Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767 |
Resumo: | The present article aims to present the results of a research conducted between the years of 2013 and 2016 that investigated the perceptions of undergraduate students of a state public university regarding teaching. The research was based on the qualitative approach and, as a parameter for examining the collaborators' manifestations, the assumptions of the Putnam discourse analysis; Fairhust (2001) and the studies related to the universe of social representations from Moscovici's perspective (2010). At the end of the study, the need for undergraduate courses was made available to the students and faculty through a curriculum matrix and the classes given, a critical reflection on the specificities of the teaching profession and the set of characteristics that make up the professional identity. |
id |
PUC_RS-18_5dedacb143ce15742f8246fc3591cfcf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26767 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching trainingMariposas en el acuario: reflexiones sobre la formación docenteBorboletas no aquário: reflexões acerca da formação docenteLicenciatura course. Teaching. Professional identity.Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional.Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional.The present article aims to present the results of a research conducted between the years of 2013 and 2016 that investigated the perceptions of undergraduate students of a state public university regarding teaching. The research was based on the qualitative approach and, as a parameter for examining the collaborators' manifestations, the assumptions of the Putnam discourse analysis; Fairhust (2001) and the studies related to the universe of social representations from Moscovici's perspective (2010). At the end of the study, the need for undergraduate courses was made available to the students and faculty through a curriculum matrix and the classes given, a critical reflection on the specificities of the teaching profession and the set of characteristics that make up the professional identity.Este artículo tiene como objetivo presentar los resultados de una encuesta realizada entre los años 2013 y 2016 que investigaron las percepciones de los estudiantes de licenciatura de una universidad estatal sobre la enseñanza. La investigación fue la metodología de investigación cualitativa y, como un parámetro para examinar las manifestaciones de los empleados, las suposiciones del análisis del discurso Putnam; Fairhust (2001) y los estudios sobre el universo de las representaciones sociales desde la perspectiva de Moscovici (2010). A la terminación del estudio contactó conla necesidad de las titulaciones que habilitan a los estudiantes y profesores a través del plan de estudios y las clases dadas una reflexión crítica sobre los aspectos específicos de la profesión docente y un conjunto de características que conforman la identidad profesional.O presente artigo tem como objetivo apresentar os resultados de uma pesquisa realizada entre os anos de 2013 e 2016 que investigou as percepções de discentes de cursos de licenciatura de uma universidade pública estadual a respeito da docência. A investigação teve como metodologia de pesquisa a abordagem qualitativa e, como parâmetro para exame das manifestações dos colaboradores, os pressupostos da análise do discurso de Putnam e Fairhust (2001) e os estudos relativos ao universo das representações sociais sob a ótica de Moscovici (2010). Ao término do estudo, constatou-se a necessidade de os cursos de licenciatura possibilitarem aos alunos e ao corpo docente, por meio da matriz curricular e das aulas dadas, uma reflexão crítica a respeito das especificidades da profissão docente e do conjunto de características que compõem a identidade profissional.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2676710.15448/1981-2582.2017.3.26767Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 413-421Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 413-421Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 413-4211981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767/16546Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Adriana Regina deOliveira, Claudia Chueire de2021-09-14T18:29:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26767Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:29:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training Mariposas en el acuario: reflexiones sobre la formación docente Borboletas no aquário: reflexões acerca da formação docente |
title |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training |
spellingShingle |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training Jesus, Adriana Regina de Licenciatura course. Teaching. Professional identity. Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional. Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional. |
title_short |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training |
title_full |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training |
title_fullStr |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training |
title_full_unstemmed |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training |
title_sort |
Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training |
author |
Jesus, Adriana Regina de |
author_facet |
Jesus, Adriana Regina de Oliveira, Claudia Chueire de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Claudia Chueire de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Adriana Regina de Oliveira, Claudia Chueire de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciatura course. Teaching. Professional identity. Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional. Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional. |
topic |
Licenciatura course. Teaching. Professional identity. Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional. Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional. |
description |
The present article aims to present the results of a research conducted between the years of 2013 and 2016 that investigated the perceptions of undergraduate students of a state public university regarding teaching. The research was based on the qualitative approach and, as a parameter for examining the collaborators' manifestations, the assumptions of the Putnam discourse analysis; Fairhust (2001) and the studies related to the universe of social representations from Moscovici's perspective (2010). At the end of the study, the need for undergraduate courses was made available to the students and faculty through a curriculum matrix and the classes given, a critical reflection on the specificities of the teaching profession and the set of characteristics that make up the professional identity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767 10.15448/1981-2582.2017.3.26767 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.3.26767 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767/16546 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 413-421 Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 413-421 Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 413-421 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744823095296 |