The construction process of the policy of formation of education employees
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752 |
Resumo: | The article is the result of a qualitative documentary research whose objective was to understand the process of creation of the National Policy for the Training of Primary Education Professionals, besides discussing the role of the State in its elaboration. The study, developed with elements of Stephen J. Ball’s policy cycle approach, allowed us to identify the performance of civil society by showing that the emergence of a policy is not subject only to state rationality but subject to external influences. The analysis also evidenced the construction of a course around an emancipatory project, of attendance to social claims, for the professional formation of the education employees. |
id |
PUC_RS-18_73f6fa1e1285c1d800e493f3fe9c2553 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29752 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The construction process of the policy of formation of education employeesEl proceso de construcción de la política de formación de los funcionarios de la educaciónO processo de construção da política de formação dos funcionários da educaçãoEducation employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach.Funcionários da educaçãoPolítica educacionalProfuncionárioCiclo de políticas.Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas.The article is the result of a qualitative documentary research whose objective was to understand the process of creation of the National Policy for the Training of Primary Education Professionals, besides discussing the role of the State in its elaboration. The study, developed with elements of Stephen J. Ball’s policy cycle approach, allowed us to identify the performance of civil society by showing that the emergence of a policy is not subject only to state rationality but subject to external influences. The analysis also evidenced the construction of a course around an emancipatory project, of attendance to social claims, for the professional formation of the education employees.El artículo es el resultado de una investigación documental de cuño cualitativo que tuvo como objetivo comprender el proceso de creación de la Política Nacional de Formación de los Profesionales de la Educación Básica, además de discutir el papel del Estado en su elaboración. El estudio, desarrollado con elementos del enfoque del ciclo de políticas de Stephen J. Ball, permitió identificar la actuación de la sociedad civil evidenciando que el surgimiento de una política no está sometido solamente a la racionalidad estatal, sino sujeto a influencias externas. El análisis también evidenció la construcción de un recorrido en torno a un proyecto emancipatorio, de atención a reivindicaciones sociales, para la formación profesional de los funcionarios de la educación.O artigo é o resultado de uma pesquisa documental de cunho qualitativo que teve como objetivo compreender o processo de criação da Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica, além de discutir o papel do Estado em sua elaboração. O estudo, desenvolvido com elementos da abordagem do ciclo de políticas de Stephen J. Ball, permitiu identificar a atuação da sociedade civil constatando que o surgimento de uma política não está submetido somente à racionalidade estatal, mas sujeito a influências externas. A análise também evidenciou a construção de um percurso em torno de um projeto emancipatório, de atendimento a reinvindicações sociais, para a formação profissional dos funcionários da educação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2975210.15448/1981-2582.2019.3.29752Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 496-505Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 496-505Educação; v. 42 n. 3 (2019); 496-5051981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752/19268Copyright (c) 2020 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Leandro AparecidoGomes, Alberto Alburquerque2021-09-14T18:25:47Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29752Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:25:47Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The construction process of the policy of formation of education employees El proceso de construcción de la política de formación de los funcionarios de la educación O processo de construção da política de formação dos funcionários da educação |
title |
The construction process of the policy of formation of education employees |
spellingShingle |
The construction process of the policy of formation of education employees de Souza, Leandro Aparecido Education employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach. Funcionários da educação Política educacional Profuncionário Ciclo de políticas. Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas. |
title_short |
The construction process of the policy of formation of education employees |
title_full |
The construction process of the policy of formation of education employees |
title_fullStr |
The construction process of the policy of formation of education employees |
title_full_unstemmed |
The construction process of the policy of formation of education employees |
title_sort |
The construction process of the policy of formation of education employees |
author |
de Souza, Leandro Aparecido |
author_facet |
de Souza, Leandro Aparecido Gomes, Alberto Alburquerque |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Alberto Alburquerque |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza, Leandro Aparecido Gomes, Alberto Alburquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach. Funcionários da educação Política educacional Profuncionário Ciclo de políticas. Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas. |
topic |
Education employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach. Funcionários da educação Política educacional Profuncionário Ciclo de políticas. Funcionarios de la educación. Política educativa. Profuncionário. Ciclo de políticas. |
description |
The article is the result of a qualitative documentary research whose objective was to understand the process of creation of the National Policy for the Training of Primary Education Professionals, besides discussing the role of the State in its elaboration. The study, developed with elements of Stephen J. Ball’s policy cycle approach, allowed us to identify the performance of civil society by showing that the emergence of a policy is not subject only to state rationality but subject to external influences. The analysis also evidenced the construction of a course around an emancipatory project, of attendance to social claims, for the professional formation of the education employees. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752 10.15448/1981-2582.2019.3.29752 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2019.3.29752 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29752/19268 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 496-505 Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 496-505 Educação; v. 42 n. 3 (2019); 496-505 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2019.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745376743424 |