Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Luciane Corrêa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Daiane Joice da, Melo, Lívia Elisa Lemos, Lima, Yasmin Guimarães de, Vieira, Ana Luíza Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235
Resumo: Portuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil.
id PUC_RS-14_2b004534f12e89537b7b06ee779e6b84
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41235
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in BrazilPortuguês como Língua de Acolhimento e os desafios do acesso a uma universidade pública no BrasilPortuguese as an Additional LanguagePortuguese as a Welcoming LanguageApplied LinguisticsHuman RightsPortuguês como Língua AdicionalPortuguês como Língua de AcolhimentoLinguística AplicadaDireitos HumanosPortuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil.Português como Língua de Acolhimento é uma disciplina que se insere na área de Português como Língua Adicional e encontra o seu lugar tanto no âmbito da Linguística Aplicada quanto no campo de Direitos Humanos, uma vez que a educação é um direito humano de acordo com a Constituição Brasileira de 1988. A globalização e o advento das migrações internacionais, em geral, motivaram o desenvolvimento de estudos sobre o ensino de Português como Língua de Acolhimento (GROSSO, 2010; AMADO, 2013), cujo foco é o ensino de Português para imigrantes e refugiados. No presente artigo, analisamos, a partir de uma perspectiva êmica, as ideologias linguísticas e crenças que emergem na fala de um estudante haitiano durante uma conversa informal sobre sua aprovação no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e o consequente ingresso em uma universidade pública gratuita no Brasil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4123510.15448/1984-4301.2022.1.41235Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41235Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e412351984-430110.15448/1984-4301.2022.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235/27674Copyright (c) 2022 Letrônicahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Luciane CorrêaSilva, Daiane Joice daMelo, Lívia Elisa LemosLima, Yasmin Guimarães deVieira, Ana Luíza Ferreira2022-12-20T12:38:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41235Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2022-12-20T12:38:06letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
Português como Língua de Acolhimento e os desafios do acesso a uma universidade pública no Brasil
title Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
spellingShingle Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
Ferreira, Luciane Corrêa
Portuguese as an Additional Language
Portuguese as a Welcoming Language
Applied Linguistics
Human Rights
Português como Língua Adicional
Português como Língua de Acolhimento
Linguística Aplicada
Direitos Humanos
title_short Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
title_full Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
title_fullStr Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
title_full_unstemmed Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
title_sort Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
author Ferreira, Luciane Corrêa
author_facet Ferreira, Luciane Corrêa
Silva, Daiane Joice da
Melo, Lívia Elisa Lemos
Lima, Yasmin Guimarães de
Vieira, Ana Luíza Ferreira
author_role author
author2 Silva, Daiane Joice da
Melo, Lívia Elisa Lemos
Lima, Yasmin Guimarães de
Vieira, Ana Luíza Ferreira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Luciane Corrêa
Silva, Daiane Joice da
Melo, Lívia Elisa Lemos
Lima, Yasmin Guimarães de
Vieira, Ana Luíza Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese as an Additional Language
Portuguese as a Welcoming Language
Applied Linguistics
Human Rights
Português como Língua Adicional
Português como Língua de Acolhimento
Linguística Aplicada
Direitos Humanos
topic Portuguese as an Additional Language
Portuguese as a Welcoming Language
Applied Linguistics
Human Rights
Português como Língua Adicional
Português como Língua de Acolhimento
Linguística Aplicada
Direitos Humanos
description Portuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235
10.15448/1984-4301.2022.1.41235
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235
identifier_str_mv 10.15448/1984-4301.2022.1.41235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235/27674
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Letrônica
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Letrônica
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41235
Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e41235
1984-4301
10.15448/1984-4301.2022.1
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1799128594423742464