Children’s literature and the production of “another” childhood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hillesheim, Betina
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Guareschi, Neuza Maria de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523
Resumo: This paper aims to discuss the way a contemporary and Brazilian text of children’s literature produces concepts that hold up ideas of seeing, describing, understanding and living. It refers to the subject known as excluded childhood. This analysis enquire the following issues: 1) the production of a “dangerous” childhood; 2) a conception of the childhood as a taking place status from the view of a discourse centered on the “adulthood”; 3) the text’s association with either a liberal or humanist multiculturalists pedagogical discourse.
id PUC_RS-18_a3aae60c05958f903ab9fc933dd28af6
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5523
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Children’s literature and the production of “another” childhoodLiteratura infantil e a produção de uma ‘outra’ infânciaLiteratura infantilconcepção de infânciadiscurso pedagógico.This paper aims to discuss the way a contemporary and Brazilian text of children’s literature produces concepts that hold up ideas of seeing, describing, understanding and living. It refers to the subject known as excluded childhood. This analysis enquire the following issues: 1) the production of a “dangerous” childhood; 2) a conception of the childhood as a taking place status from the view of a discourse centered on the “adulthood”; 3) the text’s association with either a liberal or humanist multiculturalists pedagogical discourse.Este trabalho busca discutir, a partir do estudo de um texto da literatura infantil brasileira contemporânea, como esta forja determinados conceitos sobre infância, os quais vêm sustentar determinadas formas de ver, descrever, compreender e viver a mesma. Deste modo, analisou-se um texto que pretende abordar o que se convencionou chamar como infância excluída. A análise realizada problematiza as seguintes questões: 1) a produção de uma infância ‘perigosa’; 2) a concepção da infância como um lugar de inscrição, a partir de um discurso adultocêntrico e 3) o entrelaçamento do texto com o discurso pedagógico multiculturalista liberal ou humanista.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523Educação; Vol. 32 No. 2 (2009)Educação; Vol. 32 Núm. 2 (2009)Educação; v. 32 n. 2 (2009)1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523/4018Hillesheim, BetinaGuareschi, Neuza Maria de Fátimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-02T13:57:15Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5523Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2011-06-02T13:57:15Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Children’s literature and the production of “another” childhood
Literatura infantil e a produção de uma ‘outra’ infância
title Children’s literature and the production of “another” childhood
spellingShingle Children’s literature and the production of “another” childhood
Hillesheim, Betina
Literatura infantil
concepção de infância
discurso pedagógico.
title_short Children’s literature and the production of “another” childhood
title_full Children’s literature and the production of “another” childhood
title_fullStr Children’s literature and the production of “another” childhood
title_full_unstemmed Children’s literature and the production of “another” childhood
title_sort Children’s literature and the production of “another” childhood
author Hillesheim, Betina
author_facet Hillesheim, Betina
Guareschi, Neuza Maria de Fátima
author_role author
author2 Guareschi, Neuza Maria de Fátima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hillesheim, Betina
Guareschi, Neuza Maria de Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura infantil
concepção de infância
discurso pedagógico.
topic Literatura infantil
concepção de infância
discurso pedagógico.
description This paper aims to discuss the way a contemporary and Brazilian text of children’s literature produces concepts that hold up ideas of seeing, describing, understanding and living. It refers to the subject known as excluded childhood. This analysis enquire the following issues: 1) the production of a “dangerous” childhood; 2) a conception of the childhood as a taking place status from the view of a discourse centered on the “adulthood”; 3) the text’s association with either a liberal or humanist multiculturalists pedagogical discourse.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523/4018
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 32 No. 2 (2009)
Educação; Vol. 32 Núm. 2 (2009)
Educação; v. 32 n. 2 (2009)
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128742944047104