Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lycarião, Diógenes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Magalhães, Eleonora, Albuquerque, Afonso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28384
Resumo: This paper presents the hypothesis that Brazilian journalism represents a singular version of a global trend towards steady decline of catch-all news media due to political communication phenomena that have been changing information markets around the world. Among these phenomena, we outline the increasing entertainment offer, the customized media consumption, so as high political polarization. We sustain this has contributed to deteriorating the political center and, as a result, partisan news media find increasing economical feasibility due to a strong demand for biased news media content. Such a process has been well documented in the United States, precisely the most prominent representative of independent and objective journalism (the “catch-all” news media).
id PUC_RS-12_f73fe9e0021a103f39521458ab1f2404
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28384
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news mediaNoticiero "objetivo" en liquidación: la decadencia del patrón "catch-all" en los medios comercialesNoticiário “objetivo” em liquidação: a decadência do padrão “catch-all” na mídia comercialPolitical ParallelismPolitical PolarizationMedia MarketsPolitical CommunicationParalelismo políticoPolarización PolíticaMercado de MediosComunicación políticaParalelismo políticoPolarização PolíticaMercado de MídiaComunicação PolíticaThis paper presents the hypothesis that Brazilian journalism represents a singular version of a global trend towards steady decline of catch-all news media due to political communication phenomena that have been changing information markets around the world. Among these phenomena, we outline the increasing entertainment offer, the customized media consumption, so as high political polarization. We sustain this has contributed to deteriorating the political center and, as a result, partisan news media find increasing economical feasibility due to a strong demand for biased news media content. Such a process has been well documented in the United States, precisely the most prominent representative of independent and objective journalism (the “catch-all” news media).Este artículo fundamenta la hipótesis de que el periodismo brasileño demuestra una forma particular de una tendencia global de pérdida de centralidad del patrón catch-all de periodismo debido a fenómenos de la comunicación política que viene transformando el mercado de la información. Entre estos fenómenos, se destacan el aumento de la oferta de entretenimiento, del consumo personalizado de los medios, así como de la polarización política. Sostenemos que esto ha contribuido a la erosión del centro político ya una mayor dependencia de los medios comerciales en relación a las demandas por contenido noticioso ideológicamente sesgado. Como resultado, se observa una creciente viabilidad mercadológica del modelo de periodismo de abogados (fuera, por lo tanto, del patrón "catch-all"), algo ya ampliamente documentado en el centro de referencia de tal patrón, es decir, los Estados Unidos (EE.UU.).Esse artigo fundamenta a hipótese de que o jornalismo brasileiro demonstra uma forma particular de uma tendência global de crescente perda de centralidade do padrão catch-all de jornalismo devido a fenômenos da comunicação política que vem transformando o mercado da informação. Dentre estes fenômenos, destacam-se o aumento da oferta de entretenimento, do consumo personalizado de mídia, assim como da polarização política. Sustentamos que isso tem contribuído para a erosão do centro político e para uma maior dependência da mídia comercial em relação às demandas por conteúdo noticioso ideologicamente enviesado. Como resultado, observa-se uma crescente viabilidade mercadológica do modelo de jornalismo advocatício (fora, portanto, do padrão “catch-all”), algo já amplamente documentado no centro de referência de tal padrão, isto é, os Estados Unidos (EUA). Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2838410.15448/1980-3729.2018.2.28384Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID28384Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID28384Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID283841980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28384/16624Copyright (c) 2018 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLycarião, DiógenesMagalhães, EleonoraAlbuquerque, Afonso2018-06-08T18:18:13Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28384Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-06-08T18:18:13Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
Noticiero "objetivo" en liquidación: la decadencia del patrón "catch-all" en los medios comerciales
Noticiário “objetivo” em liquidação: a decadência do padrão “catch-all” na mídia comercial
title Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
spellingShingle Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
Lycarião, Diógenes
Political Parallelism
Political Polarization
Media Markets
Political Communication
Paralelismo político
Polarización Política
Mercado de Medios
Comunicación política
Paralelismo político
Polarização Política
Mercado de Mídia
Comunicação Política
title_short Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
title_full Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
title_fullStr Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
title_full_unstemmed Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
title_sort Unbiased journalism on sale: the steady decline of “catch-all” news media
author Lycarião, Diógenes
author_facet Lycarião, Diógenes
Magalhães, Eleonora
Albuquerque, Afonso
author_role author
author2 Magalhães, Eleonora
Albuquerque, Afonso
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lycarião, Diógenes
Magalhães, Eleonora
Albuquerque, Afonso
dc.subject.por.fl_str_mv Political Parallelism
Political Polarization
Media Markets
Political Communication
Paralelismo político
Polarización Política
Mercado de Medios
Comunicación política
Paralelismo político
Polarização Política
Mercado de Mídia
Comunicação Política
topic Political Parallelism
Political Polarization
Media Markets
Political Communication
Paralelismo político
Polarización Política
Mercado de Medios
Comunicación política
Paralelismo político
Polarização Política
Mercado de Mídia
Comunicação Política
description This paper presents the hypothesis that Brazilian journalism represents a singular version of a global trend towards steady decline of catch-all news media due to political communication phenomena that have been changing information markets around the world. Among these phenomena, we outline the increasing entertainment offer, the customized media consumption, so as high political polarization. We sustain this has contributed to deteriorating the political center and, as a result, partisan news media find increasing economical feasibility due to a strong demand for biased news media content. Such a process has been well documented in the United States, precisely the most prominent representative of independent and objective journalism (the “catch-all” news media).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28384
10.15448/1980-3729.2018.2.28384
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28384
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.2.28384
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28384/16624
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID28384
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID28384
Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID28384
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663658070016