If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Aparecida
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11745
Resumo: The paper analyzes three National School Library (PNBE) issues taking as its starting point the pedagogic evaluation conducted by Center for Literacy, Reading and Writing (CEALE) of College of Education at UFMG. The aim is to reflect on the editorial production targeting young readers, from the collections for young people, both the final years of primary education as the high school, in editions of PNBE for these segments in the years 2006, 2009 and 2011. This text presents our major concern to debate: the possible distance between the composition of collections and effective appropriation of them by young people.
id PUC_RS-18_41b835198b2480f7d9b7129f505470e0
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11745
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readersSelecionar é preciso, avaliar é fundamental: acervos de literatura para jovens leitoresreadingliteraturereading public policiesleituraliteraturapolíticas públicas de leitura.The paper analyzes three National School Library (PNBE) issues taking as its starting point the pedagogic evaluation conducted by Center for Literacy, Reading and Writing (CEALE) of College of Education at UFMG. The aim is to reflect on the editorial production targeting young readers, from the collections for young people, both the final years of primary education as the high school, in editions of PNBE for these segments in the years 2006, 2009 and 2011. This text presents our major concern to debate: the possible distance between the composition of collections and effective appropriation of them by young people.O trabalho analisa três edições do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) tomando como ponto de partida a avaliação pedagógica realizada pelo Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita (CEALE) da Faculdade de Educação da UFMG. O objetivo é refletir sobre a produção editorial destinada ao público juvenil, a partir dos acervos destinados aos jovens, tanto dos anos finais do Ensino Fundamental quanto os do Ensino Médio, nas edições do PNBE destinadas a esses segmentos, nos anos de 2006, 2009 e 2011. Neste texto, apresentamos ao debate nossa maior inquietação: a possível distância entre a composição dos acervos e a apropriação efetiva dos mesmos pelos jovens.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11745Educação; Vol. 35 No. 3 (2012): Dossier - Literary Education: Public Policies in reading, readings and formation of readersEducação; Vol. 35 Núm. 3 (2012): Dossiê - Educação Literária: Políticas Públicas de leitura, leituras e formação de leitoresEducação; v. 35 n. 3 (2012): Dossiê - Educação Literária: Políticas Públicas de leitura, leituras e formação de leitores1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11745/8387Paiva, Aparecidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-11-06T16:30:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11745Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2012-11-06T16:30:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
Selecionar é preciso, avaliar é fundamental: acervos de literatura para jovens leitores
title If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
spellingShingle If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
Paiva, Aparecida
reading
literature
reading public policies
leitura
literatura
políticas públicas de leitura.
title_short If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
title_full If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
title_fullStr If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
title_full_unstemmed If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
title_sort If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers
author Paiva, Aparecida
author_facet Paiva, Aparecida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv reading
literature
reading public policies
leitura
literatura
políticas públicas de leitura.
topic reading
literature
reading public policies
leitura
literatura
políticas públicas de leitura.
description The paper analyzes three National School Library (PNBE) issues taking as its starting point the pedagogic evaluation conducted by Center for Literacy, Reading and Writing (CEALE) of College of Education at UFMG. The aim is to reflect on the editorial production targeting young readers, from the collections for young people, both the final years of primary education as the high school, in editions of PNBE for these segments in the years 2006, 2009 and 2011. This text presents our major concern to debate: the possible distance between the composition of collections and effective appropriation of them by young people.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11745
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11745
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11745/8387
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 35 No. 3 (2012): Dossier - Literary Education: Public Policies in reading, readings and formation of readers
Educação; Vol. 35 Núm. 3 (2012): Dossiê - Educação Literária: Políticas Públicas de leitura, leituras e formação de leitores
Educação; v. 35 n. 3 (2012): Dossiê - Educação Literária: Políticas Públicas de leitura, leituras e formação de leitores
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743555366912