School-family relation in policy documents for basic education: --
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803 |
Resumo: | This research analyzed the types of school-family relations outlined by the documents of the policy for Basic Education from the Lei de Diretrizes e Bases no. 9.394/96. The methodological approach was based on Foucault’s archaeological analysis, which seeks depth, recognizes the positions and functions that the subjects occupy and seeks to define the units, series and sets of relations present in the documents. The results point out the business movement as one of the actors that are influencing the elaboration of the documents and, in this way, they bring the values from a perspective of commodification to the processes of education and school-family relations. A relation that mobilizes families to participate in improving the quality of education. However, quality is measured by performance on standardized tests, thus, it is up to families to monitor the management of measurable performances. |
id |
PUC_RS-18_9e5bdd7863e3a3f73afe07673ee68841 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33803 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
School-family relation in policy documents for basic education: --La relación escuela-familia en los documentos de la política para la educación básica: --A relação escola-família nos documentos da política para a educação básica: que relação se induz?School-family relationpublic policiesbasic educationcommodificationEducaçãoPolíticas PúblicasRelação escola-famíliaRelación escuela-familiapolíticas públicaseducación básicaThis research analyzed the types of school-family relations outlined by the documents of the policy for Basic Education from the Lei de Diretrizes e Bases no. 9.394/96. The methodological approach was based on Foucault’s archaeological analysis, which seeks depth, recognizes the positions and functions that the subjects occupy and seeks to define the units, series and sets of relations present in the documents. The results point out the business movement as one of the actors that are influencing the elaboration of the documents and, in this way, they bring the values from a perspective of commodification to the processes of education and school-family relations. A relation that mobilizes families to participate in improving the quality of education. However, quality is measured by performance on standardized tests, thus, it is up to families to monitor the management of measurable performances.En la presente investigación se analizaron los tipos de relaciones escuelas-familias delineadas por los documentos de la política para la Educación Básica a partir de la Lei de Diretrizes e Bases no 9.394/96. El camino metodológico tuvo como referencia el análisis arqueológico de Foucault, que busca profundidad,reconoce las posiciones y las funciones que los sujetos ocupan y busca definir las unidades, los conjuntos, las series y los juegos de relaciones en un tejido documental. Los resultados apuntan al movimiento empresarial como uno de los actores que están influenciando la elaboración de los documentos y, de esa forma, traen los valores de una perspectiva de mercantilización para los procesos de la educación y de las relaciones escuelas-familias. Una relación que moviliza a las familias a participar en la mejora de la calidad de la educación. Sin embargo, la calidad se mide por la performance en las pruebas estandarizadas y, por lo tanto, corresponde a las familias fiscalizar la gestión de las performances mensurables.A presente pesquisa analisou os tipos de relações escolas-famílias delineadas pelos documentos da política para a Educação Básica a partir da LDB No 9.394/96. O caminho metodológico teve como referência a análise arqueológica de Foucault, que busca profundidade, reconhece as posições e as funções que os sujeitos ocupam e procura definir as unidades, os conjuntos, as séries e os jogos de relações em um tecido documental. Os resultados apontam o movimento empresarial como um dos atores que estão influenciando a elaboração dos documentos e, dessa forma, trazem os valores de uma perspectiva de mercantilização para os processos da educação e das relações escolas-famílias. Uma relação que mobiliza as famílias a participarem da melhoria da qualidade da educação. Contudo, a qualidade é medida pela performance nos testes padronizados e, assim, cabe às famílias fiscalizarem o gerenciamento das performances mensuráveis.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3380310.15448/1987-2582.2021.2.33803Educação; Vol. 44 No. 2 (2021); e33803Educação; Vol. 44 Núm. 2 (2021); e33803Educação; v. 44 n. 2 (2021); e338031981-25820101-465X10.15448/1987-2582.2021.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803/27074Copyright (c) 2021 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasanova, Letícia VeigaFerreira, Valéria Silva2021-09-16T18:41:00Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33803Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-16T18:41Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School-family relation in policy documents for basic education: -- La relación escuela-familia en los documentos de la política para la educación básica: -- A relação escola-família nos documentos da política para a educação básica: que relação se induz? |
title |
School-family relation in policy documents for basic education: -- |
spellingShingle |
School-family relation in policy documents for basic education: -- Casanova, Letícia Veiga School-family relation public policies basic education commodification Educação Políticas Públicas Relação escola-família Relación escuela-familia políticas públicas educación básica |
title_short |
School-family relation in policy documents for basic education: -- |
title_full |
School-family relation in policy documents for basic education: -- |
title_fullStr |
School-family relation in policy documents for basic education: -- |
title_full_unstemmed |
School-family relation in policy documents for basic education: -- |
title_sort |
School-family relation in policy documents for basic education: -- |
author |
Casanova, Letícia Veiga |
author_facet |
Casanova, Letícia Veiga Ferreira, Valéria Silva |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Valéria Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casanova, Letícia Veiga Ferreira, Valéria Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School-family relation public policies basic education commodification Educação Políticas Públicas Relação escola-família Relación escuela-familia políticas públicas educación básica |
topic |
School-family relation public policies basic education commodification Educação Políticas Públicas Relação escola-família Relación escuela-familia políticas públicas educación básica |
description |
This research analyzed the types of school-family relations outlined by the documents of the policy for Basic Education from the Lei de Diretrizes e Bases no. 9.394/96. The methodological approach was based on Foucault’s archaeological analysis, which seeks depth, recognizes the positions and functions that the subjects occupy and seeks to define the units, series and sets of relations present in the documents. The results point out the business movement as one of the actors that are influencing the elaboration of the documents and, in this way, they bring the values from a perspective of commodification to the processes of education and school-family relations. A relation that mobilizes families to participate in improving the quality of education. However, quality is measured by performance on standardized tests, thus, it is up to families to monitor the management of measurable performances. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803 10.15448/1987-2582.2021.2.33803 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803 |
identifier_str_mv |
10.15448/1987-2582.2021.2.33803 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803/27074 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 44 No. 2 (2021); e33803 Educação; Vol. 44 Núm. 2 (2021); e33803 Educação; v. 44 n. 2 (2021); e33803 1981-2582 0101-465X 10.15448/1987-2582.2021.2 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745978626048 |