Self-love ambiguity and virtuous will-formation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16335 |
Resumo: | The paper concerns the problem of the human condition in Rousseau. The feeling of love for the self, double constituted by the amour de soi and amour propre, is taken as the core question ‘who is the human being?’. It analyzes two standard interpretations of the theme: Iring Fetscher’s position, highlighting only the negative variant of amour propre and Frederick Neuhouser’s recent interpretation that also attaches to amour propre a constructive force. If the possibility of hateful and irascible passions is inherent in the human condition, it can also be dominated by tender and amorous passions. The essay argues that even though not everything is decided in the educational field, the type of education offered in childhood demands great importance in the adult’s moral education. On one side, it can encourage a way of more based on malicious and selfish passions or on the other side, loving and supportive action. |
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Self-love ambiguity and virtuous will-formationAmbigüedad del amor propio y formación virtuosa de la voluntadAmbiguidade do amor-próprio e formação virtuosa da vontadeAmour de soi. Amour propre. Education. Human development.Amor de si. Amor-próprio. Educação. Formação humana.Amor de sí. Amor próprio. Educación. Formación humana.The paper concerns the problem of the human condition in Rousseau. The feeling of love for the self, double constituted by the amour de soi and amour propre, is taken as the core question ‘who is the human being?’. It analyzes two standard interpretations of the theme: Iring Fetscher’s position, highlighting only the negative variant of amour propre and Frederick Neuhouser’s recent interpretation that also attaches to amour propre a constructive force. If the possibility of hateful and irascible passions is inherent in the human condition, it can also be dominated by tender and amorous passions. The essay argues that even though not everything is decided in the educational field, the type of education offered in childhood demands great importance in the adult’s moral education. On one side, it can encourage a way of more based on malicious and selfish passions or on the other side, loving and supportive action.Este ensayo investiga el problema de la condición humana en Rousseau. El sentimiento del amor en sí mismo, constituido doblemente por el amor de sí y por el amor propio, se toma como núcleo de la pregunta “quién es el ser humano?”. El trabajo analiza dos interpretaciones standard sobre el tema: la posición de Iring Fetscher, que destaca solamente la variante negativa del amor propio, y la interpretación reciente de Frederick Neuhouer, que atribuye al amor propio también una fuerza constructiva. Si la posibilidad de pasiones malévolas e irascibles es inherente a la condición humana, ella puede, asimismo, ser dominada por pasiones tiernas y amorosas. El ensayo incluso argumenta que, aunque no todo se decida en el ámbito educacional, el tipo de educación ofrecido en la infancia cobra importancia capital en la futura formación moral del adulto. La educación puede estimular un modo de acción basado en pasiones maldosas y egoístas, o bien pasiones amorosas y solidarias. O ensaio investiga o problema da condição humana em Rousseau. O sentimento do amor por si mesmo, constituído duplamente pelo amor de si e pelo amor-próprio, é tomado como núcleo da pergunta sobre “quem é o ser humano?”. O trabalho analisa duas interpretações standard sobre o tema: a posição de Iring Fetscher, que destaca somente a variante negativa do amor-próprio e a interpretação recente de Frederick Neuhouser, que atribui ao amor-próprio também uma força construtiva. Se a possibilidade de paixões odientas e irascíveis é inerente à condição humana, ela também pode ser dominada por paixões tenras e amorosas. O ensaio argumenta ainda que embora nem tudo se decida no âmbito educacional, o tipo de educação oferecido na infância cobra importância capital na futura formação moral do adulto. A educação pode, por um lado, estimular um modo de ação baseado mais em paixões maldosas e egoístas ou, por outro, paixões amorosas e solidárias. Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1633510.15448/1981-2582.2015.1.16335Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 147-156Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 147-156Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 147-1561981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16335/12762Dalbosco, Claudio Almirinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:35:38Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16335Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:35:38Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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