Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333 |
Resumo: | Family-School Relationship has been attracting the interest of many researchers nowadays, as evidence shows that a well-established relationship predicts health index. In Brazil, some gaps are perceived when addressing this issue, which motivated the present study. The aim of this paper, therefore, was to know the state of the art of “Family-School Relationship” in our country, from a systematic literature review. The survey resulted in 31 articles that were analyzed from methodological and thematic perspectives. The articles reflected the inherent complexity of the topic, as well as the methods available to access it. Some studies denoted some difficulties in defining the object of research. It is concluded that the academic literature on the topic in Brazil is currently diagnosing the difficulties and pointing out the need of new intervention proposals for optimization, but there are no advances yet considering practical proposals to foster an effective partnership between school and families. |
id |
PUC_RS-18_4d22524ff9be941e5debc378946c7f14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21333 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic reviewLos estudios sobre la Relación Familia-Escuela en Brasil: una revisión sistemáticaOs estudos sobre a Relação Família-Escola no Brasil: uma revisão sistemáticaFamilly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature.Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña.Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira.Family-School Relationship has been attracting the interest of many researchers nowadays, as evidence shows that a well-established relationship predicts health index. In Brazil, some gaps are perceived when addressing this issue, which motivated the present study. The aim of this paper, therefore, was to know the state of the art of “Family-School Relationship” in our country, from a systematic literature review. The survey resulted in 31 articles that were analyzed from methodological and thematic perspectives. The articles reflected the inherent complexity of the topic, as well as the methods available to access it. Some studies denoted some difficulties in defining the object of research. It is concluded that the academic literature on the topic in Brazil is currently diagnosing the difficulties and pointing out the need of new intervention proposals for optimization, but there are no advances yet considering practical proposals to foster an effective partnership between school and families.La Relación Familia-Escuela ha atraído intereses de muchos investigadores actualmente, pues estas evidencias demuestran que esta relación, cuando bien establecida, es beneficiosa a la salud. En Brasil, existen vacíos en el conocimiento de esta temática, que motivó la realización de este estúdio. O objetivo deste estúdio, por lo tanto, era conocer el estado del arte de la “Relación Familia-Escuela” en nuestro país, a partir de una revisión sistemática de la literatura. Se encontraron 31 artículos en el levantamento, que fueron analizados sobre el punto de vista metodológico y temático. Los artículos parecen reflejar la complexidad inherente sobre la temática, así como las metodologías disponibles para acceder al problema. Algunos denotan con cierta dificultad la delimitación del objeto de investigación. La producción académica de este tema en Brasil se encuentra en un momento de diagnóstico de las dificultades y constatación de la necesidad de propuestas de intervención para la optimización, pero aún no se ven avanzos con la relación de propuestas prácticas que busquen trabajar en pro de una alianza entre escuelas y familias.A Relação Família-Escola tem atraído interesse de muitos pesquisadores, pois quando bem estabelecida previne comportamentos disfuncionais. No Brasil, percebem-se algumas lacunas na abordagem desta temática, o que motivoua realização deste estudo. O objetivo deste trabalho, portanto, foi conhecer o estado da arte do tema “Relação Família-Escola” em nosso país a partir de uma revisão sistemática da literatura. O levantamento resultou em 31 artigos que foram analisados sob o ponto de vista metodológico e temático. Os artigos refletem a complexidade inerente à temática, assim como as metodologias disponíveis para aceder a ela. Alguns denotam certa dificuldade de delimitação do objeto de pesquisa. Conclui-se que a produção acadêmica sobre o tema no Brasil encontra-se em momento de diagnóstico de dificuldades e constatação da necessidade de propostas de intervenção para otimização, mas ainda não se percebem avanços quanto à proposições práticas que fomentem uma parceria efetiva entre escola e famílias.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPessoa e Educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2133310.15448/1981-2582.2016.s.21333Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s114-s124Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s114-s124Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s114-s1241981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333/15428Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaraiva-Junges, Lisiane AlvimWagner, Adriana2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21333Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review Los estudios sobre la Relación Familia-Escuela en Brasil: una revisión sistemática Os estudos sobre a Relação Família-Escola no Brasil: uma revisão sistemática |
title |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review |
spellingShingle |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review Saraiva-Junges, Lisiane Alvim Familly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature. Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña. Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira. |
title_short |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review |
title_full |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review |
title_fullStr |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review |
title_sort |
Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review |
author |
Saraiva-Junges, Lisiane Alvim |
author_facet |
Saraiva-Junges, Lisiane Alvim Wagner, Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Wagner, Adriana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saraiva-Junges, Lisiane Alvim Wagner, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Familly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature. Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña. Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira. |
topic |
Familly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature. Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña. Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira. |
description |
Family-School Relationship has been attracting the interest of many researchers nowadays, as evidence shows that a well-established relationship predicts health index. In Brazil, some gaps are perceived when addressing this issue, which motivated the present study. The aim of this paper, therefore, was to know the state of the art of “Family-School Relationship” in our country, from a systematic literature review. The survey resulted in 31 articles that were analyzed from methodological and thematic perspectives. The articles reflected the inherent complexity of the topic, as well as the methods available to access it. Some studies denoted some difficulties in defining the object of research. It is concluded that the academic literature on the topic in Brazil is currently diagnosing the difficulties and pointing out the need of new intervention proposals for optimization, but there are no advances yet considering practical proposals to foster an effective partnership between school and families. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pessoa e Educação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333 10.15448/1981-2582.2016.s.21333 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2016.s.21333 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333/15428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s114-s124 Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s114-s124 Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s114-s124 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2016.s reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744678391808 |