When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Herrmann, Verónica Sentis
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163
Resumo: The goal of this article is to analyze the scenic-performative procedures used in Pita Torres’ staging, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), to understand how, through theatrical-gathering resources a world of marginal festivity that tenses the image of the patrimonial, cultural and touristic Valparaíso, old port of the South, (raised from the political institutionally) is configured. The analysis suggests that the choice of a borderline proxemics, which favours bodily interaction between actants and spectators, produces a shocking experience that takes them out of illusion. This configures as a non-textual strategy that raises a social critique from within the poetic universe.
id PUC_RS-14_13e9d6528e9fcac6ae1d5ae581717bf7
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41163
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético ValparaísoCuando el cuerpo es lo único que tengo: El carnaval de los miserables como estrategia convivial antipatrimonial en Prostíbulo poético ValparaísoQuando o corpo é tudo que eu tenho: O carnaval dos miseráveis como estratégia de convívio anti patrimonial em Prostíbulo Poético ValparaísoProstíbulo poético Valparaísotheatertheatrical gatheringeventanti-patrimonial discourseProstíbulo poético Valparaísoteatroconvivioacontecimientodiscurso antipatrimonialProstíbulo poético Valparaísoteatroconvívioacontecimentodiscurso antipatrimonialThe goal of this article is to analyze the scenic-performative procedures used in Pita Torres’ staging, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), to understand how, through theatrical-gathering resources a world of marginal festivity that tenses the image of the patrimonial, cultural and touristic Valparaíso, old port of the South, (raised from the political institutionally) is configured. The analysis suggests that the choice of a borderline proxemics, which favours bodily interaction between actants and spectators, produces a shocking experience that takes them out of illusion. This configures as a non-textual strategy that raises a social critique from within the poetic universe.El presente artículo estudia los procedimientos escénico-performativos utilizados en el montaje de Pita Torres, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), con el objetivo de comprender cómo, a través de recursos que acentúan lo convivial, se configura un mundo de fiesta marginal que pone en tensión la imagen del Valparaíso patrimonial, antiguo puerto del Pacífico Sur, promocionado hoy como sitio cultural y turístico desde la institucionalidad política. El análisis plantea que la elección de una proxémica limítrofe, que propicia la interacción corporal entre actantes y espectadores, produce una experiencia de shock que los saca de la ilusión, configurándose como una estrategia no textual, que enarbola una crítica social desde el universo poético.O presente artigo estuda os procedimentos cênico-performativos utilizados na montagem de Pita Torres, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), a fim de entender como, através de recursos que acentuam o convívio, se representa um mundo de festa marginal que coloca em tensão a imagem de um Valparaíso patrimonial, antigo porto do Pacífico Sul, promovido hoje como um lugar cultural e turístico pela institucionalidade política. A análise propõe que a escolha de uma proxêmica limítrofe dá condições para a interação corporal entre atuantes e espectadores, os quais produzem uma experiência de choque que os tira da ilusão, configurando-se como uma estratégia não textual que se insere em uma crítica social a partir do universo poético.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4116310.15448/1984-4301.2022.1.41163Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41163Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e411631984-430110.15448/1984-4301.2022.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSspahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163/27852Copyright (c) 2022 Letrônicahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerrmann, Verónica Sentis2022-12-20T12:38:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41163Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2022-12-20T12:38:06letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
Cuando el cuerpo es lo único que tengo: El carnaval de los miserables como estrategia convivial antipatrimonial en Prostíbulo poético Valparaíso
Quando o corpo é tudo que eu tenho: O carnaval dos miseráveis como estratégia de convívio anti patrimonial em Prostíbulo Poético Valparaíso
title When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
spellingShingle When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
Herrmann, Verónica Sentis
Prostíbulo poético Valparaíso
theater
theatrical gathering
event
anti-patrimonial discourse
Prostíbulo poético Valparaíso
teatro
convivio
acontecimiento
discurso antipatrimonial
Prostíbulo poético Valparaíso
teatro
convívio
acontecimento
discurso antipatrimonial
title_short When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
title_full When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
title_fullStr When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
title_full_unstemmed When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
title_sort When the body is the only thing I have: The carnival of the miserable ones as an anti-patrimonial-theatrical-gathering strategy in Prostíbulo poético Valparaíso
author Herrmann, Verónica Sentis
author_facet Herrmann, Verónica Sentis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Herrmann, Verónica Sentis
dc.subject.por.fl_str_mv Prostíbulo poético Valparaíso
theater
theatrical gathering
event
anti-patrimonial discourse
Prostíbulo poético Valparaíso
teatro
convivio
acontecimiento
discurso antipatrimonial
Prostíbulo poético Valparaíso
teatro
convívio
acontecimento
discurso antipatrimonial
topic Prostíbulo poético Valparaíso
theater
theatrical gathering
event
anti-patrimonial discourse
Prostíbulo poético Valparaíso
teatro
convivio
acontecimiento
discurso antipatrimonial
Prostíbulo poético Valparaíso
teatro
convívio
acontecimento
discurso antipatrimonial
description The goal of this article is to analyze the scenic-performative procedures used in Pita Torres’ staging, Prostíbulo poético Valparaíso (2018), to understand how, through theatrical-gathering resources a world of marginal festivity that tenses the image of the patrimonial, cultural and touristic Valparaíso, old port of the South, (raised from the political institutionally) is configured. The analysis suggests that the choice of a borderline proxemics, which favours bodily interaction between actants and spectators, produces a shocking experience that takes them out of illusion. This configures as a non-textual strategy that raises a social critique from within the poetic universe.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163
10.15448/1984-4301.2022.1.41163
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163
identifier_str_mv 10.15448/1984-4301.2022.1.41163
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41163/27852
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Letrônica
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Letrônica
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41163
Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e41163
1984-4301
10.15448/1984-4301.2022.1
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1799128594416402432