In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448 |
Resumo: | This paper deals with theoretical, methodological and ethical questions raised when embracing children as subjects of research in an ethnography of the agency of the bullying concept in Brazilian contemporaneity. In order to situate these challenges in an empirical context, the paper delineates as a case study the connections that children today make between the agency of this concept and the attribution of pejorative nicknames among school peers. |
id |
PUC_RS-17_f55add9b2020404f47c248f0f63afb90 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31448 |
network_acronym_str |
PUC_RS-17 |
network_name_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullyingEn captura de una agencia astut: lecciones de una etnografía con niños sobre los usos de la noción de bullyingNa captura de uma agência astuciosa: lições de uma etnografia com crianças sobre usos da noção de bullyingBullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography.Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía.Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia.This paper deals with theoretical, methodological and ethical questions raised when embracing children as subjects of research in an ethnography of the agency of the bullying concept in Brazilian contemporaneity. In order to situate these challenges in an empirical context, the paper delineates as a case study the connections that children today make between the agency of this concept and the attribution of pejorative nicknames among school peers.Este artículo aborda interpelaciones teóricas, metodológicas y éticas planteadas al abrazarse a niños como sujetos de investigación en una etnografía de la agencia de la noción de bullying en la contemporaneidad brasileña. Para situar estos desafíos en un contexto empírico, la exposición delimita como estudio de caso las conexiones que los niños hoy establecen entre el agenciamiento de este concepto y la atribución de apodos peyorativos entre pares escolares.Este artigo aborda interpelações teóricas, metodológicas e éticas levantadas ao se abraçar crianças enquanto sujeitos de pesquisa numa etnografia da agência da noção de bullying na contemporaneidade brasileira. Para situar esses desafios num contexto empírico, a exposição delimita como estudo de caso as conexões que as crianças hoje estabelecem entre o agenciamento desse conceito e a atribuição de apelidos pejorativos entre pares escolares.Editora da Pucrs - ediPUCRS2020-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/3144810.15448/1984-7289.2020.2.31448Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 20 No. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 20 n. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-2581984-72891519-608910.15448/1984-7289.2020.2reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448/26137Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBazzo, Juliane2020-08-06T12:28:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31448Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2020-08-06T12:28:28Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying En captura de una agencia astut: lecciones de una etnografía con niños sobre los usos de la noción de bullying Na captura de uma agência astuciosa: lições de uma etnografia com crianças sobre usos da noção de bullying |
title |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying |
spellingShingle |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying Bazzo, Juliane Bullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography. Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía. Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia. |
title_short |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying |
title_full |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying |
title_fullStr |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying |
title_full_unstemmed |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying |
title_sort |
In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying |
author |
Bazzo, Juliane |
author_facet |
Bazzo, Juliane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bazzo, Juliane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography. Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía. Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia. |
topic |
Bullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography. Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía. Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia. |
description |
This paper deals with theoretical, methodological and ethical questions raised when embracing children as subjects of research in an ethnography of the agency of the bullying concept in Brazilian contemporaneity. In order to situate these challenges in an empirical context, the paper delineates as a case study the connections that children today make between the agency of this concept and the attribution of pejorative nicknames among school peers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448 10.15448/1984-7289.2020.2.31448 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7289.2020.2.31448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448/26137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 20 No. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258 Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258 Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 20 n. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258 1984-7289 1519-6089 10.15448/1984-7289.2020.2 reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
collection |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
civitas@pucrs.br |
_version_ |
1799128807160938496 |