Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: María Eugenia Vicente
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44517
Resumo: In Argentina, from the year 2006, advances are recognized regarding the Permanent Education of Youth and Adults (EPJA) at the secondary level, mainly its institutionalization as a modality based on the legitimization of their own identities that must be addressed in their particularities and not necessarily in relation to a traditional system. In this way, it is essential to try to know what is the characteristic of the level at present, having these issues as background. Thus, this article aims to contribute to current knowledge about EPJA in Argentina through a quantitative analysis of the modality between 2011 and 2021. In methodological terms, descriptive statistics are used based on a set of data from national databases, in relation to three particular categories: graduation, management sector and age. Finally, the conclusions maintain that, for the last decade, a positive and growing impact of training policies at the secondary level can be noticed, which has been the object of attention in recent times due to the sanction of the compulsory of the secondary level.
id PUC_RS-18_43e7593343b47bd27401d27c78a58a81
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44517
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at presentPanorama de la educación permanente de jóvenes y adultos en Argentina: una aproximación cuantitativa en la actualidadPanorama da educação permanente de jovens e adultos na Argentina: uma abordagem quantitativa na atualidadeYouth and Adult EducationArgentinaSecondary EducationGraduationEducação de Jovens e AdultosArgentinaEducação SecundáriaGraduaçãoEducación de Jóvenes y AdultosArgentinaEducación secundariaGraduaciónIn Argentina, from the year 2006, advances are recognized regarding the Permanent Education of Youth and Adults (EPJA) at the secondary level, mainly its institutionalization as a modality based on the legitimization of their own identities that must be addressed in their particularities and not necessarily in relation to a traditional system. In this way, it is essential to try to know what is the characteristic of the level at present, having these issues as background. Thus, this article aims to contribute to current knowledge about EPJA in Argentina through a quantitative analysis of the modality between 2011 and 2021. In methodological terms, descriptive statistics are used based on a set of data from national databases, in relation to three particular categories: graduation, management sector and age. Finally, the conclusions maintain that, for the last decade, a positive and growing impact of training policies at the secondary level can be noticed, which has been the object of attention in recent times due to the sanction of the compulsory of the secondary level.En Argentina, a partir del año 2006, se reconocen avances respecto de la Educación Permanente de Jóvenes y Adultos (EPJA) en el nivel secundario, principalmente su institucionalización como modalidad a partir de la legitimación de identidades propias que deben ser abordadas en sus particularidades y no necesariamente en relación con un sistema tradicional. De este modo, es imprescindible intentar conocer cuál es la característica del nivel en la actualidad, teniendo estas cuestiones como antecedentes. Así, el presente artículo tiene el objetivo de aportar al conocimiento actual sobre la EPJA en Argentina a través de analizar cuantitativamente la modalidad entre 2011 y 2021. En términos metodológicos, se utiliza la estadística descriptiva en base a un conjunto de datos provenientes de bases nacionales, en relación a tres categorías particulares: egreso, sector de gestión y edad. Finalmente, las conclusiones sostienen que, para la última década, se puede advertir un impacto positivo y creciente de las políticas de formación en el nivel secundario que ha sido objeto de atención en los últimos tiempos debido a la sanción de la obligatoriedad del nivel secundario.Na Argentina, a partir do ano 2006, são reconhecidos avanços em relação à Educação Permanente de Jovens e Adultos (EPJA) no nível secundário, principalmente sua institucionalização como modalidade baseada na legitimação de suas próprias identidades que devem ser abordadas em suas particularidades e não necessariamente em relação a um sistema tradicional. Dessa forma, é fundamental tentar saber qual é a característica do nível atual, tendo essas questões como pano de fundo. Assim, este artigo visa contribuir para o conhecimento atual sobre EPJA na Argentina por meio de uma análise quantitativa da modalidade entre 2011 e 2021. Em termos metodológicos, utiliza-se estatística descritiva com base em um conjunto de dados de bases de dados nacionais, em relação a três particulares categorias: graduação, setor de gestão e idade. Por fim, apresentam-se as conclusões que sustentam que, na última década, se nota um impacto positivo e crescente das políticas de formação ao nível do ensino secundário, que tem sido objeto de atenção nos últimos tempos devido à sanção da obrigatoriedade do nível Secundário.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4451710.15448/1981-2582.2023.1.44517Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e44517Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44517Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e445171981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2023.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSspahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44517/28350Copyright (c) 2023 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaría Eugenia Vicente2024-03-12T12:41:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44517Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2024-03-12T12:41:42Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
Panorama de la educación permanente de jóvenes y adultos en Argentina: una aproximación cuantitativa en la actualidad
Panorama da educação permanente de jovens e adultos na Argentina: uma abordagem quantitativa na atualidade
title Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
spellingShingle Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
María Eugenia Vicente
Youth and Adult Education
Argentina
Secondary Education
Graduation
Educação de Jovens e Adultos
Argentina
Educação Secundária
Graduação
Educación de Jóvenes y Adultos
Argentina
Educación secundaria
Graduación
title_short Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
title_full Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
title_fullStr Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
title_full_unstemmed Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
title_sort Panorama of the permanent education of youth and adults in Argentina: a quantitative approach at present
author María Eugenia Vicente
author_facet María Eugenia Vicente
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv María Eugenia Vicente
dc.subject.por.fl_str_mv Youth and Adult Education
Argentina
Secondary Education
Graduation
Educação de Jovens e Adultos
Argentina
Educação Secundária
Graduação
Educación de Jóvenes y Adultos
Argentina
Educación secundaria
Graduación
topic Youth and Adult Education
Argentina
Secondary Education
Graduation
Educação de Jovens e Adultos
Argentina
Educação Secundária
Graduação
Educación de Jóvenes y Adultos
Argentina
Educación secundaria
Graduación
description In Argentina, from the year 2006, advances are recognized regarding the Permanent Education of Youth and Adults (EPJA) at the secondary level, mainly its institutionalization as a modality based on the legitimization of their own identities that must be addressed in their particularities and not necessarily in relation to a traditional system. In this way, it is essential to try to know what is the characteristic of the level at present, having these issues as background. Thus, this article aims to contribute to current knowledge about EPJA in Argentina through a quantitative analysis of the modality between 2011 and 2021. In methodological terms, descriptive statistics are used based on a set of data from national databases, in relation to three particular categories: graduation, management sector and age. Finally, the conclusions maintain that, for the last decade, a positive and growing impact of training policies at the secondary level can be noticed, which has been the object of attention in recent times due to the sanction of the compulsory of the secondary level.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44517
10.15448/1981-2582.2023.1.44517
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44517
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2023.1.44517
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44517/28350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 46 No. 1 (2023): Single Volume ; e44517
Educação; Vol. 46 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e44517
Educação; v. 46 n. 1 (2023): Volume Único ; e44517
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2023.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741224382464