Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aurea Martins Marques, Aline
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Roquele Schoffen, Juliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778
Resumo: This article presents a profile of the Portuguese as an Additional Language (PAL) area in Brazilian federal universities. Very important for the internationalization process of universities and the attendance of the growing number of immigrants that Brazil has received in recent years, the PAL area is still relatively small in the country. In order to contribute to the strengthening of the area and the acknowledgement of its importance in the educational systems, we present how the field has evolved to its current state and discuss actions and policies that contributed to its growth and consolidation. In the sequence, we present and discuss data generated between November 2016 and July 2017 on the offer of PAL courses at federal universities. Considering the expansion of PAL education in recent years and the lack of published information about its insertion in higher education institutions, we understand the data we present here contribute as an important subsidy for the debate on policies for the institutionalization of the PAL area in Brazil.
id PUC_RS-19_29d94536b7f0c7a5405dd1b300739936
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38778
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the areaPortugués como Lengua Adicional en las universidades federales brasileñas: Un perfil del áreaPortuguês como Língua Adicional nas universidades federais brasileiras : Um perfil da áreaPortuguese as an Additional LanguagePortuguese as an Additional Language teachingInternationalizationPortugués como Lengua Adicional (PLA)Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA)InternacionalizaciónPortuguês como Língua AdicionalEnsino de Português como Língua AdicionalInternacionalizaçãoThis article presents a profile of the Portuguese as an Additional Language (PAL) area in Brazilian federal universities. Very important for the internationalization process of universities and the attendance of the growing number of immigrants that Brazil has received in recent years, the PAL area is still relatively small in the country. In order to contribute to the strengthening of the area and the acknowledgement of its importance in the educational systems, we present how the field has evolved to its current state and discuss actions and policies that contributed to its growth and consolidation. In the sequence, we present and discuss data generated between November 2016 and July 2017 on the offer of PAL courses at federal universities. Considering the expansion of PAL education in recent years and the lack of published information about its insertion in higher education institutions, we understand the data we present here contribute as an important subsidy for the debate on policies for the institutionalization of the PAL area in Brazil.Este artículo presenta un mapeo del área de Portugués como Lengua Adicional (PLA) en las universidades federales brasileñas. Muy importante para el proceso de internacionalización de las universidades y para la asistencia del creciente número de inmigrantes que Brasil ha recibido en los últimos años, el área de PLA sigue siendo relativamente pequeña en Brasil. A fin de contribuir al fortalecimiento del área y al reconocimiento de su importancia en la red educativa, trazamos un histórico del área en Brasil y discutimos acciones y políticas que contribuyeron a su crecimiento y consolidación. En seguida, presentamos y discutimos datos generados entre noviembre de 2016 y julio de 2017 acerca de los cursos de PLA en universidades federales. Considerando la expansión de la enseñanza de PLA en los últimos años y la escasez de información publicada sobre su inserción en instituciones de educación superior, entendemos que los datos presentados aquí contribuyen como un subsidio importante para el debate sobre políticas para la institucionalización del área de PLA en Brasil.Este artigo apresenta um mapeamento da área de Português como Língua Adicional (PLA) nas universidades federais brasileiras. Muito importante para o processo de internacionalização das universidades e para o atendimento do crescente número de imigrantes que o Brasil tem recebido nos últimos anos, a área de PLA ainda é relativamente pequena no Brasil. A fim de contribuir para o fortalecimento da área e para o reconhecimento da sua importância na rede educacional, traçamos um histórico da área no Brasil e discutimos ações e políticas que colaboraram para seu crescimento e consolidação. Apresentamos e discutimos, na sequência, dados gerados entre novembro de 2016 e julho de 2017 sobre a oferta de cursos de PLA nas universidades federais. Considerando a expansão do ensino de PLA nos últimos anos e a escassez de informações publicadas sobre a sua inserção nas instituições de ensino superior, entendemos que os dados aqui apresentados contribuem como um importante subsídio para o debate sobre políticas para a institucionalização da área de PLA no Brasil.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3877810.15448/1984-7726.2020.4.38778Letras de Hoje; Vol. 55 No. 4 (2020); e38778Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 4 (2020); e38778Letras de Hoje; v. 55 n. 4 (2020); e387781984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.4reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778/26589Copyright (c) 2021 Letras de Hojehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAurea Martins Marques, Aline Roquele Schoffen, Juliana 2021-03-25T17:25:25Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/38778Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-03-25T17:25:25Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
Portugués como Lengua Adicional en las universidades federales brasileñas: Un perfil del área
Português como Língua Adicional nas universidades federais brasileiras : Um perfil da área
title Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
spellingShingle Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
Aurea Martins Marques, Aline
Portuguese as an Additional Language
Portuguese as an Additional Language teaching
Internationalization
Portugués como Lengua Adicional (PLA)
Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA)
Internacionalización
Português como Língua Adicional
Ensino de Português como Língua Adicional
Internacionalização
title_short Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
title_full Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
title_fullStr Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
title_full_unstemmed Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
title_sort Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area
author Aurea Martins Marques, Aline
author_facet Aurea Martins Marques, Aline
Roquele Schoffen, Juliana
author_role author
author2 Roquele Schoffen, Juliana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aurea Martins Marques, Aline
Roquele Schoffen, Juliana
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese as an Additional Language
Portuguese as an Additional Language teaching
Internationalization
Portugués como Lengua Adicional (PLA)
Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA)
Internacionalización
Português como Língua Adicional
Ensino de Português como Língua Adicional
Internacionalização
topic Portuguese as an Additional Language
Portuguese as an Additional Language teaching
Internationalization
Portugués como Lengua Adicional (PLA)
Enseñanza de Portugués como Lengua Adicional (PLA)
Internacionalización
Português como Língua Adicional
Ensino de Português como Língua Adicional
Internacionalização
description This article presents a profile of the Portuguese as an Additional Language (PAL) area in Brazilian federal universities. Very important for the internationalization process of universities and the attendance of the growing number of immigrants that Brazil has received in recent years, the PAL area is still relatively small in the country. In order to contribute to the strengthening of the area and the acknowledgement of its importance in the educational systems, we present how the field has evolved to its current state and discuss actions and policies that contributed to its growth and consolidation. In the sequence, we present and discuss data generated between November 2016 and July 2017 on the offer of PAL courses at federal universities. Considering the expansion of PAL education in recent years and the lack of published information about its insertion in higher education institutions, we understand the data we present here contribute as an important subsidy for the debate on policies for the institutionalization of the PAL area in Brazil.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778
10.15448/1984-7726.2020.4.38778
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2020.4.38778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38778/26589
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Letras de Hoje
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Letras de Hoje
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 55 No. 4 (2020); e38778
Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 4 (2020); e38778
Letras de Hoje; v. 55 n. 4 (2020); e38778
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2020.4
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782637891584