Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4988 |
Resumo: | This work is organized to obtein greater understanding of the phenomena involved in brain literacy, specifically the stages of acquisition proposed by Ferreiro and Teberosky. The discoveries of neuroscience, specifically the function of the hippocampus, allow hypothesizing about some brain phenomena involved in the acquisition of complex and reporting elements in the consolidation of long-term memory. These discoveries bring important pedagogical implications for the process of literacy. |
id |
PUC_RS-14_806dfba211c3da6c5ae98eb6fdd837b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4988 |
network_acronym_str |
PUC_RS-14 |
network_name_str |
letrônica |
repository_id_str |
|
spelling |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elementsEtapas da aquisição da escrita de Emília Ferreiro e o papel do hipocampo na consolidação de elementos declarativos complexosaquisição da escritaneurociênciahipocampomemória de longo prazo.This work is organized to obtein greater understanding of the phenomena involved in brain literacy, specifically the stages of acquisition proposed by Ferreiro and Teberosky. The discoveries of neuroscience, specifically the function of the hippocampus, allow hypothesizing about some brain phenomena involved in the acquisition of complex and reporting elements in the consolidation of long-term memory. These discoveries bring important pedagogical implications for the process of literacy.O presente trabalho está organizado no sentido de obter maior entendimento dos fenômenos cerebrais envolvidos no processo de alfabetização, especificamente das etapas de aquisição propostas por Ferreiro e Teberosky. As descobertas da neurociência, especificamente da função do hipocampo, permitem hipotetizar sobre alguns fenômenos cerebrais envolvidos na aquisição de elementos declarativos complexos e na consolidação da memória de longo prazo. Tais descobertas trazem implicações pedagógicas importantes para o processo de alfabetização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4988Letrônica; Vol. 2 No. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 182-193Letrônica; v. 2 n. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 182-1931984-4301reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4988/4060Guaresi, Roneiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-06T18:54:43Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4988Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2017-03-06T18:54:43letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements Etapas da aquisição da escrita de Emília Ferreiro e o papel do hipocampo na consolidação de elementos declarativos complexos |
title |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements |
spellingShingle |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements Guaresi, Ronei aquisição da escrita neurociência hipocampo memória de longo prazo. |
title_short |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements |
title_full |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements |
title_fullStr |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements |
title_full_unstemmed |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements |
title_sort |
Stages of the acquisition of the writing of Emília Ferreiro and the role of the hippocampus in the consolidation of complex declarative elements |
author |
Guaresi, Ronei |
author_facet |
Guaresi, Ronei |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guaresi, Ronei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
aquisição da escrita neurociência hipocampo memória de longo prazo. |
topic |
aquisição da escrita neurociência hipocampo memória de longo prazo. |
description |
This work is organized to obtein greater understanding of the phenomena involved in brain literacy, specifically the stages of acquisition proposed by Ferreiro and Teberosky. The discoveries of neuroscience, specifically the function of the hippocampus, allow hypothesizing about some brain phenomena involved in the acquisition of complex and reporting elements in the consolidation of long-term memory. These discoveries bring important pedagogical implications for the process of literacy. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4988 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4988 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4988/4060 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letrônica; Vol. 2 No. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 182-193 Letrônica; v. 2 n. 1 (2009): Linguagem e Cognição & Introspecção; 182-193 1984-4301 reponame:letrônica instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
letrônica |
collection |
letrônica |
repository.name.fl_str_mv |
letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com |
_version_ |
1799128595386335232 |