Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pugliesi, Lucas Bento
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/28146
Resumo: This paper deals with the relation between public and writing in the invention of O desertor of Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), through the imitation of rhetorical models of long duration that compete at the moment of writing of the poem during the patronage of Pombal. Thus, it is proposed that against certain orthodoxy of the art doctrines of a Cândido Lusitano, Alvarenga produces threads of obscurity in his heroiccomic poem which, by its mixed nature, also speaks to a mixed public (the specialized academic environment in which the work was developed, and the broad one, idealized by the Pombaline civilizational project).
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spelling Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O DesertorClarezas (e obscuridades) d' O Desertor de Silva AlvarengaPoeticsXVIIIth Century PoetryColonial WritingsGenre TheoryRhetorics.PoéticaPoesia SetecentistaPoesia colonialTeoria dos GênerosRetórica.This paper deals with the relation between public and writing in the invention of O desertor of Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), through the imitation of rhetorical models of long duration that compete at the moment of writing of the poem during the patronage of Pombal. Thus, it is proposed that against certain orthodoxy of the art doctrines of a Cândido Lusitano, Alvarenga produces threads of obscurity in his heroiccomic poem which, by its mixed nature, also speaks to a mixed public (the specialized academic environment in which the work was developed, and the broad one, idealized by the Pombaline civilizational project).O presente trabalho versa sobre a relação entre público e obra na invenção de O desertor de Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), a partir da imitação dos modelos retóricos de longa duração que concorrem no momento de escrita do poema durante o mecenato pombalino. Assim, propõe-se que contra certa ortodoxia das doutrinas de arte de um Cândido Lusitano, Alvarenga produz liames de obscuridade em seu poema heróicômico que, pela natureza mista, fala também a um público misto (o especializado do ambiente acadêmico, no qual a obra foi gestada, e o amplo, idealizado pelo projeto civilizatório pombalino).Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/2814610.15448/1984-4301.2018.1.28146Letrônica; Vol. 11 No. 1 (2018): Lusophone literary dialogues: Portugal, Brazil, Angola, Cape Verde, Mozambique and other Lusophone literatures; 78-90Letrônica; v. 11 n. 1 (2018): Diálogos literários na Lusofonia: Portugal, Brasil, Angola, Cabo Verde, Moçambique e outras literaturas lusófonas; 78-901984-430110.15448/1984-4301.2018.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/28146/16974Copyright (c) 2018 Letrônicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPugliesi, Lucas Bento2019-10-15T21:33:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28146Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2019-10-15T21:33:33letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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