Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vargas, Herom
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Carvalho, Nilton Faria de, Perazzo, Priscila Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
DOI: 10.15448/1980-3729.2018.2.28156
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28156
Resumo: This research deals with the use of sampling and remix techniques as part of the creative processes in electronic music that, in certain cases, brings memories and musical identities. Based on Cultural Studies, this research investigates the hybridity in music productions made by four brazilian DJs: KL Jay (Racionais MC’s), Alfredo Bello (DJ Tudo), Luana Hansen (DJ and MC) and Rodrigo Gorky (Bonde do Rolê and Fatnotronic) – whose subjectivities are noted in sampling using and/or remixing. The ideia is understand how musical memory provides to the disc jockey certain elements that articulate hybridities in the musical language. Thus, the eluded aspect of these artists’ identities, that operates on hybrid substances of their songs, subverts standardization and hegemonic discourses in media culture.
id PUC_RS-12_fe64b52e66051879927fcaf7938f3d3d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28156
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
spelling Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic musicRemix y sampling: la identidad y la memoria de los DJs en la música electrónicaRemix e sampling: identidades e memória dos DJs na música eletrônicaElectronic musicMemoryIdentityElectronic musicMúsica ElectrónicaMemoriaIdentidadMúsica ElectrónicaMúsica eletrônicamemóriaidentidadeMúsica eletrônicaThis research deals with the use of sampling and remix techniques as part of the creative processes in electronic music that, in certain cases, brings memories and musical identities. Based on Cultural Studies, this research investigates the hybridity in music productions made by four brazilian DJs: KL Jay (Racionais MC’s), Alfredo Bello (DJ Tudo), Luana Hansen (DJ and MC) and Rodrigo Gorky (Bonde do Rolê and Fatnotronic) – whose subjectivities are noted in sampling using and/or remixing. The ideia is understand how musical memory provides to the disc jockey certain elements that articulate hybridities in the musical language. Thus, the eluded aspect of these artists’ identities, that operates on hybrid substances of their songs, subverts standardization and hegemonic discourses in media culture.Este artículo trata de la utilización de las técnicas del sampling y del remix  como parte de los procesos de creación de la música electrónica que, en algunos casos, lleva memorias e identidades musicales del DJ (disc jockey). A través de los Estudios Culturales, esta investigación estudia la hibridación en las producciones musicales de cuatro DJs brasileños: KL Jay (Racionais MC’s), Alfredo Bello (DJ Tudo), Luana Hansen (DJ y MC) y Rodrigo Gorky (Bonde do Rolê e Fatnotronic) – cuyas subjetividades son percibidas en la utilización del sampling y/o en el remix. La idea es entender cómo la memoria musical ofrece al disc jockey ciertos elementos que articulan hibridismos en el lenguaje musical. Por lo tanto, el aspecto fugaz de las identidades de estos artistas, que opera en sustancias híbridas de sus canciones, subvierte las estandarizaciones y discursos hegemónicos en la cultura de los medios. Este artigo versa sobre o uso das técnicas do sampling e do remix como parte dos processos criativos na música eletrônica que, em determinados casos, trazem memórias e identidades musicais dos DJs (disc-jóqueis). Por meio dos Estudos Culturais, a presente pesquisa investiga o hibridismo nas produções musicais de quatro DJs brasileiros: KL Jay (Racionais MC’s), Alfredo Bello (DJ Tudo), Luana Hansen (DJ e MC) e Rodrigo Gorky (Bonde do Rolê e Fatnotronic) – cujas subjetividades são percebidas nos sampleamentos e/ou remixagens. A ideia é compreender como a memória musical proporciona ao disc-jóquei determinados elementos que articulam hibridismos na linguagem musical. O sampling e as técnicas de remixagem oferecem a esses DJs meios de reforçar a diversidade musical nas mídias. Dessa forma, o aspecto fugidio das identidades desses artistas, que opera nas substâncias híbridas de suas canções, subverte padronizações e discursos hegemônicos na cultura midiática.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2815610.15448/1980-3729.2018.2.28156Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID28156Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID28156Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID281561980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28156/16637Copyright (c) 2018 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessVargas, HeromCarvalho, Nilton Faria dePerazzo, Priscila Ferreira2018-05-02T00:32:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28156Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-05-02T00:32:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
Remix y sampling: la identidad y la memoria de los DJs en la música electrónica
Remix e sampling: identidades e memória dos DJs na música eletrônica
title Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
spellingShingle Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
Vargas, Herom
Electronic music
Memory
Identity
Electronic music
Música Electrónica
Memoria
Identidad
Música Electrónica
Música eletrônica
memória
identidade
Música eletrônica
Vargas, Herom
Electronic music
Memory
Identity
Electronic music
Música Electrónica
Memoria
Identidad
Música Electrónica
Música eletrônica
memória
identidade
Música eletrônica
title_short Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
title_full Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
title_fullStr Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
title_full_unstemmed Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
title_sort Remix and sampling: DJs' identity and memory in the electronic music
author Vargas, Herom
author_facet Vargas, Herom
Vargas, Herom
Carvalho, Nilton Faria de
Perazzo, Priscila Ferreira
Carvalho, Nilton Faria de
Perazzo, Priscila Ferreira
author_role author
author2 Carvalho, Nilton Faria de
Perazzo, Priscila Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vargas, Herom
Carvalho, Nilton Faria de
Perazzo, Priscila Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Electronic music
Memory
Identity
Electronic music
Música Electrónica
Memoria
Identidad
Música Electrónica
Música eletrônica
memória
identidade
Música eletrônica
topic Electronic music
Memory
Identity
Electronic music
Música Electrónica
Memoria
Identidad
Música Electrónica
Música eletrônica
memória
identidade
Música eletrônica
description This research deals with the use of sampling and remix techniques as part of the creative processes in electronic music that, in certain cases, brings memories and musical identities. Based on Cultural Studies, this research investigates the hybridity in music productions made by four brazilian DJs: KL Jay (Racionais MC’s), Alfredo Bello (DJ Tudo), Luana Hansen (DJ and MC) and Rodrigo Gorky (Bonde do Rolê and Fatnotronic) – whose subjectivities are noted in sampling using and/or remixing. The ideia is understand how musical memory provides to the disc jockey certain elements that articulate hybridities in the musical language. Thus, the eluded aspect of these artists’ identities, that operates on hybrid substances of their songs, subverts standardization and hegemonic discourses in media culture.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28156
10.15448/1980-3729.2018.2.28156
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28156
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.2.28156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28156/16637
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID28156
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID28156
Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID28156
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1822181314567077888
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.2.28156