The experience in training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697 |
Resumo: | We will lay our emphasis about autobiographical narratives as pedagogical practice in order to think on the redefinition of experience in the training of trainers context. We bring, first, some historical analysis to define the notion of experience and to punctuate approaches about its fluidity and impermanence, from studies of Dilthey, Gadamer, Jay and Ricoeur. Next, we will present the reflexive group, as a device to train trainers, and we will discuss the different stages of its operation in the studios of autobiographical writing, which is the practical part of a theoretical course on (auto) biographical research, in graduate school. Finally, we bring our understanding about the links that are interwoven between language, biographical reflexivity and historical awareness, in the narratives of one´s self. In the open considerations, we will discuss the place of autobiographical writing as practical training in advanced modernity. |
id |
PUC_RS-18_463d800accbec6f67cc6f6eb8802bc37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8697 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The experience in trainingA experiência em formaçãoreflexivityautobiographical narrativesreframing of the experiencetrainingreflexividadenarrativas autobiográficasressignificação da experiênciaformaçãoWe will lay our emphasis about autobiographical narratives as pedagogical practice in order to think on the redefinition of experience in the training of trainers context. We bring, first, some historical analysis to define the notion of experience and to punctuate approaches about its fluidity and impermanence, from studies of Dilthey, Gadamer, Jay and Ricoeur. Next, we will present the reflexive group, as a device to train trainers, and we will discuss the different stages of its operation in the studios of autobiographical writing, which is the practical part of a theoretical course on (auto) biographical research, in graduate school. Finally, we bring our understanding about the links that are interwoven between language, biographical reflexivity and historical awareness, in the narratives of one´s self. In the open considerations, we will discuss the place of autobiographical writing as practical training in advanced modernity.Focaliza-se as narrativas autobiográficas como prática pedagógica, com o objetivo de refletir sobre a ressignificação da experiência, no contexto da formação de formadores. Inicialmente, expõem-se alguns recortes históricos para definir a noção de experiência e pontuar aproximações sobre sua fluidez e impermanência, a partir dos estudos de Dilthey, Gadamer, Jay e Ricoeur. Apresenta-se, em seguida, o grupo reflexivo como dispositivo de formação de formadores e discutem-se as diferentes etapas do seu funcionamento nos ateliês de escrita autobiográfica, que constituem a parte prática de uma disciplina teórica sobre pesquisa (auto)biográfica, na pós-graduação. Finalmente, traz-se nosso entendimento sobre os vínculos que se entretecem entre linguagem, reflexividade biográfica e consciência histórica, nas narrativas de si. Nas considerações em aberto, problematiza-se o lugar da escrita autobiográfica como prática de formação na modernidade avançada.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697Educação; Vol. 34 No. 2 (2011): Dossier - Biographical (Auto) Research and TrainingEducação; Vol. 34 Núm. 2 (2011): Dossier - Búsqueda (Auto) biográfica y FormaciónEducação; v. 34 n. 2 (2011): Dossiê - Pesquisa (Auto)biográfica e Formação1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697/6351Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:34:52Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8697Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:34:52Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The experience in training A experiência em formação |
title |
The experience in training |
spellingShingle |
The experience in training Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho reflexivity autobiographical narratives reframing of the experience training reflexividade narrativas autobiográficas ressignificação da experiência formação |
title_short |
The experience in training |
title_full |
The experience in training |
title_fullStr |
The experience in training |
title_full_unstemmed |
The experience in training |
title_sort |
The experience in training |
author |
Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho |
author_facet |
Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sgadari Passeggi, Maria da Conceição Botelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reflexivity autobiographical narratives reframing of the experience training reflexividade narrativas autobiográficas ressignificação da experiência formação |
topic |
reflexivity autobiographical narratives reframing of the experience training reflexividade narrativas autobiográficas ressignificação da experiência formação |
description |
We will lay our emphasis about autobiographical narratives as pedagogical practice in order to think on the redefinition of experience in the training of trainers context. We bring, first, some historical analysis to define the notion of experience and to punctuate approaches about its fluidity and impermanence, from studies of Dilthey, Gadamer, Jay and Ricoeur. Next, we will present the reflexive group, as a device to train trainers, and we will discuss the different stages of its operation in the studios of autobiographical writing, which is the practical part of a theoretical course on (auto) biographical research, in graduate school. Finally, we bring our understanding about the links that are interwoven between language, biographical reflexivity and historical awareness, in the narratives of one´s self. In the open considerations, we will discuss the place of autobiographical writing as practical training in advanced modernity. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697/6351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 34 No. 2 (2011): Dossier - Biographical (Auto) Research and Training Educação; Vol. 34 Núm. 2 (2011): Dossier - Búsqueda (Auto) biográfica y Formación Educação; v. 34 n. 2 (2011): Dossiê - Pesquisa (Auto)biográfica e Formação 1981-2582 0101-465X reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128743453655040 |