Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Tarcísio Augusto Alves da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/37319
Resumo: This paper presents the results of a study on how students build memories in School’s Physical Education classes. To this end, we seek to discuss how youth and gender inequalities in high school can affect teenage girls and influence them into excluding these classes. The investigation was carried out through semi-structured interviews with sixty 3rd year high school students, in six public schools and six private schools in Pernambuco. The study reveals that the students' experiences are marked by a process of gender inequality, which is strenghted by the absence of teacher’s intervention.
id PUC_RS-17_5b34a2ce2f317841c3b1ac09f232bc00
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37319
network_acronym_str PUC_RS-17
network_name_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes Condición juvenil, desigualdad de género y procesos exclucion en las clases de educación física en la escuelaCondição juvenil, desigualdades de gênero e processos de exclusão nas aulas de educação física escolarGenderInequalityExclusionGéneroDesigualdadExclusiónGêneroDesigualdadeExclusãoThis paper presents the results of a study on how students build memories in School’s Physical Education classes. To this end, we seek to discuss how youth and gender inequalities in high school can affect teenage girls and influence them into excluding these classes. The investigation was carried out through semi-structured interviews with sixty 3rd year high school students, in six public schools and six private schools in Pernambuco. The study reveals that the students' experiences are marked by a process of gender inequality, which is strenghted by the absence of teacher’s intervention.En este artículo presentamos los resultados de un estudio a partir de relatos de estudiantes sobre clases de educación física en la escuela. Con este fin, buscamos discutir cómo la condición juvenil de los estudiantes de secundaria y las desigualdades de género afectan y llevan a las niñas a un proceso de exclusión en está clases. La investigación se llevó a cabo através de entrevistas semiestructuradas con sesenta estudiantes del tercer año de secundaria, en seis escuelas públicas y seis escuelas privadas en el estado de Pernambuco. El estudio revela que las experiencias de los estudiantes están marcadas por un proceso de desigualdad de género amparadas en la ausencia de intervención del maestro.Apresentamos neste texto os resultados de um estudo que revela as memórias de estudantes nas aulas de Educação Física escolar. Para isso, procuramos discutir como a condição juvenil das estudantes do Ensino Médio e as desigualdades de gênero afetam e conduzem meninas a um processo de exclusão nessas aulas. A investigação foi realizada por meio de entrevistas semiestruturadas com sessenta estudantes do 3º ano do Ensino Médio, em seis escolas públicas e seis escolas privadas de Pernambuco. O estudo revela que as experiências das estudantes estão marcadas por um processo de desigualdade de gênero que encontra amparo na ausência da intervenção do(a) professor(a).Editora da Pucrs - ediPUCRS2021-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/3731910.15448/1984-7289.2021.2.37319Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 21 No. 2 (2021): Digitization and dataification of life: pervasiveness, ubiquity and contemporary hybridisms; 344-354Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 2 (2021): Digitalización y dataificación de la vida: omnipresencia, ubicuidad e hibridismos contemporáneos; 344-354Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 2 (2021): Digitalização e dataficação da vida: pervasividade, ubiquidade e hibridismos contemporâneos ; 344-3541984-72891519-608910.15448/1984-7289.2021.2reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/37319/26966Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Tarcísio Augusto Alves da2021-09-21T17:58:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37319Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2021-09-21T17:58:44Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
Condición juvenil, desigualdad de género y procesos exclucion en las clases de educación física en la escuela
Condição juvenil, desigualdades de gênero e processos de exclusão nas aulas de educação física escolar
title Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
spellingShingle Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
Silva, Tarcísio Augusto Alves da
Gender
Inequality
Exclusion
Género
Desigualdad
Exclusión
Gênero
Desigualdade
Exclusão
title_short Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
title_full Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
title_fullStr Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
title_full_unstemmed Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
title_sort Youth, gender inequalities and processes of exclusion in physical education school classes
author Silva, Tarcísio Augusto Alves da
author_facet Silva, Tarcísio Augusto Alves da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Tarcísio Augusto Alves da
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Inequality
Exclusion
Género
Desigualdad
Exclusión
Gênero
Desigualdade
Exclusão
topic Gender
Inequality
Exclusion
Género
Desigualdad
Exclusión
Gênero
Desigualdade
Exclusão
description This paper presents the results of a study on how students build memories in School’s Physical Education classes. To this end, we seek to discuss how youth and gender inequalities in high school can affect teenage girls and influence them into excluding these classes. The investigation was carried out through semi-structured interviews with sixty 3rd year high school students, in six public schools and six private schools in Pernambuco. The study reveals that the students' experiences are marked by a process of gender inequality, which is strenghted by the absence of teacher’s intervention.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/37319
10.15448/1984-7289.2021.2.37319
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/37319
identifier_str_mv 10.15448/1984-7289.2021.2.37319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/37319/26966
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 21 No. 2 (2021): Digitization and dataification of life: pervasiveness, ubiquity and contemporary hybridisms; 344-354
Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 2 (2021): Digitalización y dataificación de la vida: omnipresencia, ubicuidad e hibridismos contemporáneos; 344-354
Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 2 (2021): Digitalização e dataficação da vida: pervasividade, ubiquidade e hibridismos contemporâneos ; 344-354
1984-7289
1519-6089
10.15448/1984-7289.2021.2
reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
collection Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv civitas@pucrs.br
_version_ 1799128807552057344