Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rajobac, Raimundo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Garcia, Fernando Ferminio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973
Resumo: This essay discusses music as a formation problem (Bildung) according to Espinosa. The interpretative feature takes Ethics (1677) as a starting point. Ethics, aesthetics, and epistemology are related in the recovery of the relation between what is sensible and intelligible in the monist philosophy context. The essay returns to the position of Espinosa in relation to the criticism of platonic-cartesian dualism, followed by the interpretative reconstruction of three parts of the Ethics text: part one (God), two (nature and the Origin of the Mind) and three (The Origin and Nature of the Affections); and, finally, the interpretation of the formative- musical dimensions according to the philosopher being studied.
id PUC_RS-18_8e66f766e44123c9a72436d6a3e70b5f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35973
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)La música como problema en la formación (Bildung): Espinosa, cuerpo y afeccionesMúsica como problema de formação (Bildung): Espinosa, corpo e afecçõesMusicBodyConditionsFormationMúsicaCorpoAfecçõesFormação.MúsicaCuerpoAfeccionesFormaciónThis essay discusses music as a formation problem (Bildung) according to Espinosa. The interpretative feature takes Ethics (1677) as a starting point. Ethics, aesthetics, and epistemology are related in the recovery of the relation between what is sensible and intelligible in the monist philosophy context. The essay returns to the position of Espinosa in relation to the criticism of platonic-cartesian dualism, followed by the interpretative reconstruction of three parts of the Ethics text: part one (God), two (nature and the Origin of the Mind) and three (The Origin and Nature of the Affections); and, finally, the interpretation of the formative- musical dimensions according to the philosopher being studied.El ensayo discute la música como problema en la formación (Bildung) desde Espinosa. El recurso interpretativo toma como punto de partida la Ética (1677). Se relacionan ética, estética y epistemología en la reanudación de la relación entre lo sensible y lo inteligible en el contexto de la filosofía monista. Se retoma la posición de Espinosa en el ámbito de la crítica al dualismo platónico y cartesiano; a continuación la reconstrucción interpretativa de tres partes del texto de la Ética: primera parte (Dios), segunda (La naturaleza y el Origen de la Mente) y tercera (El Origen y la Naturaleza de los Afectos); y, para terminar, la interpretación de las dimensiones formativas musicales a partir del filósofo estudiado.O ensaio discute sobre música como problema de formação (Bildung) desde Espinosa. O recurso interpretativo toma como ponto de partida a Ética (1677). Se relacionam ética, estética e epistemologia na retomada da relação entre sensível e inteligível no contexto da filosofia monista. Retoma-se a posição de Espinosa no âmbito da crítica ao dualismo platônico-cartesiano; seguido da reconstrução interpretativa de três partes do texto da Ética: parte um (Deus), dois (A natureza e a Origem da Mente) e três (A Origem e a Natureza dos Afetos); e, por fim, a interpretação de dimensões formativo-musicais a partir do filósofo em estudo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3597310.15448/1981-2582.2020.2.35973Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e35973Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e35973Educação; v. 43 n. 2 (2020); e359731981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973/26406Copyright (c) 2020 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRajobac, RaimundoGarcia, Fernando Ferminio2020-12-02T17:55:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35973Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-12-02T17:55:28Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
La música como problema en la formación (Bildung): Espinosa, cuerpo y afecciones
Música como problema de formação (Bildung): Espinosa, corpo e afecções
title Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
spellingShingle Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
Rajobac, Raimundo
Music
Body
Conditions
Formation
Música
Corpo
Afecções
Formação.
Música
Cuerpo
Afecciones
Formación
title_short Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
title_full Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
title_fullStr Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
title_full_unstemmed Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
title_sort Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
author Rajobac, Raimundo
author_facet Rajobac, Raimundo
Garcia, Fernando Ferminio
author_role author
author2 Garcia, Fernando Ferminio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rajobac, Raimundo
Garcia, Fernando Ferminio
dc.subject.por.fl_str_mv Music
Body
Conditions
Formation
Música
Corpo
Afecções
Formação.
Música
Cuerpo
Afecciones
Formación
topic Music
Body
Conditions
Formation
Música
Corpo
Afecções
Formação.
Música
Cuerpo
Afecciones
Formación
description This essay discusses music as a formation problem (Bildung) according to Espinosa. The interpretative feature takes Ethics (1677) as a starting point. Ethics, aesthetics, and epistemology are related in the recovery of the relation between what is sensible and intelligible in the monist philosophy context. The essay returns to the position of Espinosa in relation to the criticism of platonic-cartesian dualism, followed by the interpretative reconstruction of three parts of the Ethics text: part one (God), two (nature and the Origin of the Mind) and three (The Origin and Nature of the Affections); and, finally, the interpretation of the formative- musical dimensions according to the philosopher being studied.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973
10.15448/1981-2582.2020.2.35973
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2020.2.35973
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973/26406
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e35973
Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e35973
Educação; v. 43 n. 2 (2020); e35973
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2020.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128746080337920