When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163 |
Resumo: | The goal of this article is to analyze the scenic-performative procedures used in Pita Torres’ staging, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), to understand how, through theatrical-gathering resources a world of marginal festivity that tenses the image of the patrimonial, cultural and touristic Valparaíso, old port of the South, (raised from the political institutionally) is configured. The analysis suggests that the choice of a borderline proxemics, which favours bodily interaction between actants and spectators, produces a shocking experience that takes them out of illusion. This configures as a non-textual strategy that raises a social critique from within the poetic universe. |
id |
PUC_RS-14_13e9d6528e9fcac6ae1d5ae581717bf7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41163 |
network_acronym_str |
PUC_RS-14 |
network_name_str |
letrônica |
repository_id_str |
|
spelling |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético ValparaísoCuando el cuerpo es lo único que tengo: El carnaval de los miserables como estrategia convivial antipatrimonial en Prostíbulo poético ValparaísoQuando o corpo é tudo que eu tenho: O carnaval dos miseráveis como estratégia de convívio anti patrimonial em Prostíbulo Poético ValparaísoProstíbulo poético Valparaísotheatertheatrical gatheringeventanti-patrimonial discourseProstíbulo poético Valparaísoteatroconvivioacontecimientodiscurso antipatrimonialProstíbulo poético Valparaísoteatroconvívioacontecimentodiscurso antipatrimonialThe goal of this article is to analyze the scenic-performative procedures used in Pita Torres’ staging, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), to understand how, through theatrical-gathering resources a world of marginal festivity that tenses the image of the patrimonial, cultural and touristic Valparaíso, old port of the South, (raised from the political institutionally) is configured. The analysis suggests that the choice of a borderline proxemics, which favours bodily interaction between actants and spectators, produces a shocking experience that takes them out of illusion. This configures as a non-textual strategy that raises a social critique from within the poetic universe.El presente artículo estudia los procedimientos escénico-performativos utilizados en el montaje de Pita Torres, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), con el objetivo de comprender cómo, a través de recursos que acentúan lo convivial, se configura un mundo de fiesta marginal que pone en tensión la imagen del Valparaíso patrimonial, antiguo puerto del Pacífico Sur, promocionado hoy como sitio cultural y turístico desde la institucionalidad política. El análisis plantea que la elección de una proxémica limítrofe, que propicia la interacción corporal entre actantes y espectadores, produce una experiencia de shock que los saca de la ilusión, configurándose como una estrategia no textual, que enarbola una crítica social desde el universo poético.O presente artigo estuda os procedimentos cênico-performativos utilizados na montagem de Pita Torres, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), a fim de entender como, através de recursos que acentuam o convívio, se representa um mundo de festa marginal que coloca em tensão a imagem de um Valparaíso patrimonial, antigo porto do Pacífico Sul, promovido hoje como um lugar cultural e turístico pela institucionalidade política. A análise propõe que a escolha de uma proxêmica limítrofe dá condições para a interação corporal entre atuantes e espectadores, os quais produzem uma experiência de choque que os tira da ilusão, configurando-se como uma estratégia não textual que se insere em uma crítica social a partir do universo poético.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4116310.15448/1984-4301.2022.1.41163Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41163Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e411631984-430110.15448/1984-4301.2022.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSspahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163/27852Copyright (c) 2022 Letrônicahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerrmann, Verónica Sentis2022-12-20T12:38:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41163Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2022-12-20T12:38:06letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso Cuando el cuerpo es lo único que tengo: El carnaval de los miserables como estrategia convivial antipatrimonial en Prostíbulo poético Valparaíso Quando o corpo é tudo que eu tenho: O carnaval dos miseráveis como estratégia de convívio anti patrimonial em Prostíbulo Poético Valparaíso |
title |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso |
spellingShingle |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso Herrmann, Verónica Sentis Prostíbulo poético Valparaíso theater theatrical gathering event anti-patrimonial discourse Prostíbulo poético Valparaíso teatro convivio acontecimiento discurso antipatrimonial Prostíbulo poético Valparaíso teatro convívio acontecimento discurso antipatrimonial |
title_short |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso |
title_full |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso |
title_fullStr |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso |
title_full_unstemmed |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso |
title_sort |
When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso |
author |
Herrmann, Verónica Sentis |
author_facet |
Herrmann, Verónica Sentis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Herrmann, Verónica Sentis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prostíbulo poético Valparaíso theater theatrical gathering event anti-patrimonial discourse Prostíbulo poético Valparaíso teatro convivio acontecimiento discurso antipatrimonial Prostíbulo poético Valparaíso teatro convívio acontecimento discurso antipatrimonial |
topic |
Prostíbulo poético Valparaíso theater theatrical gathering event anti-patrimonial discourse Prostíbulo poético Valparaíso teatro convivio acontecimiento discurso antipatrimonial Prostíbulo poético Valparaíso teatro convívio acontecimento discurso antipatrimonial |
description |
The goal of this article is to analyze the scenic-performative procedures used in Pita Torres’ staging, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), to understand how, through theatrical-gathering resources a world of marginal festivity that tenses the image of the patrimonial, cultural and touristic Valparaíso, old port of the South, (raised from the political institutionally) is configured. The analysis suggests that the choice of a borderline proxemics, which favours bodily interaction between actants and spectators, produces a shocking experience that takes them out of illusion. This configures as a non-textual strategy that raises a social critique from within the poetic universe. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163 10.15448/1984-4301.2022.1.41163 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-4301.2022.1.41163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163/27852 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Letrônica http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Letrônica http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41163 Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e41163 1984-4301 10.15448/1984-4301.2022.1 reponame:letrônica instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
letrônica |
collection |
letrônica |
repository.name.fl_str_mv |
letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com |
_version_ |
1799128594416402432 |