Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saraiva-Junges, Lisiane Alvim
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Wagner, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333
Resumo: Family-School Relationship has been attracting the interest of many researchers nowadays, as evidence shows that a well-established relationship predicts health index. In Brazil, some gaps are perceived when addressing this issue, which motivated the present study. The aim of this paper, therefore, was to know the state of the art of “Family-School Relationship” in our country, from a systematic literature review. The survey resulted in 31 articles that were analyzed from methodological and thematic perspectives. The articles reflected the inherent complexity of the topic, as well as the methods available to access it. Some studies denoted some difficulties in defining the object of research. It is concluded that the academic literature on the topic in Brazil is currently diagnosing the difficulties and pointing out the need of new intervention proposals for optimization, but there are no advances yet considering practical proposals to foster an effective partnership between school and families.
id PUC_RS-18_4d22524ff9be941e5debc378946c7f14
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21333
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic reviewLos estudios sobre la Relación Familia-Escuela en Brasil: una revisión sistemáticaOs estudos sobre a Relação Família-Escola no Brasil: uma revisão sistemáticaFamilly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature.Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña.Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira.Family-School Relationship has been attracting the interest of many researchers nowadays, as evidence shows that a well-established relationship predicts health index. In Brazil, some gaps are perceived when addressing this issue, which motivated the present study. The aim of this paper, therefore, was to know the state of the art of “Family-School Relationship” in our country, from a systematic literature review. The survey resulted in 31 articles that were analyzed from methodological and thematic perspectives. The articles reflected the inherent complexity of the topic, as well as the methods available to access it. Some studies denoted some difficulties in defining the object of research. It is concluded that the academic literature on the topic in Brazil is currently diagnosing the difficulties and pointing out the need of new intervention proposals for optimization, but there are no advances yet considering practical proposals to foster an effective partnership between school and families.La Relación Familia-Escuela ha atraído intereses de muchos investigadores actualmente, pues estas evidencias demuestran que esta relación, cuando bien establecida, es beneficiosa a la salud. En Brasil, existen vacíos en el conocimiento de esta temática, que motivó la realización de este estúdio. O objetivo deste estúdio, por lo tanto, era conocer el estado del arte de la “Relación Familia-Escuela” en nuestro país, a partir de una revisión sistemática de la literatura. Se encontraron 31 artículos en el levantamento, que fueron analizados sobre el punto de vista metodológico y temático. Los artículos parecen reflejar la complexidad inherente sobre la temática, así como las metodologías disponibles para acceder al problema. Algunos denotan con cierta dificultad la delimitación del objeto de investigación. La producción académica de este tema en Brasil se encuentra en un momento de diagnóstico de las dificultades y constatación de la necesidad de propuestas de intervención para la optimización, pero aún no se ven avanzos con la relación de propuestas prácticas que busquen trabajar en pro de una alianza entre escuelas y familias.A Relação Família-Escola tem atraído interesse de muitos pesquisadores, pois quando bem estabelecida previne comportamentos disfuncionais. No Brasil, percebem-se algumas lacunas na abordagem desta temática, o que motivoua realização deste estudo. O objetivo deste trabalho, portanto, foi conhecer o estado da arte do tema “Relação Família-Escola” em nosso país a partir de uma revisão sistemática da literatura. O levantamento resultou em 31 artigos que foram analisados sob o ponto de vista metodológico e temático. Os artigos refletem a complexidade inerente à temática, assim como as metodologias disponíveis para aceder a ela. Alguns denotam certa dificuldade de delimitação do objeto de pesquisa. Conclui-se que a produção acadêmica sobre o tema no Brasil encontra-se em momento de diagnóstico de dificuldades e constatação da necessidade de propostas de intervenção para otimização, mas ainda não se percebem avanços quanto à proposições práticas que fomentem uma parceria efetiva entre escola e famílias.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPessoa e Educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2133310.15448/1981-2582.2016.s.21333Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s114-s124Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s114-s124Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s114-s1241981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333/15428Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSaraiva-Junges, Lisiane AlvimWagner, Adriana2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21333Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
Los estudios sobre la Relación Familia-Escuela en Brasil: una revisión sistemática
Os estudos sobre a Relação Família-Escola no Brasil: uma revisão sistemática
title Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
spellingShingle Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
Saraiva-Junges, Lisiane Alvim
Familly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature.
Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña.
Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira.
title_short Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
title_full Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
title_fullStr Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
title_full_unstemmed Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
title_sort Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review
author Saraiva-Junges, Lisiane Alvim
author_facet Saraiva-Junges, Lisiane Alvim
Wagner, Adriana
author_role author
author2 Wagner, Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saraiva-Junges, Lisiane Alvim
Wagner, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Familly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature.
Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña.
Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira.
topic Familly-School Relationship. Systematic review. Brasilian literature.
Relación Familia-Escuela. Revisión sistemática. Literatura brasileña.
Relação Família-Escola. Revisão sistemática. Literatura brasileira.
description Family-School Relationship has been attracting the interest of many researchers nowadays, as evidence shows that a well-established relationship predicts health index. In Brazil, some gaps are perceived when addressing this issue, which motivated the present study. The aim of this paper, therefore, was to know the state of the art of “Family-School Relationship” in our country, from a systematic literature review. The survey resulted in 31 articles that were analyzed from methodological and thematic perspectives. The articles reflected the inherent complexity of the topic, as well as the methods available to access it. Some studies denoted some difficulties in defining the object of research. It is concluded that the academic literature on the topic in Brazil is currently diagnosing the difficulties and pointing out the need of new intervention proposals for optimization, but there are no advances yet considering practical proposals to foster an effective partnership between school and families.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pessoa e Educação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333
10.15448/1981-2582.2016.s.21333
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.s.21333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21333/15428
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s114-s124
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s114-s124
Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s114-s124
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.s
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744678391808