Normative gender discourses configuring masculinities in the school space

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bogéa, Arthur Furtado
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nunes, Iran de Maria Leitão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/41072
Resumo: The article analyzes how the vision of a “normal / natural” masculinity imposes processes of normalization from gender discourses produced and reproduced in the school space to the multiple references of masculinities experienced in that space. It is characterized by a qualitative approach, with its theoretical and conceptual support in post-structuralist studies and queer theory, with bibliographic study, participant observation, informal conversation and semi-structured interview as methodological instruments. The research was carried out in a state full-time high school in the city of Bacabeira-MA and shows that the school space is crossed by several gender discourses that are acting in the process of normalizing the multiple references of masculinities. It is concluded that the view regarding the existence of a “normal / natural” masculinity still imposes normalization processes in the school space to references of masculinities that do not follow normative gender standards. 
id PUC_RS-17_1df03b27835e371f5f106ab4e41aaf13
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41072
network_acronym_str PUC_RS-17
network_name_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling Normative gender discourses configuring masculinities in the school spaceDiscursos normativos de género que configuran masculinidades en el espacio escolarOs discursos normativos de gênero configurando masculinidades no espaço escolarMasculinitiesGenreSchool spaceNormalizationMasculinidadesGéneroEspacio escolarNormalizaciónMasculinidadesGêneroEspaço escolarNormalizaçãoThe article analyzes how the vision of a “normal / natural” masculinity imposes processes of normalization from gender discourses produced and reproduced in the school space to the multiple references of masculinities experienced in that space. It is characterized by a qualitative approach, with its theoretical and conceptual support in post-structuralist studies and queer theory, with bibliographic study, participant observation, informal conversation and semi-structured interview as methodological instruments. The research was carried out in a state full-time high school in the city of Bacabeira-MA and shows that the school space is crossed by several gender discourses that are acting in the process of normalizing the multiple references of masculinities. It is concluded that the view regarding the existence of a “normal / natural” masculinity still imposes normalization processes in the school space to references of masculinities that do not follow normative gender standards. El artículo analiza cómo la visión de una masculinidad “normal / natural” impone procesos de normalización desde los discursos de género producidos y reproducidos en el espacio escolar hasta las múltiples referencias de masculinidades vividas en ese espacio. Se caracteriza por un enfoque cualitativo, con su apoyo teórico y conceptual en los estudios postestructuralistas y la teoría queer, con el estudio bibliográfico, la observación participante, la conversación informal y la entrevista semiestructurada como instrumentos metodológicos. La investigación se llevó a cabo en una escuela secundaria estatal de tiempo completo en la ciudad de Bacabeira-MA y muestra que el espacio escolar está atravesado por varios discursos de género que están actuando en el proceso de normalización de las múltiples referencias de masculinidades. Se concluye que la mirada sobre la existencia de una masculinidad “normal / natural” aún impone procesos de normalización en el espacio escolar a referencias de masculinidades que no siguen estándares normativos de género. O artigo faz uma análise sobre como a visão de uma masculinidade “normal/natural” impõe processos de normalização a partir de discursos de gênero produzidos e reproduzidos no espaço escolar às múltiplas referências de masculinidades experienciadas nesse espaço. Caracteriza-se por abordagem qualitativa, com seu aporte teórico e conceitual nos estudos pós-estruturalistas e na teoria queer, tendo como instrumentos metodológicos o estudo bibliográfico, observação participante, conversa informal e entrevista semiestruturada. A pesquisa foi realizada em uma escola estadual de ensino médio em tempo integral da cidade de Bacabeira-MA e mostra que o espaço escolar é atravessado por diversos discursos de gênero que estão atuando no processo de normalização das múltiplas referências de masculinidades. Conclui-se que a visão a respeito da existência de uma masculinidade “normal/natural” ainda impõe processos de normalização no espaço escolar às referências de masculinidades que não seguem os padrões normativos de gênero. Editora da Pucrs - ediPUCRS2022-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/4107210.15448/1984-7289.2022.1.41072Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 22 (2022): Single volume - Continuous flow of publication; e41072Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 22 (2022): Volumen único - Publicación en flujo continuo; e41072Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 22 (2022): Volume único ; e410721984-72891519-608910.15448/1984-7289.2022.1reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/41072/27737Copyright (c) 2022 Civitas: revista de Ciências Sociaishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Bogéa, Arthur Furtado Nunes, Iran de Maria Leitão2023-12-12T18:31:10Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41072Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2023-12-12T18:31:10Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
Discursos normativos de género que configuran masculinidades en el espacio escolar
Os discursos normativos de gênero configurando masculinidades no espaço escolar
title Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
spellingShingle Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
Bogéa, Arthur Furtado
Masculinities
Genre
School space
Normalization
Masculinidades
Género
Espacio escolar
Normalización
Masculinidades
Gênero
Espaço escolar
Normalização
title_short Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
title_full Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
title_fullStr Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
title_full_unstemmed Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
title_sort Normative gender discourses configuring masculinities in the school space
author Bogéa, Arthur Furtado
author_facet Bogéa, Arthur Furtado
Nunes, Iran de Maria Leitão
author_role author
author2 Nunes, Iran de Maria Leitão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bogéa, Arthur Furtado
Nunes, Iran de Maria Leitão
dc.subject.por.fl_str_mv Masculinities
Genre
School space
Normalization
Masculinidades
Género
Espacio escolar
Normalización
Masculinidades
Gênero
Espaço escolar
Normalização
topic Masculinities
Genre
School space
Normalization
Masculinidades
Género
Espacio escolar
Normalización
Masculinidades
Gênero
Espaço escolar
Normalização
description The article analyzes how the vision of a “normal / natural” masculinity imposes processes of normalization from gender discourses produced and reproduced in the school space to the multiple references of masculinities experienced in that space. It is characterized by a qualitative approach, with its theoretical and conceptual support in post-structuralist studies and queer theory, with bibliographic study, participant observation, informal conversation and semi-structured interview as methodological instruments. The research was carried out in a state full-time high school in the city of Bacabeira-MA and shows that the school space is crossed by several gender discourses that are acting in the process of normalizing the multiple references of masculinities. It is concluded that the view regarding the existence of a “normal / natural” masculinity still imposes normalization processes in the school space to references of masculinities that do not follow normative gender standards. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/41072
10.15448/1984-7289.2022.1.41072
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/41072
identifier_str_mv 10.15448/1984-7289.2022.1.41072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/41072/27737
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Civitas: revista de Ciências Sociais
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Civitas: revista de Ciências Sociais
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 22 (2022): Single volume - Continuous flow of publication; e41072
Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 22 (2022): Volumen único - Publicación en flujo continuo; e41072
Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 22 (2022): Volume único ; e41072
1984-7289
1519-6089
10.15448/1984-7289.2022.1
reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
collection Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv civitas@pucrs.br
_version_ 1799128803928178688