The environments of the image: pedagogical effects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464 |
Resumo: | This article introduces the discussion of narratives of environment and sustainability as captured in press images. Inspired by Cultural Studies and their post structural perspectives the focus lies on the pedagogical effects of these images. The essay sets the media images against cartographies of affect created in an earlier research projects. The objective of the projects is to encounter the multiplicity in order to reveal various environments of the images. This article argues that media images depicting sustainability succeed a priori in selling a planned, controlled, and “green” environment. |
id |
PUC_RS-18_3fa24a2c870989ac182b6fe78d73dd57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18464 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The environments of the image: pedagogical effectsLos ambientes de la imagen: pedagogías en focoOs ambientes da imagem: pedagogias em focoSustainability. Environmental education. Image. Cartography.Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía.Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia.This article introduces the discussion of narratives of environment and sustainability as captured in press images. Inspired by Cultural Studies and their post structural perspectives the focus lies on the pedagogical effects of these images. The essay sets the media images against cartographies of affect created in an earlier research projects. The objective of the projects is to encounter the multiplicity in order to reveal various environments of the images. This article argues that media images depicting sustainability succeed a priori in selling a planned, controlled, and “green” environment.El artículo abre preguntas sobre cómo la sustentabilidad ambiental viene siendo narrada a través de imágenes de la capa de un cuaderno periodístico. En el texto se indagan los ambientes de las imágenes y sus efectos pedagógicos, según las vertientes pos-estructurales de Estudios Culturales. El ensayo se esfuerza en confrontar esas imágenes mediáticas con otras procedentes de un proyecto de tesis cuya intención es crear cartografías de los afectos. El propósito de esta investigación es suscitar la multiplicidad, abriendo muchos ambientes en una misma imagen, una misma cartografía afectiva. El artículo finaliza argumentando que las imágenes mediáticas de la sustentabilidad nos venden un ambiente, de antemano, planeado, controlado, definido y “verde”.O artigo propõe questões sobre como a sustentabilidade ambiental vem sendo narrada através de imagens de capa de um caderno jornalístico. Indaga, sob a inspiração dos Estudos Culturais em suas vertentes pós-estruturais, sobre os ambientes das imagens e seus efeitos pedagógicos, buscando confrontar tais imagens midiáticas com outras provenientes de um projeto de tese cujo intuito é criar cartografias dos afetos. O propósito desta pesquisa é ir ao encontro da multiplicidade, abrindo muitos ambientes em uma mesma imagem. Conclui-se o artigo argumentando que imagens midiáticas da sustentabilidade nos vendem um ambiente já de antemão planejado, controlado, definido e “verde”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1846410.15448/1981-2582.2015.1.18464Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 70-76Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 70-76Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 70-761981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464/12754Guimarães, Leandro BelinasoPereira, Juliana Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:33:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18464Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:33:20Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The environments of the image: pedagogical effects Los ambientes de la imagen: pedagogías en foco Os ambientes da imagem: pedagogias em foco |
title |
The environments of the image: pedagogical effects |
spellingShingle |
The environments of the image: pedagogical effects Guimarães, Leandro Belinaso Sustainability. Environmental education. Image. Cartography. Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía. Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia. |
title_short |
The environments of the image: pedagogical effects |
title_full |
The environments of the image: pedagogical effects |
title_fullStr |
The environments of the image: pedagogical effects |
title_full_unstemmed |
The environments of the image: pedagogical effects |
title_sort |
The environments of the image: pedagogical effects |
author |
Guimarães, Leandro Belinaso |
author_facet |
Guimarães, Leandro Belinaso Pereira, Juliana Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Juliana Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Leandro Belinaso Pereira, Juliana Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustainability. Environmental education. Image. Cartography. Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía. Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia. |
topic |
Sustainability. Environmental education. Image. Cartography. Sustentabilidad. Educación ambiental. Imagen. Cartografía. Sustentabilidade. Educação ambiental. Imagem. Cartografia. |
description |
This article introduces the discussion of narratives of environment and sustainability as captured in press images. Inspired by Cultural Studies and their post structural perspectives the focus lies on the pedagogical effects of these images. The essay sets the media images against cartographies of affect created in an earlier research projects. The objective of the projects is to encounter the multiplicity in order to reveal various environments of the images. This article argues that media images depicting sustainability succeed a priori in selling a planned, controlled, and “green” environment. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464 10.15448/1981-2582.2015.1.18464 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2015.1.18464 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18464/12754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 70-76 Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 70-76 Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 70-76 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2015.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744247427072 |