Self-love ambiguity and virtuous will-formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalbosco, Claudio Almir
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16335
Resumo: The paper concerns the problem of the human condition in Rousseau. The feeling of love for the self, double constituted by the amour de soi and amour propre, is taken as the core question ‘who is the human being?’. It analyzes two standard interpretations of the theme: Iring Fetscher’s position, highlighting only the negative variant of amour propre and Frederick Neuhouser’s recent interpretation that also attaches to amour propre a constructive force. If the possibility of hateful and irascible passions is inherent in the human condition, it can also be dominated by tender and amorous passions. The essay argues that even though not everything is decided in the educational field, the type of education offered in childhood demands great importance in the adult’s moral education. On one side, it can encourage a way of more based on malicious and selfish passions or on the other side, loving and supportive action.
id PUC_RS-18_033961590d395deb1aa419765b8b4602
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16335
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Self-love ambiguity and virtuous will-formationAmbigüedad del amor propio y formación virtuosa de la voluntadAmbiguidade do amor-próprio e formação virtuosa da vontadeAmour de soi. Amour propre. Education. Human development.Amor de si. Amor-próprio. Educação. Formação humana.Amor de sí. Amor próprio. Educación. Formación humana.The paper concerns the problem of the human condition in Rousseau. The feeling of love for the self, double constituted by the amour de soi and amour propre, is taken as the core question ‘who is the human being?’. It analyzes two standard interpretations of the theme: Iring Fetscher’s position, highlighting only the negative variant of amour propre and Frederick Neuhouser’s recent interpretation that also attaches to amour propre a constructive force. If the possibility of hateful and irascible passions is inherent in the human condition, it can also be dominated by tender and amorous passions. The essay argues that even though not everything is decided in the educational field, the type of education offered in childhood demands great importance in the adult’s moral education. On one side, it can encourage a way of more based on malicious and selfish passions or on the other side, loving and supportive action.Este ensayo investiga el problema de la condición humana en Rousseau. El sentimiento del amor en sí mismo, constituido doblemente por el amor de sí y por el amor propio, se toma como núcleo de la pregunta “quién es el ser humano?”. El trabajo analiza dos interpretaciones standard sobre el tema: la posición de Iring Fetscher, que destaca solamente la variante negativa del amor propio, y la interpretación reciente de Frederick Neuhouer, que atribuye al amor propio también una fuerza constructiva. Si la posibilidad de pasiones malévolas e irascibles es inherente a la condición humana, ella puede, asimismo, ser dominada por pasiones tiernas y amorosas. El ensayo incluso argumenta que, aunque no todo se decida en el ámbito educacional, el tipo de educación ofrecido en la infancia cobra importancia capital en la futura formación moral del adulto. La educación puede estimular un modo de acción basado en pasiones maldosas y egoístas, o bien pasiones amorosas y solidarias. O ensaio investiga o problema da condição humana em Rousseau. O sentimento do amor por si mesmo, constituído duplamente pelo amor de si e pelo amor-próprio, é tomado como núcleo da pergunta sobre “quem é o ser humano?”. O trabalho analisa duas interpretações standard sobre o tema: a posição de Iring Fetscher, que destaca somente a variante negativa do amor-próprio e a interpretação recente de Frederick Neuhouser, que atribui ao amor-próprio também uma força construtiva. Se a possibilidade de paixões odientas e irascíveis é inerente à condição humana, ela também pode ser dominada por paixões tenras e amorosas. O ensaio argumenta ainda que embora nem tudo se decida no âmbito educacional, o tipo de educação oferecido na infância cobra importância capital na futura formação moral do adulto. A educação pode, por um lado, estimular um modo de ação baseado mais em paixões maldosas e egoístas ou, por outro, paixões amorosas e solidárias. Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1633510.15448/1981-2582.2015.1.16335Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 147-156Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 147-156Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 147-1561981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16335/12762Dalbosco, Claudio Almirinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:35:38Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16335Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:35:38Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Self-love ambiguity and virtuous will-formation
Ambigüedad del amor propio y formación virtuosa de la voluntad
Ambiguidade do amor-próprio e formação virtuosa da vontade
title Self-love ambiguity and virtuous will-formation
spellingShingle Self-love ambiguity and virtuous will-formation
Dalbosco, Claudio Almir
Amour de soi. Amour propre. Education. Human development.
Amor de si. Amor-próprio. Educação. Formação humana.
Amor de sí. Amor próprio. Educación. Formación humana.
title_short Self-love ambiguity and virtuous will-formation
title_full Self-love ambiguity and virtuous will-formation
title_fullStr Self-love ambiguity and virtuous will-formation
title_full_unstemmed Self-love ambiguity and virtuous will-formation
title_sort Self-love ambiguity and virtuous will-formation
author Dalbosco, Claudio Almir
author_facet Dalbosco, Claudio Almir
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalbosco, Claudio Almir
dc.subject.por.fl_str_mv Amour de soi. Amour propre. Education. Human development.
Amor de si. Amor-próprio. Educação. Formação humana.
Amor de sí. Amor próprio. Educación. Formación humana.
topic Amour de soi. Amour propre. Education. Human development.
Amor de si. Amor-próprio. Educação. Formação humana.
Amor de sí. Amor próprio. Educación. Formación humana.
description The paper concerns the problem of the human condition in Rousseau. The feeling of love for the self, double constituted by the amour de soi and amour propre, is taken as the core question ‘who is the human being?’. It analyzes two standard interpretations of the theme: Iring Fetscher’s position, highlighting only the negative variant of amour propre and Frederick Neuhouser’s recent interpretation that also attaches to amour propre a constructive force. If the possibility of hateful and irascible passions is inherent in the human condition, it can also be dominated by tender and amorous passions. The essay argues that even though not everything is decided in the educational field, the type of education offered in childhood demands great importance in the adult’s moral education. On one side, it can encourage a way of more based on malicious and selfish passions or on the other side, loving and supportive action.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16335
10.15448/1981-2582.2015.1.16335
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16335
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.1.16335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16335/12762
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 147-156
Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 147-156
Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 147-156
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744153055232