Readers’ formation and discourses about reading
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658 |
Resumo: | This article discusses the various meanings of the term “reading” according to distinct situations in which it is applied, seeking to understand its use in reading pedagogy and in projects of readers’ formation. Therefore, it analyses the discourse of authors and writers about reading in theoretical and literary texts, as well as definitions established in dictionaries of Portuguese, concluding that, despite the term’s polysemy, it is important that researchers, teachers and librarians understand the concept they adopt when they use the term in their projects and researches. |
id |
UFRGS-8_e0ae7a65eeda1946d528812e0e2928d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/38658 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Readers’ formation and discourses about readingOs discursos sobre a leitura na formação de leitoresLeitura. Literatura. Formação de leitoresLeituraReading. Literature. Readers’ formation.This article discusses the various meanings of the term “reading” according to distinct situations in which it is applied, seeking to understand its use in reading pedagogy and in projects of readers’ formation. Therefore, it analyses the discourse of authors and writers about reading in theoretical and literary texts, as well as definitions established in dictionaries of Portuguese, concluding that, despite the term’s polysemy, it is important that researchers, teachers and librarians understand the concept they adopt when they use the term in their projects and researches.O artigo discute as várias acepções do termo “leitura”, de acordo com as distintas situações em que é empregado, buscando compreender seu uso na pedagogia da leitura e em projetos para a formação de leitores. Para isso, analisa o discurso de autores e escritores sobre a leitura, através de textos teóricos e literários, bem como definições estabelecidas por dicionários da língua portuguesa, concluindo que, apesar da polissemia da palavra, é importante que pesquisadores, professores e bibliotecários compreendam o conceito de que se valem ao empregar o termo em seus projetos e pesquisas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 108-129Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 108-129Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 108-1291808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658/32149Copyright (c) 2014 Fabíola Ribeiro Farias, Maria da Conceição Carvalhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Fabíola RibeiroCarvalho, Maria da Conceição2024-03-18T16:04:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/38658Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:04:38Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Readers’ formation and discourses about reading Os discursos sobre a leitura na formação de leitores |
title |
Readers’ formation and discourses about reading |
spellingShingle |
Readers’ formation and discourses about reading Farias, Fabíola Ribeiro Leitura. Literatura. Formação de leitores Leitura Reading. Literature. Readers’ formation. |
title_short |
Readers’ formation and discourses about reading |
title_full |
Readers’ formation and discourses about reading |
title_fullStr |
Readers’ formation and discourses about reading |
title_full_unstemmed |
Readers’ formation and discourses about reading |
title_sort |
Readers’ formation and discourses about reading |
author |
Farias, Fabíola Ribeiro |
author_facet |
Farias, Fabíola Ribeiro Carvalho, Maria da Conceição |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Maria da Conceição |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Fabíola Ribeiro Carvalho, Maria da Conceição |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura. Literatura. Formação de leitores Leitura Reading. Literature. Readers’ formation. |
topic |
Leitura. Literatura. Formação de leitores Leitura Reading. Literature. Readers’ formation. |
description |
This article discusses the various meanings of the term “reading” according to distinct situations in which it is applied, seeking to understand its use in reading pedagogy and in projects of readers’ formation. Therefore, it analyses the discourse of authors and writers about reading in theoretical and literary texts, as well as definitions established in dictionaries of Portuguese, concluding that, despite the term’s polysemy, it is important that researchers, teachers and librarians understand the concept they adopt when they use the term in their projects and researches. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/38658/32149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Fabíola Ribeiro Farias, Maria da Conceição Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Fabíola Ribeiro Farias, Maria da Conceição Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 108-129 Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 108-129 Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 108-129 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766159906570240 |