The experience in training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697
Resumo: We will lay our emphasis about autobiographical narratives as pedagogical practice in order to think on the redefinition of experience in the training of trainers context. We bring, first, some historical analysis to define the notion of experience and to punctuate approaches about its fluidity and impermanence, from studies of Dilthey, Gadamer, Jay and Ricoeur. Next, we will present the reflexive group, as a device to train trainers, and we will discuss the different stages of its operation in the studios of autobiographical writing, which is the practical part of a theoretical course on (auto) biographical research, in graduate school. Finally, we bring our understanding about the links that are interwoven between language, biographical reflexivity and historical awareness, in the narratives of one´s self. In the open considerations, we will discuss the place of autobiographical writing as practical training in advanced modernity.
id PUC_RS-18_463d800accbec6f67cc6f6eb8802bc37
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8697
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The experience in trainingA experiência em formaçãoreflexivityautobiographical narrativesreframing of the experiencetrainingreflexividadenarrativas autobiográficasressignificação da experiênciaformaçãoWe will lay our emphasis about autobiographical narratives as pedagogical practice in order to think on the redefinition of experience in the training of trainers context. We bring, first, some historical analysis to define the notion of experience and to punctuate approaches about its fluidity and impermanence, from studies of Dilthey, Gadamer, Jay and Ricoeur. Next, we will present the reflexive group, as a device to train trainers, and we will discuss the different stages of its operation in the studios of autobiographical writing, which is the practical part of a theoretical course on (auto) biographical research, in graduate school. Finally, we bring our understanding about the links that are interwoven between language, biographical reflexivity and historical awareness, in the narratives of one´s self. In the open considerations, we will discuss the place of autobiographical writing as practical training in advanced modernity.Focaliza-se as narrativas autobiográficas como prática pedagógica, com o objetivo de refletir sobre a ressignificação da experiência, no contexto da formação de formadores. Inicialmente, expõem-se alguns recortes históricos para definir a noção de experiência e pontuar aproximações sobre sua fluidez e impermanência, a partir dos estudos de Dilthey, Gadamer, Jay e Ricoeur. Apresenta-se, em seguida, o grupo reflexivo como dispositivo de formação de formadores e discutem-se as diferentes etapas do seu funcionamento nos ateliês de escrita autobiográfica, que constituem a parte prática de uma disciplina teórica sobre pesquisa (auto)biográfica, na pós-graduação. Finalmente, traz-se nosso entendimento sobre os vínculos que se entretecem entre linguagem, reflexividade biográfica e consciência histórica, nas narrativas de si. Nas considerações em aberto, problematiza-se o lugar da escrita autobiográfica como prática de formação na modernidade avançada.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697Educação; Vol. 34 No. 2 (2011): Dossier - Biographical (Auto) Research and TrainingEducação; Vol. 34 Núm. 2 (2011): Dossier - Búsqueda (Auto) biográfica y FormaciónEducação; v. 34 n. 2 (2011): Dossiê - Pesquisa (Auto)biográfica e Formação1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697/6351Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:34:52Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8697Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:34:52Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The experience in training
A experiência em formação
title The experience in training
spellingShingle The experience in training
Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho
reflexivity
autobiographical narratives
reframing of the experience
training
reflexividade
narrativas autobiográficas
ressignificação da experiência
formação
title_short The experience in training
title_full The experience in training
title_fullStr The experience in training
title_full_unstemmed The experience in training
title_sort The experience in training
author Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho
author_facet Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho
dc.subject.por.fl_str_mv reflexivity
autobiographical narratives
reframing of the experience
training
reflexividade
narrativas autobiográficas
ressignificação da experiência
formação
topic reflexivity
autobiographical narratives
reframing of the experience
training
reflexividade
narrativas autobiográficas
ressignificação da experiência
formação
description We will lay our emphasis about autobiographical narratives as pedagogical practice in order to think on the redefinition of experience in the training of trainers context. We bring, first, some historical analysis to define the notion of experience and to punctuate approaches about its fluidity and impermanence, from studies of Dilthey, Gadamer, Jay and Ricoeur. Next, we will present the reflexive group, as a device to train trainers, and we will discuss the different stages of its operation in the studios of autobiographical writing, which is the practical part of a theoretical course on (auto) biographical research, in graduate school. Finally, we bring our understanding about the links that are interwoven between language, biographical reflexivity and historical awareness, in the narratives of one´s self. In the open considerations, we will discuss the place of autobiographical writing as practical training in advanced modernity.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697/6351
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 34 No. 2 (2011): Dossier - Biographical (Auto) Research and Training
Educação; Vol. 34 Núm. 2 (2011): Dossier - Búsqueda (Auto) biográfica y Formación
Educação; v. 34 n. 2 (2011): Dossiê - Pesquisa (Auto)biográfica e Formação
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743453655040