Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
La autoría por acúmulo en películas de bajísimo presupuesto en Brasil y en Francia (2004-2009)
A autoria por acúmulo em filmes de baixíssimo orçamento no Brasil e na França (2004-2009)
title The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
spellingShingle The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
Gerbase, Carlos
Economics of cinema
Brazilian cinema
French cinema
Cinema
Economía del cine
Cine brasileño
Cine francés
Cine
Economia do cinema
cinema brasileiro
cinema francês
Cinema
title_short The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
title_full The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
title_fullStr The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
title_full_unstemmed The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
title_sort The authorship for accumulation in low budget films in Brazil and France (2004-2009)
author Gerbase, Carlos
author_facet Gerbase, Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gerbase, Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Economics of cinema
Brazilian cinema
French cinema
Cinema
Economía del cine
Cine brasileño
Cine francés
Cine
Economia do cinema
cinema brasileiro
cinema francês
Cinema
topic Economics of cinema
Brazilian cinema
French cinema
Cinema
Economía del cine
Cine brasileño
Cine francés
Cine
Economia do cinema
cinema brasileiro
cinema francês
Cinema
description This paper presents the first results of the research “The audiovisual author in the beginning of the 21st century: renaissance or funeral?”, funded by CAPES, under post-doctoral work at the Sorbonne-Nouvelle, Paris 3, with the guidance of Professor Laurent Creton, between January and March 2010. The text is divided into three sections: a summary of the origins of written literature, photography and film; observations on the corpus of work; the authorship in low-budget films. In the last section is the idea that in the Brazilian and French films, made with small costs, between 2004 and 2009, the director establishes his own through a steady accumulation of functions other direction. Also covered is the possibility that this form of exercise (and think) the authorship is present in other types of movies, thus giving the first steps necessary revision of the concept of authorship in contemporary cinema in general. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388
10.15448/1980-3729.2011.3.10388
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2011.3.10388
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10388/7288
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 18 No. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915
Revista FAMECOS; Vol. 18 Núm. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915
Revista FAMECOS; v. 18 n. 3 (2011): Imaginário e Tecnologias; 894-915
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2011.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128661614395392