The environments of the image: pedagogical effects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Leandro Belinaso
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pereira, Juliana Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464
Resumo: This article introduces the discussion of narratives of environment and sustainability as captured in press images. Inspired by Cultural Studies and their post structural perspectives the focus lies on the pedagogical effects of these images. The essay sets the media images against cartographies of affect created in an earlier research projects. The objective of the projects is to encounter the multiplicity in order to reveal various environments of the images. This article argues that media images depicting sustainability succeed a priori in selling a planned, controlled, and “green” environment.
id PUC_RS-18_3fa24a2c870989ac182b6fe78d73dd57
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18464
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The environments of the image: pedagogical effectsLos ambientes de la imagen: pedagogías en focoOs ambientes da imagem: pedagogias em focoSustainability. Environmental education. Image. Cartography.Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía.Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia.This article introduces the discussion of narratives of environment and sustainability as captured in press images. Inspired by Cultural Studies and their post structural perspectives the focus lies on the pedagogical effects of these images. The essay sets the media images against cartographies of affect created in an earlier research projects. The objective of the projects is to encounter the multiplicity in order to reveal various environments of the images. This article argues that media images depicting sustainability succeed a priori in selling a planned, controlled, and “green” environment.El artículo abre preguntas sobre cómo la sustentabilidad ambiental viene siendo narrada a través de imágenes de la capa de un cuaderno periodístico. En el texto se indagan los ambientes de las imágenes y sus efectos pedagógicos, según las vertientes pos-estructurales de Estudios Culturales. El ensayo se esfuerza en confrontar esas imágenes mediáticas con otras procedentes de un proyecto de tesis cuya intención es crear cartografías de los afectos. El propósito de esta investigación es suscitar la multiplicidad, abriendo muchos ambientes en una misma imagen, una misma cartografía afectiva. El artículo finaliza argumentando que las imágenes mediáticas de la sustentabilidad nos venden un ambiente, de antemano, planeado, controlado, definido y “verde”.O artigo propõe questões sobre como a sustentabilidade ambiental vem sendo narrada através de imagens de capa de um caderno jornalístico. Indaga, sob a inspiração dos Estudos Culturais em suas vertentes pós-estruturais, sobre os ambientes das imagens e seus efeitos pedagógicos, buscando confrontar tais imagens midiáticas com outras provenientes de um projeto de tese cujo intuito é criar cartografias dos afetos. O propósito desta pesquisa é ir ao encontro da multiplicidade, abrindo muitos ambientes em uma mesma imagem. Conclui-se o artigo argumentando que imagens midiáticas da sustentabilidade nos vendem um ambiente já de antemão planejado, controlado, definido e “verde”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1846410.15448/1981-2582.2015.1.18464Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 70-76Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 70-76Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 70-761981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464/12754Guimarães, Leandro BelinasoPereira, Juliana Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:33:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18464Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:33:20Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The environments of the image: pedagogical effects
Los ambientes de la imagen: pedagogías en foco
Os ambientes da imagem: pedagogias em foco
title The environments of the image: pedagogical effects
spellingShingle The environments of the image: pedagogical effects
Guimarães, Leandro Belinaso
Sustainability. Environmental education. Image. Cartography.
Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía.
Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia.
title_short The environments of the image: pedagogical effects
title_full The environments of the image: pedagogical effects
title_fullStr The environments of the image: pedagogical effects
title_full_unstemmed The environments of the image: pedagogical effects
title_sort The environments of the image: pedagogical effects
author Guimarães, Leandro Belinaso
author_facet Guimarães, Leandro Belinaso
Pereira, Juliana Cristina
author_role author
author2 Pereira, Juliana Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Leandro Belinaso
Pereira, Juliana Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Sustainability. Environmental education. Image. Cartography.
Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía.
Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia.
topic Sustainability. Environmental education. Image. Cartography.
Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía.
Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia.
description This article introduces the discussion of narratives of environment and sustainability as captured in press images. Inspired by Cultural Studies and their post structural perspectives the focus lies on the pedagogical effects of these images. The essay sets the media images against cartographies of affect created in an earlier research projects. The objective of the projects is to encounter the multiplicity in order to reveal various environments of the images. This article argues that media images depicting sustainability succeed a priori in selling a planned, controlled, and “green” environment.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464
10.15448/1981-2582.2015.1.18464
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.1.18464
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464/12754
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 70-76
Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 70-76
Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 70-76
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744247427072