School-family relation in policy documents for basic education: --

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casanova, Letícia Veiga
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Valéria Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803
Resumo: This research analyzed the types of school-family relations outlined by the documents of the policy for Basic Education from the Lei de Diretrizes e Bases no. 9.394/96. The methodological approach was based on Foucault’s archaeological analysis, which seeks depth, recognizes the positions and functions that the subjects occupy and seeks to define the units, series and sets of relations present in the documents. The results point out the business movement as one of the actors that are influencing the elaboration of the documents and, in this way, they bring the values from a perspective of commodification to the processes of education and school-family relations. A relation that mobilizes families to participate in improving the quality of education. However, quality is measured by performance on standardized tests, thus, it is up to families to monitor the management of measurable performances.
id PUC_RS-18_9e5bdd7863e3a3f73afe07673ee68841
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33803
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling School-family relation in policy documents for basic education: --La relación escuela-familia en los documentos de la política para la educación básica: --A relação escola-família nos documentos da política para a educação básica: que relação se induz?School-family relationpublic policiesbasic educationcommodificationEducaçãoPolíticas PúblicasRelação escola-famíliaRelación escuela-familiapolíticas públicaseducación básicaThis research analyzed the types of school-family relations outlined by the documents of the policy for Basic Education from the Lei de Diretrizes e Bases no. 9.394/96. The methodological approach was based on Foucault’s archaeological analysis, which seeks depth, recognizes the positions and functions that the subjects occupy and seeks to define the units, series and sets of relations present in the documents. The results point out the business movement as one of the actors that are influencing the elaboration of the documents and, in this way, they bring the values from a perspective of commodification to the processes of education and school-family relations. A relation that mobilizes families to participate in improving the quality of education. However, quality is measured by performance on standardized tests, thus, it is up to families to monitor the management of measurable performances.En la presente investigación se analizaron los tipos de relaciones escuelas-familias delineadas por los documentos de la política para la Educación Básica a partir de la Lei de Diretrizes e Bases no 9.394/96. El camino metodológico tuvo como referencia el análisis arqueológico de Foucault, que busca profundidad,reconoce las posiciones y las funciones que los sujetos ocupan y busca definir las unidades, los conjuntos, las series y los juegos de relaciones en un tejido documental. Los resultados apuntan al movimiento empresarial como uno de los actores que están influenciando la elaboración de los documentos y, de esa forma, traen los valores de una perspectiva de mercantilización para los procesos de la educación y de las relaciones escuelas-familias. Una relación que moviliza a las familias a participar en la mejora de la calidad de la educación. Sin embargo, la calidad se mide por la performance en las pruebas estandarizadas y, por lo tanto, corresponde a las familias fiscalizar la gestión de las performances mensurables.A presente pesquisa analisou os tipos de relações escolas-famílias delineadas pelos documentos da política para a Educação Básica a partir da LDB No 9.394/96. O caminho metodológico teve como referência a análise arqueológica de Foucault, que busca profundidade, reconhece as posições e as funções que os sujeitos ocupam e procura definir as unidades, os conjuntos, as séries e os jogos de relações em um tecido documental. Os resultados apontam o movimento empresarial como um dos atores que estão influenciando a elaboração dos documentos e, dessa forma, trazem os valores de uma perspectiva de mercantilização para os processos da educação e das relações escolas-famílias. Uma relação que mobiliza as famílias a participarem da melhoria da qualidade da educação. Contudo, a qualidade é medida pela performance nos testes padronizados e, assim, cabe às famílias fiscalizarem o gerenciamento das performances mensuráveis.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3380310.15448/1987-2582.2021.2.33803Educação; Vol. 44 No. 2 (2021); e33803Educação; Vol. 44 Núm. 2 (2021); e33803Educação; v. 44 n. 2 (2021); e338031981-25820101-465X10.15448/1987-2582.2021.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803/27074Copyright (c) 2021 Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasanova, Letícia VeigaFerreira, Valéria Silva2021-09-16T18:41:00Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33803Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-16T18:41Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv School-family relation in policy documents for basic education: --
La relación escuela-familia en los documentos de la política para la educación básica: --
A relação escola-família nos documentos da política para a educação básica: que relação se induz?
title School-family relation in policy documents for basic education: --
spellingShingle School-family relation in policy documents for basic education: --
Casanova, Letícia Veiga
School-family relation
public policies
basic education
commodification
Educação
Políticas Públicas
Relação escola-família
Relación escuela-familia
políticas públicas
educación básica
title_short School-family relation in policy documents for basic education: --
title_full School-family relation in policy documents for basic education: --
title_fullStr School-family relation in policy documents for basic education: --
title_full_unstemmed School-family relation in policy documents for basic education: --
title_sort School-family relation in policy documents for basic education: --
author Casanova, Letícia Veiga
author_facet Casanova, Letícia Veiga
Ferreira, Valéria Silva
author_role author
author2 Ferreira, Valéria Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casanova, Letícia Veiga
Ferreira, Valéria Silva
dc.subject.por.fl_str_mv School-family relation
public policies
basic education
commodification
Educação
Políticas Públicas
Relação escola-família
Relación escuela-familia
políticas públicas
educación básica
topic School-family relation
public policies
basic education
commodification
Educação
Políticas Públicas
Relação escola-família
Relación escuela-familia
políticas públicas
educación básica
description This research analyzed the types of school-family relations outlined by the documents of the policy for Basic Education from the Lei de Diretrizes e Bases no. 9.394/96. The methodological approach was based on Foucault’s archaeological analysis, which seeks depth, recognizes the positions and functions that the subjects occupy and seeks to define the units, series and sets of relations present in the documents. The results point out the business movement as one of the actors that are influencing the elaboration of the documents and, in this way, they bring the values from a perspective of commodification to the processes of education and school-family relations. A relation that mobilizes families to participate in improving the quality of education. However, quality is measured by performance on standardized tests, thus, it is up to families to monitor the management of measurable performances.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803
10.15448/1987-2582.2021.2.33803
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803
identifier_str_mv 10.15448/1987-2582.2021.2.33803
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33803/27074
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 44 No. 2 (2021); e33803
Educação; Vol. 44 Núm. 2 (2021); e33803
Educação; v. 44 n. 2 (2021); e33803
1981-2582
0101-465X
10.15448/1987-2582.2021.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745978626048