Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973 |
Resumo: | This essay discusses music as a formation problem (Bildung) according to Espinosa. The interpretative feature takes Ethics (1677) as a starting point. Ethics, aesthetics, and epistemology are related in the recovery of the relation between what is sensible and intelligible in the monist philosophy context. The essay returns to the position of Espinosa in relation to the criticism of platonic-cartesian dualism, followed by the interpretative reconstruction of three parts of the Ethics text: part one (God), two (nature and the Origin of the Mind) and three (The Origin and Nature of the Affections); and, finally, the interpretation of the formative- musical dimensions according to the philosopher being studied. |
id |
PUC_RS-18_8e66f766e44123c9a72436d6a3e70b5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35973 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung)La música como problema en la formación (Bildung): Espinosa, cuerpo y afeccionesMúsica como problema de formação (Bildung): Espinosa, corpo e afecçõesMusicBodyConditionsFormationMúsicaCorpoAfecçõesFormação.MúsicaCuerpoAfeccionesFormaciónThis essay discusses music as a formation problem (Bildung) according to Espinosa. The interpretative feature takes Ethics (1677) as a starting point. Ethics, aesthetics, and epistemology are related in the recovery of the relation between what is sensible and intelligible in the monist philosophy context. The essay returns to the position of Espinosa in relation to the criticism of platonic-cartesian dualism, followed by the interpretative reconstruction of three parts of the Ethics text: part one (God), two (nature and the Origin of the Mind) and three (The Origin and Nature of the Affections); and, finally, the interpretation of the formative- musical dimensions according to the philosopher being studied.El ensayo discute la música como problema en la formación (Bildung) desde Espinosa. El recurso interpretativo toma como punto de partida la Ética (1677). Se relacionan ética, estética y epistemología en la reanudación de la relación entre lo sensible y lo inteligible en el contexto de la filosofía monista. Se retoma la posición de Espinosa en el ámbito de la crítica al dualismo platónico y cartesiano; a continuación la reconstrucción interpretativa de tres partes del texto de la Ética: primera parte (Dios), segunda (La naturaleza y el Origen de la Mente) y tercera (El Origen y la Naturaleza de los Afectos); y, para terminar, la interpretación de las dimensiones formativas musicales a partir del filósofo estudiado.O ensaio discute sobre música como problema de formação (Bildung) desde Espinosa. O recurso interpretativo toma como ponto de partida a Ética (1677). Se relacionam ética, estética e epistemologia na retomada da relação entre sensível e inteligível no contexto da filosofia monista. Retoma-se a posição de Espinosa no âmbito da crítica ao dualismo platônico-cartesiano; seguido da reconstrução interpretativa de três partes do texto da Ética: parte um (Deus), dois (A natureza e a Origem da Mente) e três (A Origem e a Natureza dos Afetos); e, por fim, a interpretação de dimensões formativo-musicais a partir do filósofo em estudo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3597310.15448/1981-2582.2020.2.35973Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e35973Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e35973Educação; v. 43 n. 2 (2020); e359731981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2020.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973/26406Copyright (c) 2020 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRajobac, RaimundoGarcia, Fernando Ferminio2020-12-02T17:55:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35973Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-12-02T17:55:28Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) La música como problema en la formación (Bildung): Espinosa, cuerpo y afecciones Música como problema de formação (Bildung): Espinosa, corpo e afecções |
title |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) |
spellingShingle |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) Rajobac, Raimundo Music Body Conditions Formation Música Corpo Afecções Formação. Música Cuerpo Afecciones Formación |
title_short |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) |
title_full |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) |
title_fullStr |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) |
title_full_unstemmed |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) |
title_sort |
Espinosa, body and conditions: Music as a formation problem (Bildung) |
author |
Rajobac, Raimundo |
author_facet |
Rajobac, Raimundo Garcia, Fernando Ferminio |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Fernando Ferminio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rajobac, Raimundo Garcia, Fernando Ferminio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Music Body Conditions Formation Música Corpo Afecções Formação. Música Cuerpo Afecciones Formación |
topic |
Music Body Conditions Formation Música Corpo Afecções Formação. Música Cuerpo Afecciones Formación |
description |
This essay discusses music as a formation problem (Bildung) according to Espinosa. The interpretative feature takes Ethics (1677) as a starting point. Ethics, aesthetics, and epistemology are related in the recovery of the relation between what is sensible and intelligible in the monist philosophy context. The essay returns to the position of Espinosa in relation to the criticism of platonic-cartesian dualism, followed by the interpretative reconstruction of three parts of the Ethics text: part one (God), two (nature and the Origin of the Mind) and three (The Origin and Nature of the Affections); and, finally, the interpretation of the formative- musical dimensions according to the philosopher being studied. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973 10.15448/1981-2582.2020.2.35973 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2020.2.35973 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35973/26406 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 43 No. 2 (2020); e35973 Educação; Vol. 43 Núm. 2 (2020); e35973 Educação; v. 43 n. 2 (2020); e35973 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2020.2 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128746080337920 |