The construction process of the policy of formation of education employees

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Leandro Aparecido
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gomes, Alberto Alburquerque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752
Resumo: The article is the result of a qualitative documentary research whose objective was to understand the process of creation of the National Policy for the Training of Primary Education Professionals, besides discussing the role of the State in its elaboration. The study, developed with elements of Stephen J. Ball’s policy cycle approach, allowed us to identify the performance of civil society by showing that the emergence of a policy is not subject only to state rationality but subject to external influences. The analysis also evidenced the construction of a course around an emancipatory project, of attendance to social claims, for the professional formation of the education employees.
id PUC_RS-18_73f6fa1e1285c1d800e493f3fe9c2553
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29752
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The construction process of the policy of formation of education employeesEl proceso de construcción de la política de formación de los funcionarios de la educaciónO processo de construção da política de formação dos funcionários da educaçãoEducation employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach.Funcionários da educaçãoPolítica educacionalProfuncionárioCiclo de políticas.Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas.The article is the result of a qualitative documentary research whose objective was to understand the process of creation of the National Policy for the Training of Primary Education Professionals, besides discussing the role of the State in its elaboration. The study, developed with elements of Stephen J. Ball’s policy cycle approach, allowed us to identify the performance of civil society by showing that the emergence of a policy is not subject only to state rationality but subject to external influences. The analysis also evidenced the construction of a course around an emancipatory project, of attendance to social claims, for the professional formation of the education employees.El artículo es el resultado de una investigación documental de cuño cualitativo que tuvo como objetivo comprender el proceso de creación de la Política Nacional de Formación de los Profesionales de la Educación Básica, además de discutir el papel del Estado en su elaboración. El estudio, desarrollado con elementos del enfoque del ciclo de políticas de Stephen J. Ball, permitió identificar la actuación de la sociedad civil evidenciando que el surgimiento de una política no está sometido solamente a la racionalidad estatal, sino sujeto a influencias externas. El análisis también evidenció la construcción de un recorrido en torno a un proyecto emancipatorio, de atención a reivindicaciones sociales, para la formación profesional de los funcionarios de la educación.O artigo é o resultado de uma pesquisa documental de cunho qualitativo que teve como objetivo compreender o processo de criação da Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica, além de discutir o papel do Estado em sua elaboração. O estudo, desenvolvido com elementos da abordagem do ciclo de políticas de Stephen J. Ball, permitiu identificar a atuação da sociedade civil constatando que o surgimento de uma política não está submetido somente à racionalidade estatal, mas sujeito a influências externas. A análise também evidenciou a construção de um percurso em torno de um projeto emancipatório, de atendimento a reinvindicações sociais, para a formação profissional dos funcionários da educação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2975210.15448/1981-2582.2019.3.29752Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 496-505Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 496-505Educação; v. 42 n. 3 (2019); 496-5051981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752/19268Copyright (c) 2020 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Leandro AparecidoGomes, Alberto Alburquerque2021-09-14T18:25:47Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29752Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:25:47Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The construction process of the policy of formation of education employees
El proceso de construcción de la política de formación de los funcionarios de la educación
O processo de construção da política de formação dos funcionários da educação
title The construction process of the policy of formation of education employees
spellingShingle The construction process of the policy of formation of education employees
de Souza, Leandro Aparecido
Education employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach.
Funcionários da educação
Política educacional
Profuncionário
Ciclo de políticas.
Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas.
title_short The construction process of the policy of formation of education employees
title_full The construction process of the policy of formation of education employees
title_fullStr The construction process of the policy of formation of education employees
title_full_unstemmed The construction process of the policy of formation of education employees
title_sort The construction process of the policy of formation of education employees
author de Souza, Leandro Aparecido
author_facet de Souza, Leandro Aparecido
Gomes, Alberto Alburquerque
author_role author
author2 Gomes, Alberto Alburquerque
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza, Leandro Aparecido
Gomes, Alberto Alburquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Education employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach.
Funcionários da educação
Política educacional
Profuncionário
Ciclo de políticas.
Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas.
topic Education employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach.
Funcionários da educação
Política educacional
Profuncionário
Ciclo de políticas.
Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas.
description The article is the result of a qualitative documentary research whose objective was to understand the process of creation of the National Policy for the Training of Primary Education Professionals, besides discussing the role of the State in its elaboration. The study, developed with elements of Stephen J. Ball’s policy cycle approach, allowed us to identify the performance of civil society by showing that the emergence of a policy is not subject only to state rationality but subject to external influences. The analysis also evidenced the construction of a course around an emancipatory project, of attendance to social claims, for the professional formation of the education employees.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752
10.15448/1981-2582.2019.3.29752
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.3.29752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752/19268
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 496-505
Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 496-505
Educação; v. 42 n. 3 (2019); 496-505
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745376743424