Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235 |
Resumo: | Portuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil. |
id |
PUC_RS-14_2b004534f12e89537b7b06ee779e6b84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41235 |
network_acronym_str |
PUC_RS-14 |
network_name_str |
letrônica |
repository_id_str |
|
spelling |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in BrazilPortuguês como Língua de Acolhimento e os desafios do acesso a uma universidade pública no BrasilPortuguese as an Additional LanguagePortuguese as a Welcoming LanguageApplied LinguisticsHuman RightsPortuguês como Língua AdicionalPortuguês como Língua de AcolhimentoLinguística AplicadaDireitos HumanosPortuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil.Português como Língua de Acolhimento é uma disciplina que se insere na área de Português como Língua Adicional e encontra o seu lugar tanto no âmbito da Linguística Aplicada quanto no campo de Direitos Humanos, uma vez que a educação é um direito humano de acordo com a Constituição Brasileira de 1988. A globalização e o advento das migrações internacionais, em geral, motivaram o desenvolvimento de estudos sobre o ensino de Português como Língua de Acolhimento (GROSSO, 2010; AMADO, 2013), cujo foco é o ensino de Português para imigrantes e refugiados. No presente artigo, analisamos, a partir de uma perspectiva êmica, as ideologias linguísticas e crenças que emergem na fala de um estudante haitiano durante uma conversa informal sobre sua aprovação no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e o consequente ingresso em uma universidade pública gratuita no Brasil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4123510.15448/1984-4301.2022.1.41235Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41235Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e412351984-430110.15448/1984-4301.2022.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235/27674Copyright (c) 2022 Letrônicahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Luciane CorrêaSilva, Daiane Joice daMelo, Lívia Elisa LemosLima, Yasmin Guimarães deVieira, Ana Luíza Ferreira2022-12-20T12:38:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41235Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2022-12-20T12:38:06letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil Português como Língua de Acolhimento e os desafios do acesso a uma universidade pública no Brasil |
title |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil |
spellingShingle |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil Ferreira, Luciane Corrêa Portuguese as an Additional Language Portuguese as a Welcoming Language Applied Linguistics Human Rights Português como Língua Adicional Português como Língua de Acolhimento Linguística Aplicada Direitos Humanos |
title_short |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil |
title_full |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil |
title_fullStr |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil |
title_full_unstemmed |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil |
title_sort |
Portuguese as a Welcoming Language and the challenges of entering a public University in Brazil |
author |
Ferreira, Luciane Corrêa |
author_facet |
Ferreira, Luciane Corrêa Silva, Daiane Joice da Melo, Lívia Elisa Lemos Lima, Yasmin Guimarães de Vieira, Ana Luíza Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Daiane Joice da Melo, Lívia Elisa Lemos Lima, Yasmin Guimarães de Vieira, Ana Luíza Ferreira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Luciane Corrêa Silva, Daiane Joice da Melo, Lívia Elisa Lemos Lima, Yasmin Guimarães de Vieira, Ana Luíza Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese as an Additional Language Portuguese as a Welcoming Language Applied Linguistics Human Rights Português como Língua Adicional Português como Língua de Acolhimento Linguística Aplicada Direitos Humanos |
topic |
Portuguese as an Additional Language Portuguese as a Welcoming Language Applied Linguistics Human Rights Português como Língua Adicional Português como Língua de Acolhimento Linguística Aplicada Direitos Humanos |
description |
Portuguese as a Welcoming Language is a discipline which finds its place both in the scope of Applied Linguistics and also in the field of Human Rights since education is a human right according to the Brazilian Constitution of 1988. The globalization and the advent of international migration in general motivated the development of the field of Portuguese as a Welcoming Language (GROSSO, 2010; AMADO, 2013). In this chapter, we are interested in analyzing from an emic perspective the linguistic ideologies and beliefs that emerge in the speech of a Haitian student during an informal conversation about his approval in the Brazilian exam of access to the Brazilian higher education, Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), and the consequent admission to a free public University in Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235 10.15448/1984-4301.2022.1.41235 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-4301.2022.1.41235 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41235/27674 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Letrônica http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Letrônica http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letrônica; Vol. 15 No. 1 (2022): Single volume; e41235 Letrônica; v. 15 n. 1 (2022): Volume Único; e41235 1984-4301 10.15448/1984-4301.2022.1 reponame:letrônica instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
letrônica |
collection |
letrônica |
repository.name.fl_str_mv |
letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com |
_version_ |
1799128594423742464 |