Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Adriana Regina de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Oliveira, Claudia Chueire de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767
Resumo: The present article aims to present the results of a research conducted between the years of 2013 and 2016 that investigated the perceptions of undergraduate students of a state public university regarding teaching. The research was based on the qualitative approach and, as a parameter for examining the collaborators' manifestations, the assumptions of the Putnam discourse analysis; Fairhust (2001) and the studies related to the universe of social representations from Moscovici's perspective (2010). At the end of the study, the need for undergraduate courses was made available to the students and faculty through a curriculum matrix and the classes given, a critical reflection on the specificities of the teaching profession and the set of characteristics that make up the professional identity.
id PUC_RS-18_5dedacb143ce15742f8246fc3591cfcf
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26767
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Butterflies on the aquarium: reflections on teaching trainingMariposas en el acuario: reflexiones sobre la formación docenteBorboletas no aquário: reflexões acerca da formação docenteLicenciatura course. Teaching. Professional identity.Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional.Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional.The present article aims to present the results of a research conducted between the years of 2013 and 2016 that investigated the perceptions of undergraduate students of a state public university regarding teaching. The research was based on the qualitative approach and, as a parameter for examining the collaborators' manifestations, the assumptions of the Putnam discourse analysis; Fairhust (2001) and the studies related to the universe of social representations from Moscovici's perspective (2010). At the end of the study, the need for undergraduate courses was made available to the students and faculty through a curriculum matrix and the classes given, a critical reflection on the specificities of the teaching profession and the set of characteristics that make up the professional identity.Este artículo tiene como objetivo presentar los resultados de una encuesta realizada entre los años 2013 y 2016 que investigaron las percepciones de los estudiantes de licenciatura de una universidad estatal sobre la enseñanza. La investigación fue la metodología de investigación cualitativa y, como un parámetro para examinar las manifestaciones de los empleados, las suposiciones del análisis del discurso Putnam; Fairhust (2001) y los estudios sobre el universo de las representaciones sociales desde la perspectiva de Moscovici (2010). A la terminación del estudio contactó conla necesidad de las titulaciones que habilitan a los estudiantes y profesores a través del plan de estudios y las clases dadas una reflexión crítica sobre los aspectos específicos de la profesión docente y un conjunto de características que conforman la identidad profesional.O presente artigo tem como objetivo apresentar os resultados de uma pesquisa realizada entre os anos de 2013 e 2016 que investigou as percepções de discentes de cursos de licenciatura de uma universidade pública estadual a respeito da docência. A investigação teve como metodologia de pesquisa a abordagem qualitativa e, como parâmetro para exame das manifestações dos colaboradores, os pressupostos da análise do discurso de Putnam e Fairhust (2001) e os estudos relativos ao universo das representações sociais sob a ótica de Moscovici (2010). Ao término do estudo, constatou-se a necessidade de os cursos de licenciatura possibilitarem aos alunos e ao corpo docente, por meio da matriz curricular e das aulas dadas, uma reflexão crítica a respeito das especificidades da profissão docente e do conjunto de características que compõem a identidade profissional.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2676710.15448/1981-2582.2017.3.26767Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 413-421Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 413-421Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 413-4211981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767/16546Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Adriana Regina deOliveira, Claudia Chueire de2021-09-14T18:29:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26767Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:29:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
Mariposas en el acuario: reflexiones sobre la formación docente
Borboletas no aquário: reflexões acerca da formação docente
title Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
spellingShingle Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
Jesus, Adriana Regina de
Licenciatura course. Teaching. Professional identity.
Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional.
Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional.
title_short Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
title_full Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
title_fullStr Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
title_full_unstemmed Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
title_sort Butterflies on the aquarium: reflections on teaching training
author Jesus, Adriana Regina de
author_facet Jesus, Adriana Regina de
Oliveira, Claudia Chueire de
author_role author
author2 Oliveira, Claudia Chueire de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Adriana Regina de
Oliveira, Claudia Chueire de
dc.subject.por.fl_str_mv Licenciatura course. Teaching. Professional identity.
Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional.
Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional.
topic Licenciatura course. Teaching. Professional identity.
Curso de licenciatura. Docência. Identidade profissional.
Grado del curso. Enseñanza. Identidad profesional.
description The present article aims to present the results of a research conducted between the years of 2013 and 2016 that investigated the perceptions of undergraduate students of a state public university regarding teaching. The research was based on the qualitative approach and, as a parameter for examining the collaborators' manifestations, the assumptions of the Putnam discourse analysis; Fairhust (2001) and the studies related to the universe of social representations from Moscovici's perspective (2010). At the end of the study, the need for undergraduate courses was made available to the students and faculty through a curriculum matrix and the classes given, a critical reflection on the specificities of the teaching profession and the set of characteristics that make up the professional identity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767
10.15448/1981-2582.2017.3.26767
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.3.26767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/26767/16546
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 413-421
Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 413-421
Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 413-421
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744823095296