In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bazzo, Juliane
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448
Resumo: This paper deals with theoretical, methodological and ethical questions raised when embracing children as subjects of research in an ethnography of the agency of the bullying concept in Brazilian contemporaneity. In order to situate these challenges in an empirical context, the paper delineates as a case study the connections that children today make between the agency of this concept and the attribution of pejorative nicknames among school peers.
id PUC_RS-17_f55add9b2020404f47c248f0f63afb90
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31448
network_acronym_str PUC_RS-17
network_name_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullyingEn captura de una agencia astut: lecciones de una etnografía con niños sobre los usos de la noción de bullyingNa captura de uma agência astuciosa: lições de uma etnografia com crianças sobre usos da noção de bullyingBullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography.Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía.Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia.This paper deals with theoretical, methodological and ethical questions raised when embracing children as subjects of research in an ethnography of the agency of the bullying concept in Brazilian contemporaneity. In order to situate these challenges in an empirical context, the paper delineates as a case study the connections that children today make between the agency of this concept and the attribution of pejorative nicknames among school peers.Este artículo aborda interpelaciones teóricas, metodológicas y éticas planteadas al abrazarse a niños como sujetos de investigación en una etnografía de la agencia de la noción de bullying en la contemporaneidad brasileña. Para situar estos desafíos en un contexto empírico, la exposición delimita como estudio de caso las conexiones que los niños hoy establecen entre el agenciamiento de este concepto y la atribución de apodos peyorativos entre pares escolares.Este artigo aborda interpelações teóricas, metodológicas e éticas levantadas ao se abraçar crianças enquanto sujeitos de pesquisa numa etnografia da agência da noção de bullying na contemporaneidade brasileira. Para situar esses desafios num contexto empírico, a exposição delimita como estudo de caso as conexões que as crianças hoje estabelecem entre o agenciamento desse conceito e a atribuição de apelidos pejorativos entre pares escolares.Editora da Pucrs - ediPUCRS2020-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/3144810.15448/1984-7289.2020.2.31448Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 20 No. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 20 n. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-2581984-72891519-608910.15448/1984-7289.2020.2reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448/26137Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBazzo, Juliane2020-08-06T12:28:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31448Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2020-08-06T12:28:28Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
En captura de una agencia astut: lecciones de una etnografía con niños sobre los usos de la noción de bullying
Na captura de uma agência astuciosa: lições de uma etnografia com crianças sobre usos da noção de bullying
title In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
spellingShingle In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
Bazzo, Juliane
Bullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography.
Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía.
Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia.
title_short In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
title_full In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
title_fullStr In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
title_full_unstemmed In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
title_sort In capturing of a crafty agency: lessons from an ethnography with children about uses of the notion of bullying
author Bazzo, Juliane
author_facet Bazzo, Juliane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bazzo, Juliane
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography.
Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía.
Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia.
topic Bullying. Agency. Education. Childhood. Ethnography.
Bullying. Agencia. Infancia. Educación. Etnografía.
Bullying. Agência. Infância. Educação. Etnografia.
description This paper deals with theoretical, methodological and ethical questions raised when embracing children as subjects of research in an ethnography of the agency of the bullying concept in Brazilian contemporaneity. In order to situate these challenges in an empirical context, the paper delineates as a case study the connections that children today make between the agency of this concept and the attribution of pejorative nicknames among school peers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448
10.15448/1984-7289.2020.2.31448
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448
identifier_str_mv 10.15448/1984-7289.2020.2.31448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/31448/26137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 20 No. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258
Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258
Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 20 n. 2 (2020): Meio ambiente em disputa: um desafio à democracia; 248-258
1984-7289
1519-6089
10.15448/1984-7289.2020.2
reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
collection Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv civitas@pucrs.br
_version_ 1799128807160938496