Letters by a sincere pretender: the esoteric discourse in Fernando Pessoa’s letters
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19618 |
Resumo: | The present article is focused in letters that Fernando Pessoa (1888-1935) wrote from 1913 to 1916, a period marked by his intelectual and esoteric crisis, and also by the production of cultural projects needed to take away the cultural stagnation from the timid Portuguese capitol. Important letters are from this period, marked by sincerity and confession to the addresses, as Armando Côrtes-Rodrigues (1891-1971) and Mário de Sá-Carneiro (1890-1916), unlike of what happens in the next years after 1927, when Pessoa writes to the members from the Presença magazine, choosing to keep informations as a secret. It’s what happens at the knowing letter to Adolfo Casais Monteiro, wrote in January 13th, 1935, in which he denies to belong to some secret order, unlike it’s found in a autobiographical write, not published during his lifetime. I take, as main theoretical frame of reference to the study of letters, Crabbé Rocha’s proposals, in the book A epistolografia em Portugal. In many Pessoa’s letters poems transcripts are found. This way, the study about Pessoa’s letters allows to understand the symbolic and metaphoric aspects contained in the poems. To the analysis about the esoteric speech contained in Pessoa’s letters, I use Manuela Parreira da Silva, Dalila Pereira da Costa e Yvette Centeno’sstudies. |
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Letters by a sincere pretender: the esoteric discourse in Fernando Pessoa’s lettersCartas de um sincero fingidor: o discurso esotérico na correspondência de Fernando PessoaFernando PessoaEphistolographyEsoteric discourse.Fernando PessoaEpistolografiaDiscurso esotérico.The present article is focused in letters that Fernando Pessoa (1888-1935) wrote from 1913 to 1916, a period marked by his intelectual and esoteric crisis, and also by the production of cultural projects needed to take away the cultural stagnation from the timid Portuguese capitol. Important letters are from this period, marked by sincerity and confession to the addresses, as Armando Côrtes-Rodrigues (1891-1971) and Mário de Sá-Carneiro (1890-1916), unlike of what happens in the next years after 1927, when Pessoa writes to the members from the Presença magazine, choosing to keep informations as a secret. It’s what happens at the knowing letter to Adolfo Casais Monteiro, wrote in January 13th, 1935, in which he denies to belong to some secret order, unlike it’s found in a autobiographical write, not published during his lifetime. I take, as main theoretical frame of reference to the study of letters, Crabbé Rocha’s proposals, in the book A epistolografia em Portugal. In many Pessoa’s letters poems transcripts are found. This way, the study about Pessoa’s letters allows to understand the symbolic and metaphoric aspects contained in the poems. To the analysis about the esoteric speech contained in Pessoa’s letters, I use Manuela Parreira da Silva, Dalila Pereira da Costa e Yvette Centeno’sstudies.O presente artigo centra-se em cartas que Fernando Pessoa (1888-1935) escreveu de 1913 a 1916, período marcado pelas suas crises intelectuais e esotéricas, e também pela elaboração de projetos culturais necessários por arrancar da estagnação cultural a acanhada capital portuguesa. É desse período importantes cartas marcadas pela sinceridade e pela confissão a destinatários como Armando Côrtes-Rodrigues (1891-1971) e Mário de Sá-Carneiro (1890-1916), ao contrário do que ocorre nos anos posteriores a 1927, quando Pessoa escreve aos membros da revista Presença, optando por manter informações no plano do segredo. É o que ocorre na conhecida carta a Adolfo Casais Monteiro, escrita em 13 de janeiro de 1935, em que nega pertencer a alguma ordem secreta, ao contrário do que se encontra em um escrito autobiográfico, não publicado em vida. Tomo, como principal referencial teórico para o estudo de cartas, as propostas de Crabbé Rocha, no livro A epistolografia em Portugal. Em muitas das cartas de Pessoa, encontram-se transcrições de poemas. Dessa forma, o estudo das cartas de Pessoa permite a compreensão de aspectos simbólicos e metafóricos contidos nos poemas. Para a análise do discurso esotérico presente nas cartas de Pessoa, parto dos estudos de Manuela Parreira da Silva, Dalila Pereira da Costa e Yvette Centeno.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/1961810.15448/1984-4301.2015.1.19618Letrônica; Vol. 8 No. 1 (2015): Pragmática e interfaces & Gênero epistolar; 205-221Letrônica; v. 8 n. 1 (2015): Pragmática e interfaces & Gênero epistolar; 205-2211984-430110.15448/1984-4301.2015.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19618/13433Copyright (c) 2015 Letrônica: Revista Digital do PPGLinfo:eu-repo/semantics/openAccessGebra, Fernando de Moraes2016-10-19T17:37:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19618Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2016-10-19T17:37:37letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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