Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778 |
Resumo: | This article presents a profile of the Portuguese as an Additional Language (PAL) area in Brazilian federal universities. Very important for the internationalization process of universities and the attendance of the growing number of immigrants that Brazil has received in recent years, the PAL area is still relatively small in the country. In order to contribute to the strengthening of the area and the acknowledgement of its importance in the educational systems, we present how the field has evolved to its current state and discuss actions and policies that contributed to its growth and consolidation. In the sequence, we present and discuss data generated between November 2016 and July 2017 on the offer of PAL courses at federal universities. Considering the expansion of PAL education in recent years and the lack of published information about its insertion in higher education institutions, we understand the data we present here contribute as an important subsidy for the debate on policies for the institutionalization of the PAL area in Brazil. |
id |
PUC_RS-19_29d94536b7f0c7a5405dd1b300739936 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38778 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the areaPortugués como Lengua Adicional en las universidades federales brasileñas: Un perfil del áreaPortuguês como Língua Adicional nas universidades federais brasileiras : Um perfil da áreaPortuguese as an Additional LanguagePortuguese as an Additional Language teachingInternationalizationPortugués como Lengua Adicional (PLA)Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA)InternacionalizaciónPortuguês como Língua AdicionalEnsino de Português como Língua AdicionalInternacionalizaçãoThis article presents a profile of the Portuguese as an Additional Language (PAL) area in Brazilian federal universities. Very important for the internationalization process of universities and the attendance of the growing number of immigrants that Brazil has received in recent years, the PAL area is still relatively small in the country. In order to contribute to the strengthening of the area and the acknowledgement of its importance in the educational systems, we present how the field has evolved to its current state and discuss actions and policies that contributed to its growth and consolidation. In the sequence, we present and discuss data generated between November 2016 and July 2017 on the offer of PAL courses at federal universities. Considering the expansion of PAL education in recent years and the lack of published information about its insertion in higher education institutions, we understand the data we present here contribute as an important subsidy for the debate on policies for the institutionalization of the PAL area in Brazil.Este artículo presenta un mapeo del área de Portugués como Lengua Adicional (PLA) en las universidades federales brasileñas. Muy importante para el proceso de internacionalización de las universidades y para la asistencia del creciente número de inmigrantes que Brasil ha recibido en los últimos años, el área de PLA sigue siendo relativamente pequeña en Brasil. A fin de contribuir al fortalecimiento del área y al reconocimiento de su importancia en la red educativa, trazamos un histórico del área en Brasil y discutimos acciones y políticas que contribuyeron a su crecimiento y consolidación. En seguida, presentamos y discutimos datos generados entre noviembre de 2016 y julio de 2017 acerca de los cursos de PLA en universidades federales. Considerando la expansión de la enseñanza de PLA en los últimos años y la escasez de información publicada sobre su inserción en instituciones de educación superior, entendemos que los datos presentados aquí contribuyen como un subsidio importante para el debate sobre políticas para la institucionalización del área de PLA en Brasil.Este artigo apresenta um mapeamento da área de Português como Língua Adicional (PLA) nas universidades federais brasileiras. Muito importante para o processo de internacionalização das universidades e para o atendimento do crescente número de imigrantes que o Brasil tem recebido nos últimos anos, a área de PLA ainda é relativamente pequena no Brasil. A fim de contribuir para o fortalecimento da área e para o reconhecimento da sua importância na rede educacional, traçamos um histórico da área no Brasil e discutimos ações e políticas que colaboraram para seu crescimento e consolidação. Apresentamos e discutimos, na sequência, dados gerados entre novembro de 2016 e julho de 2017 sobre a oferta de cursos de PLA nas universidades federais. Considerando a expansão do ensino de PLA nos últimos anos e a escassez de informações publicadas sobre a sua inserção nas instituições de ensino superior, entendemos que os dados aqui apresentados contribuem como um importante subsídio para o debate sobre políticas para a institucionalização da área de PLA no Brasil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3877810.15448/1984-7726.2020.4.38778Letras de Hoje; Vol. 55 No. 4 (2020); e38778Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 4 (2020); e38778Letras de Hoje; v. 55 n. 4 (2020); e387781984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.4reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778/26589Copyright (c) 2021 Letras de Hojehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAurea Martins Marques, Aline Roquele Schoffen, Juliana 2021-03-25T17:25:25Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38778Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-03-25T17:25:25Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area Portugués como Lengua Adicional en las universidades federales brasileñas: Un perfil del área Português como Língua Adicional nas universidades federais brasileiras : Um perfil da área |
title |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area |
spellingShingle |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area Aurea Martins Marques, Aline Portuguese as an Additional Language Portuguese as an Additional Language teaching Internationalization Portugués como Lengua Adicional (PLA) Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA) Internacionalización Português como Língua Adicional Ensino de Português como Língua Adicional Internacionalização |
title_short |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area |
title_full |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area |
title_fullStr |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area |
title_full_unstemmed |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area |
title_sort |
Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area |
author |
Aurea Martins Marques, Aline |
author_facet |
Aurea Martins Marques, Aline Roquele Schoffen, Juliana |
author_role |
author |
author2 |
Roquele Schoffen, Juliana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aurea Martins Marques, Aline Roquele Schoffen, Juliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese as an Additional Language Portuguese as an Additional Language teaching Internationalization Portugués como Lengua Adicional (PLA) Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA) Internacionalización Português como Língua Adicional Ensino de Português como Língua Adicional Internacionalização |
topic |
Portuguese as an Additional Language Portuguese as an Additional Language teaching Internationalization Portugués como Lengua Adicional (PLA) Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA) Internacionalización Português como Língua Adicional Ensino de Português como Língua Adicional Internacionalização |
description |
This article presents a profile of the Portuguese as an Additional Language (PAL) area in Brazilian federal universities. Very important for the internationalization process of universities and the attendance of the growing number of immigrants that Brazil has received in recent years, the PAL area is still relatively small in the country. In order to contribute to the strengthening of the area and the acknowledgement of its importance in the educational systems, we present how the field has evolved to its current state and discuss actions and policies that contributed to its growth and consolidation. In the sequence, we present and discuss data generated between November 2016 and July 2017 on the offer of PAL courses at federal universities. Considering the expansion of PAL education in recent years and the lack of published information about its insertion in higher education institutions, we understand the data we present here contribute as an important subsidy for the debate on policies for the institutionalization of the PAL area in Brazil. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778 10.15448/1984-7726.2020.4.38778 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7726.2020.4.38778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778/26589 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Letras de Hoje http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Letras de Hoje http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 55 No. 4 (2020); e38778 Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 4 (2020); e38778 Letras de Hoje; v. 55 n. 4 (2020); e38778 1984-7726 0101-3335 10.15448/1984-7726.2020.4 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128782637891584 |