Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/41072 |
Resumo: | The article analyzes how the vision of a “normal / natural” masculinity imposes processes of normalization from gender discourses produced and reproduced in the school space to the multiple references of masculinities experienced in that space. It is characterized by a qualitative approach, with its theoretical and conceptual support in post-structuralist studies and queer theory, with bibliographic study, participant observation, informal conversation and semi-structured interview as methodological instruments. The research was carried out in a state full-time high school in the city of Bacabeira-MA and shows that the school space is crossed by several gender discourses that are acting in the process of normalizing the multiple references of masculinities. It is concluded that the view regarding the existence of a “normal / natural” masculinity still imposes normalization processes in the school space to references of masculinities that do not follow normative gender standards. |
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Normative gender discourses configuring masculinities in the school spaceDiscursos normativos de género que configuran masculinidades en el espacio escolarOs discursos normativos de gênero configurando masculinidades no espaço escolarMasculinitiesGenreSchool spaceNormalizationMasculinidadesGéneroEspacio escolarNormalizaciónMasculinidadesGêneroEspaço escolarNormalizaçãoThe article analyzes how the vision of a “normal / natural” masculinity imposes processes of normalization from gender discourses produced and reproduced in the school space to the multiple references of masculinities experienced in that space. It is characterized by a qualitative approach, with its theoretical and conceptual support in post-structuralist studies and queer theory, with bibliographic study, participant observation, informal conversation and semi-structured interview as methodological instruments. The research was carried out in a state full-time high school in the city of Bacabeira-MA and shows that the school space is crossed by several gender discourses that are acting in the process of normalizing the multiple references of masculinities. It is concluded that the view regarding the existence of a “normal / natural” masculinity still imposes normalization processes in the school space to references of masculinities that do not follow normative gender standards. El artículo analiza cómo la visión de una masculinidad “normal / natural” impone procesos de normalización desde los discursos de género producidos y reproducidos en el espacio escolar hasta las múltiples referencias de masculinidades vividas en ese espacio. Se caracteriza por un enfoque cualitativo, con su apoyo teórico y conceptual en los estudios postestructuralistas y la teoría queer, con el estudio bibliográfico, la observación participante, la conversación informal y la entrevista semiestructurada como instrumentos metodológicos. La investigación se llevó a cabo en una escuela secundaria estatal de tiempo completo en la ciudad de Bacabeira-MA y muestra que el espacio escolar está atravesado por varios discursos de género que están actuando en el proceso de normalización de las múltiples referencias de masculinidades. Se concluye que la mirada sobre la existencia de una masculinidad “normal / natural” aún impone procesos de normalización en el espacio escolar a referencias de masculinidades que no siguen estándares normativos de género. O artigo faz uma análise sobre como a visão de uma masculinidade “normal/natural” impõe processos de normalização a partir de discursos de gênero produzidos e reproduzidos no espaço escolar às múltiplas referências de masculinidades experienciadas nesse espaço. Caracteriza-se por abordagem qualitativa, com seu aporte teórico e conceitual nos estudos pós-estruturalistas e na teoria queer, tendo como instrumentos metodológicos o estudo bibliográfico, observação participante, conversa informal e entrevista semiestruturada. A pesquisa foi realizada em uma escola estadual de ensino médio em tempo integral da cidade de Bacabeira-MA e mostra que o espaço escolar é atravessado por diversos discursos de gênero que estão atuando no processo de normalização das múltiplas referências de masculinidades. Conclui-se que a visão a respeito da existência de uma masculinidade “normal/natural” ainda impõe processos de normalização no espaço escolar às referências de masculinidades que não seguem os padrões normativos de gênero. Editora da Pucrs - ediPUCRS2022-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/4107210.15448/1984-7289.2022.1.41072Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 22 (2022): Single volume - Continuous flow of publication; e41072Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 22 (2022): Volumen único - Publicación en flujo continuo; e41072Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 22 (2022): Volume único ; e410721984-72891519-608910.15448/1984-7289.2022.1reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/41072/27737Copyright (c) 2022 Civitas: revista de Ciências Sociaishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Bogéa, Arthur Furtado Nunes, Iran de Maria Leitão2023-12-12T18:31:10Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41072Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2023-12-12T18:31:10Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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