The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Carolinne Montes Baptista
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Veras, Renata Meira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21916
Resumo: This article aims to describe the research on the prevailing factors in students’ choice for Interdisciplinary Bachelors (BI) of the Federal University of Bahia (UFBA). For this study it was made an exploratory qualitative research that aimed to investigate if the choice for BI involved in a vocational pursuit and identify what factors motivated and influenced the choice for the courses. The study results showed the presence of a vocational/career indecision in students of Interdisciplinary Bachelors, as well as a more informal knowledge about the BI when joining in. On the other hand, the interviewed students indicated a prior interest in professional courses. Therefore this study may contribute to the strengthening and growth of cycles model purposed by BI at UFBA, since it shows its importance in offering a broader, interdisciplinary training and providing more time to vocational/career choice, which can contribute to more maturity in this choice.
id PUC_RS-18_769e9081dd4d4273d113826729d7621a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21916
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of BahiaLos factores que predominan en la elección de los Bachilleratos Interdisciplinarios de la Universidad Federal de Bahía/BrasilOs fatores predominantes na escolha pelos cursos de Bacharelado Interdisciplinar da Universidade Federal da BahiaInterdisciplinary Bachelors. Vocational/career choice. Federal University of Bahia.Bachilleratos Interdisciplinarios. Elección vocacional/profesional. Universidad Federal de Bahía.Bacharelados Interdisciplinares. Escolha vocacional/profissional. Universidade Federal da Bahia.This article aims to describe the research on the prevailing factors in students’ choice for Interdisciplinary Bachelors (BI) of the Federal University of Bahia (UFBA). For this study it was made an exploratory qualitative research that aimed to investigate if the choice for BI involved in a vocational pursuit and identify what factors motivated and influenced the choice for the courses. The study results showed the presence of a vocational/career indecision in students of Interdisciplinary Bachelors, as well as a more informal knowledge about the BI when joining in. On the other hand, the interviewed students indicated a prior interest in professional courses. Therefore this study may contribute to the strengthening and growth of cycles model purposed by BI at UFBA, since it shows its importance in offering a broader, interdisciplinary training and providing more time to vocational/career choice, which can contribute to more maturity in this choice.El presente artículo tiene por objetivo investigar los factores que predominan en la elección de los Bachilleratos Interdisciplinarios (BI) de la Universidad Federal de Bahía/Brasil (UFBA) por parte de los estudiantes. En el marco de una investigación cualitativa exploratoria se buscó identificar los factores que motivaron e influenciaron la elección de los alumnos, detectando implicaciones relacionadas a la búsqueda vocacional. Los resultados demuestran el conocimiento informal sobre los BI así como también la indecisión vocacional/profesional de los alumnos ingresantes. Por otro lado muchos de los entrevistados manifestaron su previo interés por los cursos de progresión lineal que caracterizan a los del segundo ciclo. Por lo tanto esta investigación puede contribuir para el fortalecimiento y crecimiento del modelo de ciclos propuesto al ser creados los BI en la UFBA ya que, además de ofrecer una formación más amplia e interdisciplinaria, demuestra la importancia de favorecer elecciones vocacionales/profesionales maduras, prolongando el período de tiempo necesario para la elección.Esse artigo tem como objetivo investigar sobre os fatores predominantes na escolha dos estudantes pelos Bacharelados Interdisciplinares (BI) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Para isso foi realizada uma pesquisa qualitativa exploratória que teve por objetivos investigar se a escolha pelos BI implicava em uma busca vocacional e identificar quais fatores motivaram e influenciaram a escolha pelos cursos. Os resultados dos estudos demonstraram a presença de uma indecisão vocacional/profissional nos estudantes dos Bacharelados Interdisciplinares, bem como um conhecimento mais informal sobre os BI ao ingressar. Por outro lado, muitos entrevistados indicaram interesse prévio nos cursos de progressão linear que caracterizam os de segundo ciclo. Portanto, esse estudo pode contribuir para o fortalecimento e crescimento do modelo de ciclos proposto com a criação dos BI na UFBA, já que mostra sua importância em oferecer uma formação mais ampla, interdisciplinar e oportunizar um tempo maior para escolha vocacional/profissional, o que pode contribuir para uma maior maturidade nesta escolha.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa de campoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2191610.15448/1981-2582.2017.2.21916Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 219-227Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 219-227Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 219-2271981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21916/15899Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Carolinne Montes BaptistaVeras, Renata Meira2017-09-06T13:42:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21916Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-09-06T13:42:11Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
Los factores que predominan en la elección de los Bachilleratos Interdisciplinarios de la Universidad Federal de Bahía/Brasil
Os fatores predominantes na escolha pelos cursos de Bacharelado Interdisciplinar da Universidade Federal da Bahia
title The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
spellingShingle The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
Vieira, Carolinne Montes Baptista
Interdisciplinary Bachelors. Vocational/career choice. Federal University of Bahia.
Bachilleratos Interdisciplinarios. Elección vocacional/profesional. Universidad Federal de Bahía.
Bacharelados Interdisciplinares. Escolha vocacional/profissional. Universidade Federal da Bahia.
title_short The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
title_full The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
title_fullStr The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
title_full_unstemmed The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
title_sort The predominant factors in choosing the Interdisciplinary Bachelor courses of Federal University of Bahia
author Vieira, Carolinne Montes Baptista
author_facet Vieira, Carolinne Montes Baptista
Veras, Renata Meira
author_role author
author2 Veras, Renata Meira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Carolinne Montes Baptista
Veras, Renata Meira
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinary Bachelors. Vocational/career choice. Federal University of Bahia.
Bachilleratos Interdisciplinarios. Elección vocacional/profesional. Universidad Federal de Bahía.
Bacharelados Interdisciplinares. Escolha vocacional/profissional. Universidade Federal da Bahia.
topic Interdisciplinary Bachelors. Vocational/career choice. Federal University of Bahia.
Bachilleratos Interdisciplinarios. Elección vocacional/profesional. Universidad Federal de Bahía.
Bacharelados Interdisciplinares. Escolha vocacional/profissional. Universidade Federal da Bahia.
description This article aims to describe the research on the prevailing factors in students’ choice for Interdisciplinary Bachelors (BI) of the Federal University of Bahia (UFBA). For this study it was made an exploratory qualitative research that aimed to investigate if the choice for BI involved in a vocational pursuit and identify what factors motivated and influenced the choice for the courses. The study results showed the presence of a vocational/career indecision in students of Interdisciplinary Bachelors, as well as a more informal knowledge about the BI when joining in. On the other hand, the interviewed students indicated a prior interest in professional courses. Therefore this study may contribute to the strengthening and growth of cycles model purposed by BI at UFBA, since it shows its importance in offering a broader, interdisciplinary training and providing more time to vocational/career choice, which can contribute to more maturity in this choice.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21916
10.15448/1981-2582.2017.2.21916
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21916
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.2.21916
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21916/15899
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 219-227
Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 219-227
Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 219-227
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744730820608