Approaches to political learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krischke, Paulo J.
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/101
Resumo: There is a growing recognition among political scientists that political learning by social and political actors is one of the main sources for the achievement and development of democracy. However, the literature is not clear about the the ways in which political learning redirects behavior and orientations in support of political democracy. The present article recognizes this challenge through a preliminary review of the bibliography on Latin American democratization, especially on the political elites, mass political culture, and Jürgen Habermas´s contributions, presenting also at the end some thematic interfaces as challenges for future research in the area. Key words: Political learning; political culture; communicative action.
id PUC_RS-17_d323de379fca469a37ef85364c55549f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/101
network_acronym_str PUC_RS-17
network_name_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling Approaches to political learningAbordagens ao aprendizado políticoThere is a growing recognition among political scientists that political learning by social and political actors is one of the main sources for the achievement and development of democracy. However, the literature is not clear about the the ways in which political learning redirects behavior and orientations in support of political democracy. The present article recognizes this challenge through a preliminary review of the bibliography on Latin American democratization, especially on the political elites, mass political culture, and Jürgen Habermas´s contributions, presenting also at the end some thematic interfaces as challenges for future research in the area. Key words: Political learning; political culture; communicative action.Há um reconhecimento crescente entre os cientistas políticos de que uma fonte principal para a conquista e o aperfeiçoamento da democracia é o aprendizado político por parte dos atores sociais e políticos. Contudo, a bibliografia especializada não considera satisfatoriamente como o aprendizado político reorienta os comportamentos e atitudes em apoio à democracia política e seu aperfeiçoamento. A presente proposta acata esse desafio, numa revisão teórica inicial das abordagens existentes ao aprendizado político no contexto da globalização. Num primeiro momento, considera as limitações da abordagem ao estudo das elites nos processos de democratização. Em segundo lugar salienta as dificuldades da teoria da modernização para enfrentar o tema, nos estudos sobre os públicos massivos. Mais adiante sugere as contribuições que uma abordagem inspirada nos trabalhos de Jürgen Habermas pode proporcionar ao estudo do aprendizado político. E conclui indicando certas interfaces temáticas a serem examinadas na bibliografia no contexto da globalização. À luz de resultados de uma pesquisa atualmente em sua fase final. Palavras-chave: Aprendizado político; cultura política; ação comunicativa.Editora da Pucrs - ediPUCRS2007-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/10110.15448/1984-7289.2002.2.101Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 2 No. 2 (2002): Democracy, media and political culture; 273-284Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 2 Núm. 2 (2002): Democracia, mídia e cultura política; 273-284Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 2 n. 2 (2002): Democracia, mídia e cultura política; 273-2841984-72891519-608910.15448/1984-7289.2002.2reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/101/97Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKrischke, Paulo J.2016-08-29T19:55:34Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/101Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2016-08-29T19:55:34Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Approaches to political learning
Abordagens ao aprendizado político
title Approaches to political learning
spellingShingle Approaches to political learning
Krischke, Paulo J.
title_short Approaches to political learning
title_full Approaches to political learning
title_fullStr Approaches to political learning
title_full_unstemmed Approaches to political learning
title_sort Approaches to political learning
author Krischke, Paulo J.
author_facet Krischke, Paulo J.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Krischke, Paulo J.
description There is a growing recognition among political scientists that political learning by social and political actors is one of the main sources for the achievement and development of democracy. However, the literature is not clear about the the ways in which political learning redirects behavior and orientations in support of political democracy. The present article recognizes this challenge through a preliminary review of the bibliography on Latin American democratization, especially on the political elites, mass political culture, and Jürgen Habermas´s contributions, presenting also at the end some thematic interfaces as challenges for future research in the area. Key words: Political learning; political culture; communicative action.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/101
10.15448/1984-7289.2002.2.101
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/101
identifier_str_mv 10.15448/1984-7289.2002.2.101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/101/97
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 2 No. 2 (2002): Democracy, media and political culture; 273-284
Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 2 Núm. 2 (2002): Democracia, mídia e cultura política; 273-284
Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 2 n. 2 (2002): Democracia, mídia e cultura política; 273-284
1984-7289
1519-6089
10.15448/1984-7289.2002.2
reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
collection Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv civitas@pucrs.br
_version_ 1799128804581441536