Readers’ formation and discourses about reading

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Fabíola Ribeiro
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Carvalho, Maria da Conceição
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658
Resumo: This article discusses the various meanings of the term “reading” according to distinct situations in which it is applied, seeking to understand its use in reading pedagogy and in projects of readers’ formation. Therefore, it analyses the discourse of authors and writers about reading in theoretical and literary texts, as well as definitions established in dictionaries of Portuguese, concluding that, despite the term’s polysemy, it is important that researchers, teachers and librarians understand the concept they adopt when they use the term in their projects and researches.
id UFRGS-8_e0ae7a65eeda1946d528812e0e2928d6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/38658
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Readers’ formation and discourses about readingOs discursos sobre a leitura na formação de leitoresLeitura. Literatura. Formação de leitoresLeituraReading. Literature. Readers’ formation.This article discusses the various meanings of the term “reading” according to distinct situations in which it is applied, seeking to understand its use in reading pedagogy and in projects of readers’ formation. Therefore, it analyses the discourse of authors and writers about reading in theoretical and literary texts, as well as definitions established in dictionaries of Portuguese, concluding that, despite the term’s polysemy, it is important that researchers, teachers and librarians understand the concept they adopt when they use the term in their projects and researches.O artigo discute as várias acepções do termo “leitura”, de acordo com as distintas situações em que é empregado, buscando compreender seu uso na pedagogia da leitura e em projetos para a formação de leitores. Para isso, analisa o discurso de autores e escritores sobre a leitura, através de textos teóricos e literários, bem como definições estabelecidas por dicionários da língua portuguesa, concluindo que, apesar da polissemia da palavra, é importante que pesquisadores, professores e bibliotecários compreendam o conceito de que se valem ao empregar o termo em seus projetos e pesquisas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 108-129Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 108-129Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 108-1291808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658/32149Copyright (c) 2014 Fabíola Ribeiro Farias, Maria da Conceição Carvalhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Fabíola RibeiroCarvalho, Maria da Conceição2024-03-18T16:04:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/38658Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:04:38Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Readers’ formation and discourses about reading
Os discursos sobre a leitura na formação de leitores
title Readers’ formation and discourses about reading
spellingShingle Readers’ formation and discourses about reading
Farias, Fabíola Ribeiro
Leitura. Literatura. Formação de leitores
Leitura
Reading. Literature. Readers’ formation.
title_short Readers’ formation and discourses about reading
title_full Readers’ formation and discourses about reading
title_fullStr Readers’ formation and discourses about reading
title_full_unstemmed Readers’ formation and discourses about reading
title_sort Readers’ formation and discourses about reading
author Farias, Fabíola Ribeiro
author_facet Farias, Fabíola Ribeiro
Carvalho, Maria da Conceição
author_role author
author2 Carvalho, Maria da Conceição
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Fabíola Ribeiro
Carvalho, Maria da Conceição
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura. Literatura. Formação de leitores
Leitura
Reading. Literature. Readers’ formation.
topic Leitura. Literatura. Formação de leitores
Leitura
Reading. Literature. Readers’ formation.
description This article discusses the various meanings of the term “reading” according to distinct situations in which it is applied, seeking to understand its use in reading pedagogy and in projects of readers’ formation. Therefore, it analyses the discourse of authors and writers about reading in theoretical and literary texts, as well as definitions established in dictionaries of Portuguese, concluding that, despite the term’s polysemy, it is important that researchers, teachers and librarians understand the concept they adopt when they use the term in their projects and researches.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658/32149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Fabíola Ribeiro Farias, Maria da Conceição Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Fabíola Ribeiro Farias, Maria da Conceição Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 108-129
Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 108-129
Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 108-129
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766159906570240