“Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Davi Silva
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/26605
Resumo: Utopia and dystopia, providing readers with diverging possibilities future, have always given them tools to rethink society. This is so because, even though texts are inserted within a context, they are also empowered with the possibility of shaping new contexts – literature is informed and informs reality, working as a receptacle and as a response to social and political turmoil. Bearing that in mind, this study aims at making out how Animal Farm (ORWELL, 1945) and Fahrenheit 451 (BRADBURY, 1953) react to the epistemes with which we, as readers, come equipped. What both novellas demonstrate is that there is the possibility of accepting or the possibility of fighting – as long as we become aware that the latter option is a feasible one. Addressing issues such as that of subjects’ alienation and/or of their lack of critical abilities to interact fruitfully with one another as to change their condition, these narratives are a glimpse of the political arena whereto literary discourses might be taken. After all, to think politically about literary productions might be a choice, but the fact that literature per se is a political institution is not. 
id PUC_RS-14_4716c4f1364ef834f5074b3fdf27358d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26605
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity“É claro que sou feliz”: uma análise da modernidade distópica de Animal farm (Orwell, 1945) e Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953)“Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernityAnimal Farm (ORWELL1945)Fahrenheit (BRADBURY1953)Dystopia.Animal Farm (ORWELL1945)Fahrenheit (BRADBURY1953)Distopia.Animal Farm (ORWELL1945)Fahrenheit (BRADBURY1953)Distopia.Utopia and dystopia, providing readers with diverging possibilities future, have always given them tools to rethink society. This is so because, even though texts are inserted within a context, they are also empowered with the possibility of shaping new contexts – literature is informed and informs reality, working as a receptacle and as a response to social and political turmoil. Bearing that in mind, this study aims at making out how Animal Farm (ORWELL, 1945) and Fahrenheit 451 (BRADBURY, 1953) react to the epistemes with which we, as readers, come equipped. What both novellas demonstrate is that there is the possibility of accepting or the possibility of fighting – as long as we become aware that the latter option is a feasible one. Addressing issues such as that of subjects’ alienation and/or of their lack of critical abilities to interact fruitfully with one another as to change their condition, these narratives are a glimpse of the political arena whereto literary discourses might be taken. After all, to think politically about literary productions might be a choice, but the fact that literature per se is a political institution is not. Utopias e distopias, trazendo aos leitores possibilidades distintas de futuro, sempre nos ofereceram ferramentas para repensar a sociedade.Isto porque, apesar dos textos estarem inseridos em seus devidos contextos, eles são também empoderados com a possibilidade de dar forma à novos contextos – a literatura é informada e informa a realidade, operando como receptáculo e resposta à comoções sociais e políticas. Tendo isto em mente, este estudo analisa como Animal Farm (ORWELL, 1945) e Fahrenheit 451 (BRADBURY, 1953) reagem aos epistemes com os quais nós, leitores, viemos equipados. O que ambas novelas demonstram é que existe a possibilidade de aceitação e de subversão – isso quando estamos cientes que a segunda opção é de fato factível. Abordando questões como a alienação dos sujeitos e a ausência de suas habilidades críticas para interagir socialmente de maneira frutífera em vistas de alterar sua condição, as duas narrativas nos dão indicações da arena política para a qual discursos literários podem ser trazidos. Afinal, pensar politicamente acerca de produções literárias pode até ser uma opção, mas o fato de que a literatura consiste, por si só, em uma instituição política não é. *“É claro que sou feliz”: uma análise da modernidade distópica de Animal farm (Orwell, 1945) e Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953)*Utopias e distopias, trazendo aos leitores possibilidades distintas de futuro, sempre nos ofereceram ferramentas para repensar a sociedade.Isto porque, apesar dos textos estarem inseridos em seus devidos contextos, eles são também empoderados com a possibilidade de dar forma à novos contextos – a literatura é informada e informa a realidade, operando como receptáculo e resposta à comoções sociais e políticas. Tendo isto em mente, este estudo analisa como Animal Farm (ORWELL, 1945) e Fahrenheit 451 (BRADBURY, 1953) reagem aos epistemes com os quais nós, leitores, viemos equipados. O que ambas novelas demonstram é que existe a possibilidade de aceitação e de subversão – isso quando estamos cientes que a segunda opção é de fato factível. Abordando questões como a alienação dos sujeitos e a ausência de suas habilidades críticas para interagir socialmente de maneira frutífera em vistas de alterar sua condição, as duas narrativas nos dão indicações da arena política para a qual discursos literários podem ser trazidos. Afinal, pensar politicamente acerca de produções literárias pode até ser uma opção, mas o fato de que a literatura consiste, por si só, em uma instituição política não é.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/2660510.15448/1984-4301.2017.2.26605Letrônica; Vol. 10 No. 2 (2017): Aquisição e processamento (a)típico da linguagem (L1 e L2) & A hipermodernidade literária em tempos coléricos; 850-865Letrônica; v. 10 n. 2 (2017): Aquisição e processamento (a)típico da linguagem (L1 e L2) & A hipermodernidade literária em tempos coléricos; 850-8651984-430110.15448/1984-4301.2017.2reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSenghttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/26605/16560Copyright (c) 2018 Letrônicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Davi Silva2018-03-27T04:57:40Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26605Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2018-03-27T04:57:40letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
“É claro que sou feliz”: uma análise da modernidade distópica de Animal farm (Orwell, 1945) e Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953)
“Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
title “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
spellingShingle “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
Gonçalves, Davi Silva
Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Dystopia.
Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Distopia.
Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Distopia.
title_short “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
title_full “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
title_fullStr “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
title_full_unstemmed “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
title_sort “Of course i’m happy”: an analysis of Animal farm (Orwell, 1945) and Fahrenheit 451 (Bradbury, 1953) dystopian modernity
author Gonçalves, Davi Silva
author_facet Gonçalves, Davi Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Davi Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Dystopia.
Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Distopia.
Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Distopia.
topic Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Dystopia.
Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Distopia.
Animal Farm (ORWELL
1945)
Fahrenheit (BRADBURY
1953)
Distopia.
description Utopia and dystopia, providing readers with diverging possibilities future, have always given them tools to rethink society. This is so because, even though texts are inserted within a context, they are also empowered with the possibility of shaping new contexts – literature is informed and informs reality, working as a receptacle and as a response to social and political turmoil. Bearing that in mind, this study aims at making out how Animal Farm (ORWELL, 1945) and Fahrenheit 451 (BRADBURY, 1953) react to the epistemes with which we, as readers, come equipped. What both novellas demonstrate is that there is the possibility of accepting or the possibility of fighting – as long as we become aware that the latter option is a feasible one. Addressing issues such as that of subjects’ alienation and/or of their lack of critical abilities to interact fruitfully with one another as to change their condition, these narratives are a glimpse of the political arena whereto literary discourses might be taken. After all, to think politically about literary productions might be a choice, but the fact that literature per se is a political institution is not. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/26605
10.15448/1984-4301.2017.2.26605
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/26605
identifier_str_mv 10.15448/1984-4301.2017.2.26605
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/26605/16560
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Letrônica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Letrônica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 10 No. 2 (2017): Aquisição e processamento (a)típico da linguagem (L1 e L2) & A hipermodernidade literária em tempos coléricos; 850-865
Letrônica; v. 10 n. 2 (2017): Aquisição e processamento (a)típico da linguagem (L1 e L2) & A hipermodernidade literária em tempos coléricos; 850-865
1984-4301
10.15448/1984-4301.2017.2
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1799128598554083328