Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junior, Sergio Roberto Chaves
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34136
Resumo: This text presents questions related to the formative aspects of Classes Integrais at Colégio Estadual do Paraná, a secondary education pedagogical innovation experiment developed between 1960 and 1967 at that model school located in Curitiba-PR. That experiment, together with similar initiatives developed in other Brazilian educational institutions and that went by the name of Classes Experimentais, formed part of the proposals of pedagogical innovation developed with effect from the 1950s in Brazil. The analysis of the sources has allowed us to identify a set of pedagogical actions that were developed with the aim of providing integral education for the students participating in the classes selected for that educational innovation, taking into consideration the social transformations that took place in that context.
id PUC_RS-18_1de4ecf6baf0bc9911ae0279673d03af
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/34136
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)Enseñanza secundaria y las Clases Integrales del Colégio Estadual do Paraná: Aspectos formativos (1960-1967)Ensino secundário e as Classes Integrais do Colégio Estadual do Paraná: Aspectos formativos (1960-1967)Classes Integraissecundary schoolpedagogia innovationsColégio Estadual do ParanáClasses Integraisensino secundárioinovações pedagógicasColégio Estadual do ParanáClases Integralesenseñanza secundariainnovaciones pedagógicasColégio Estadual do ParanáThis text presents questions related to the formative aspects of Classes Integrais at Colégio Estadual do Paraná, a secondary education pedagogical innovation experiment developed between 1960 and 1967 at that model school located in Curitiba-PR. That experiment, together with similar initiatives developed in other Brazilian educational institutions and that went by the name of Classes Experimentais, formed part of the proposals of pedagogical innovation developed with effect from the 1950s in Brazil. The analysis of the sources has allowed us to identify a set of pedagogical actions that were developed with the aim of providing integral education for the students participating in the classes selected for that educational innovation, taking into consideration the social transformations that took place in that context.Este texto presenta cuestiones relacionadas a los aspectos formativos de las Clases Integrales del Colegio Estadual do Paraná (CEP), una experiencia de innovación pedagógica de la enseñanza secundaria desarrollada entre 1960 y 1967 en el modelar colegio situado en Curitiba-PR. Esta experiencia, en conjunto con las iniciativas congéneres desarrolladas en otras instituciones de enseñanza brasileñas y que atendieron por la denominación de Clases Experimentales, constituyeron parte de las propuestas de innovaciones pedagógicas desarrolladas a partir de los años 1950 en territorio nacional. El análisis de las diversas fuentes movilizadas posibilitó la identificación de un conjunto de acciones pedagógicas desarrolladas para la formación integral de los estudiantes participantes de la innovación educativa, teniendo en cuenta las transformaciones sociales de aquel contexto.O texto apresenta questões relacionadas aos aspectos formativos das Classes Integrais do Colégio Estadual do Paraná (CEP), experiência de inovação pedagógica do ensino secundário desenvolvida entre 1960 e 1967 no modelar colégio situado em Curitiba-PR. Essa experiência, em conjunto com as iniciativas congêneres desenvolvidas em outras instituições de ensino brasileiras e que atenderam pela denominação de Classes Experimentais, constituíram parte das propostas de inovação pedagógica desenvolvidas a partir dos anos 1950 em território nacional. A análise das fontes possibilitou a identificação de um conjunto de ações pedagógicas desenvolvidas visando à formação integral dos estudantes participantes das turmas selecionadas para aquela inovação educacional, tendo em vista as transformações sociais do contexto.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3413610.15448/1981-2582.2022.1.34136Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e34136Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e34136Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e341361981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2022.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34136/27470Copyright (c) 2022 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJunior, Sergio Roberto Chaves2022-12-13T12:01:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/34136Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2022-12-13T12:01:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
Enseñanza secundaria y las Clases Integrales del Colégio Estadual do Paraná: Aspectos formativos (1960-1967)
Ensino secundário e as Classes Integrais do Colégio Estadual do Paraná: Aspectos formativos (1960-1967)
title Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
spellingShingle Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
Junior, Sergio Roberto Chaves
Classes Integrais
secundary school
pedagogia innovations
Colégio Estadual do Paraná
Classes Integrais
ensino secundário
inovações pedagógicas
Colégio Estadual do Paraná
Clases Integrales
enseñanza secundaria
innovaciones pedagógicas
Colégio Estadual do Paraná
title_short Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
title_full Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
title_fullStr Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
title_full_unstemmed Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
title_sort Secondary school and the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná: Formative aspects (1960-1967)
author Junior, Sergio Roberto Chaves
author_facet Junior, Sergio Roberto Chaves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Junior, Sergio Roberto Chaves
dc.subject.por.fl_str_mv Classes Integrais
secundary school
pedagogia innovations
Colégio Estadual do Paraná
Classes Integrais
ensino secundário
inovações pedagógicas
Colégio Estadual do Paraná
Clases Integrales
enseñanza secundaria
innovaciones pedagógicas
Colégio Estadual do Paraná
topic Classes Integrais
secundary school
pedagogia innovations
Colégio Estadual do Paraná
Classes Integrais
ensino secundário
inovações pedagógicas
Colégio Estadual do Paraná
Clases Integrales
enseñanza secundaria
innovaciones pedagógicas
Colégio Estadual do Paraná
description This text presents questions related to the formative aspects of Classes Integrais at Colégio Estadual do Paraná, a secondary education pedagogical innovation experiment developed between 1960 and 1967 at that model school located in Curitiba-PR. That experiment, together with similar initiatives developed in other Brazilian educational institutions and that went by the name of Classes Experimentais, formed part of the proposals of pedagogical innovation developed with effect from the 1950s in Brazil. The analysis of the sources has allowed us to identify a set of pedagogical actions that were developed with the aim of providing integral education for the students participating in the classes selected for that educational innovation, taking into consideration the social transformations that took place in that context.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34136
10.15448/1981-2582.2022.1.34136
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34136
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2022.1.34136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34136/27470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e34136
Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e34136
Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e34136
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2022.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128746012180480