Development of competences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trentin, Luciano
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Trentin, Valéria Becher
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34205
Resumo: The present article aims to identify how the development of teaching competences in higher education occurs. Data collection was performed through a descriptive research, applied through the virtual platform of “Google Forms”. The sample consisted of 199 teachers who work in public and private universities in the state of Santa Catarina, being collected for accessibility and convenience. Through the statistical technique of multiple regression, it was shown that institutional support was presented as a predictor exclusively for the development of general skills and self-learning was shown as a predictor only for the development of teaching, research and general competences. It was also noted the need to expand the development of extension and management skills in educational institutions, through institutional support or self-learning.
id PUC_RS-18_65b3288e85544ea870ddc47299fc16f0
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/34205
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Development of competencesDesarrollo de competenciasDesenvolvimento de competênciasskills developmentteachershigher educationinstitutional supportself-learningdesenvolvimento de competênciasdocentesensino superiorsuporte institucionalautoaprendizagemdesarrollo de competenciasprofesoresenseñanza superiorsoporte institucionalautoaprendizajeThe present article aims to identify how the development of teaching competences in higher education occurs. Data collection was performed through a descriptive research, applied through the virtual platform of “Google Forms”. The sample consisted of 199 teachers who work in public and private universities in the state of Santa Catarina, being collected for accessibility and convenience. Through the statistical technique of multiple regression, it was shown that institutional support was presented as a predictor exclusively for the development of general skills and self-learning was shown as a predictor only for the development of teaching, research and general competences. It was also noted the need to expand the development of extension and management skills in educational institutions, through institutional support or self-learning.El presente artículo tiene como objetivo identificar cómo ocurre el desarrollo de las competencias docentes en la enseñanza superior. La recolección de datos fue realizada por medio de una investigación descriptiva, aplicada por intermedio de la plataforma virtual de los “Google Forms”. La muestra fue compuesta por 199 docentes que actúan en universidades públicas y privadas en el estado Santa Catarina, siendo recolectada por accesibilidad y conveniencia. Por medio de la técnica estadística de regresión múltiple, se evidenció que el soporte institucional se presentó como predictor exclusivamente para el desarrollo de competencias generales y el autoaprendizaje se demostró como predictor sólo para el desarrollo de competencias de enseñanza, investigación y competencias generales. Se constató también la necesidad de ampliar el desarrollo de las competencias de extensión y gestión en las instituciones de enseñanza, a través del soporte institucional o del autoaprendizaje.O presente artigo tem como objetivo identificar como ocorre o desenvolvimento das competências docentes no ensino superior. A coleta de dados foi realizada por meio de uma pesquisa descritiva, aplicada por intermédio da plataforma virtual do “Google Forms”. A amostra foi composta por 199 docentes que atuam em universidades públicas e privadas no estado Santa Catarina, sendo coletada por acessibilidade e conveniência. Por meio da técnica estatística de regressão múltipla, evidenciou-se que o suporte institucional se apresentou como preditor exclusivamente para o desenvolvimento de competências gerais e a autoaprendizagem demonstrou-se como preditora apenas para o desenvolvimento de competências de ensino, pesquisa e competências gerais. Constatou-se ainda a necessidade de ampliar o desenvolvimento das competências de extensão e de gestão nas instituições de ensino, por meio do suporte institucional ou da autoaprendizagem.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3420510.15448/1981-2582.2022.1.34205Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e34205Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e34205Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e342051981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2022.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34205/27554Copyright (c) 2022 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrentin, LucianoTrentin, Valéria Becher2022-12-13T12:01:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/34205Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2022-12-13T12:01:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Development of competences
Desarrollo de competencias
Desenvolvimento de competências
title Development of competences
spellingShingle Development of competences
Trentin, Luciano
skills development
teachers
higher education
institutional support
self-learning
desenvolvimento de competências
docentes
ensino superior
suporte institucional
autoaprendizagem
desarrollo de competencias
profesores
enseñanza superior
soporte institucional
autoaprendizaje
title_short Development of competences
title_full Development of competences
title_fullStr Development of competences
title_full_unstemmed Development of competences
title_sort Development of competences
author Trentin, Luciano
author_facet Trentin, Luciano
Trentin, Valéria Becher
author_role author
author2 Trentin, Valéria Becher
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trentin, Luciano
Trentin, Valéria Becher
dc.subject.por.fl_str_mv skills development
teachers
higher education
institutional support
self-learning
desenvolvimento de competências
docentes
ensino superior
suporte institucional
autoaprendizagem
desarrollo de competencias
profesores
enseñanza superior
soporte institucional
autoaprendizaje
topic skills development
teachers
higher education
institutional support
self-learning
desenvolvimento de competências
docentes
ensino superior
suporte institucional
autoaprendizagem
desarrollo de competencias
profesores
enseñanza superior
soporte institucional
autoaprendizaje
description The present article aims to identify how the development of teaching competences in higher education occurs. Data collection was performed through a descriptive research, applied through the virtual platform of “Google Forms”. The sample consisted of 199 teachers who work in public and private universities in the state of Santa Catarina, being collected for accessibility and convenience. Through the statistical technique of multiple regression, it was shown that institutional support was presented as a predictor exclusively for the development of general skills and self-learning was shown as a predictor only for the development of teaching, research and general competences. It was also noted the need to expand the development of extension and management skills in educational institutions, through institutional support or self-learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34205
10.15448/1981-2582.2022.1.34205
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34205
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2022.1.34205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/34205/27554
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e34205
Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e34205
Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e34205
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2022.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128746015326208