THE SYMPHONY OF FLAMES: RAY BRADBURY'S FAHRENHEIT 451 IN RAMIN BAHRANI'S FILM
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34630/polissema.vi19.3655 |
Resumo: | In this article, I intend to analyze the novel Fahrenheit 451 (1952), by Ray Bradbury, and the homonymous movie (2018) by Ramin Bahrani, in a comparative perspective. To do so, I examine the mechanisms of cinematic adaptation used by the director, and I study the main moments of the narrative arc present both in the book and in the movie, in accordance to the Campbellian narratology. To support my research, I resort to the recent translation of the novel, to Bahrani’s movie, to interviews with the director and to essays on cinematic adaptation. I conclude by proving that Bahrani presented an innovative and updated adaptation of Bradbury’s classic novel. |
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THE SYMPHONY OF FLAMES: RAY BRADBURY'S FAHRENHEIT 451 IN RAMIN BAHRANI'S FILMA SINFONIA DAS LABAREDAS: FAHRENHEIT 451, DE RAY BRADBURY, NO FILME DE RAMIN BAHRANIA SINFONIA DAS LABAREDAS: FAHRENHEIT 451, DE RAY BRADBURY, NO FILME DE RAMIN BAHRANIFahrenheit 451, Ray Bradbury, Ramin Bahrani, linguagem escrita e audiovisual, transposição intersemióticaFahrenheit 451, Ray Bradbury, Ramin Bahrani, linguagem escrita e audiovisual, transposição intersemióticaFahrenheit 451, Ray Bradbury, Ramin Bahrani, written and audiovisual language, intersemiotic transpositionIn this article, I intend to analyze the novel Fahrenheit 451 (1952), by Ray Bradbury, and the homonymous movie (2018) by Ramin Bahrani, in a comparative perspective. To do so, I examine the mechanisms of cinematic adaptation used by the director, and I study the main moments of the narrative arc present both in the book and in the movie, in accordance to the Campbellian narratology. To support my research, I resort to the recent translation of the novel, to Bahrani’s movie, to interviews with the director and to essays on cinematic adaptation. I conclude by proving that Bahrani presented an innovative and updated adaptation of Bradbury’s classic novel.No presente artigo, pretendo analisar o romance Fahrenheit 451 (1952), de Ray Bradbury, e o filme homónimo (2018) de Ramin Bahrani, numa perspetiva comparada. Para tanto, examino os mecanismos de adaptação cinematográfica usados pelo realizador e estudo os principais momentos do arco narrativo presentes nas obras em cotejo, de acordo com a narratologia campbelliana. No sentido de escorar a minha pesquisa, recorro ao romance na recém-saída tradução de Casimiro da Piedade, ao filme de Bahrani, a entrevistas com o realizador e a estudos sobre a adaptação cinematográfica. Concluo, demonstrando que Bahrani apresentou uma adaptação inovadora e atualizada do romance clássico de Bradbury.Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto2019-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34630/polissema.vi19.3655https://doi.org/10.34630/polissema.vi19.3655POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters; No. 19 (2019); 55-73POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 19 (2019); 55-73POLISSEMA; No 19 (2019); 55-73POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 19 (2019); 55-732184-710X1645-1937reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3655https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3655/1511Direitos de Autor (c) 2019 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAPinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Mancelos, João2024-05-23T20:16:24Zoai:oai.parc.ipp.pt:article/3655Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-05-23T20:16:24Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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THE SYMPHONY OF FLAMES: RAY BRADBURY'S FAHRENHEIT 451 IN RAMIN BAHRANI'S FILM A SINFONIA DAS LABAREDAS: FAHRENHEIT 451, DE RAY BRADBURY, NO FILME DE RAMIN BAHRANI A SINFONIA DAS LABAREDAS: FAHRENHEIT 451, DE RAY BRADBURY, NO FILME DE RAMIN BAHRANI |
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In this article, I intend to analyze the novel Fahrenheit 451 (1952), by Ray Bradbury, and the homonymous movie (2018) by Ramin Bahrani, in a comparative perspective. To do so, I examine the mechanisms of cinematic adaptation used by the director, and I study the main moments of the narrative arc present both in the book and in the movie, in accordance to the Campbellian narratology. To support my research, I resort to the recent translation of the novel, to Bahrani’s movie, to interviews with the director and to essays on cinematic adaptation. I conclude by proving that Bahrani presented an innovative and updated adaptation of Bradbury’s classic novel. |
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