Children’s literature and the production of “another” childhood
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523 |
Resumo: | This paper aims to discuss the way a contemporary and Brazilian text of children’s literature produces concepts that hold up ideas of seeing, describing, understanding and living. It refers to the subject known as excluded childhood. This analysis enquire the following issues: 1) the production of a “dangerous” childhood; 2) a conception of the childhood as a taking place status from the view of a discourse centered on the “adulthood”; 3) the text’s association with either a liberal or humanist multiculturalists pedagogical discourse. |
id |
PUC_RS-18_a3aae60c05958f903ab9fc933dd28af6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5523 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Children’s literature and the production of “another” childhoodLiteratura infantil e a produção de uma ‘outra’ infânciaLiteratura infantilconcepção de infânciadiscurso pedagógico.This paper aims to discuss the way a contemporary and Brazilian text of children’s literature produces concepts that hold up ideas of seeing, describing, understanding and living. It refers to the subject known as excluded childhood. This analysis enquire the following issues: 1) the production of a “dangerous” childhood; 2) a conception of the childhood as a taking place status from the view of a discourse centered on the “adulthood”; 3) the text’s association with either a liberal or humanist multiculturalists pedagogical discourse.Este trabalho busca discutir, a partir do estudo de um texto da literatura infantil brasileira contemporânea, como esta forja determinados conceitos sobre infância, os quais vêm sustentar determinadas formas de ver, descrever, compreender e viver a mesma. Deste modo, analisou-se um texto que pretende abordar o que se convencionou chamar como infância excluída. A análise realizada problematiza as seguintes questões: 1) a produção de uma infância ‘perigosa’; 2) a concepção da infância como um lugar de inscrição, a partir de um discurso adultocêntrico e 3) o entrelaçamento do texto com o discurso pedagógico multiculturalista liberal ou humanista.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523Educação; Vol. 32 No. 2 (2009)Educação; Vol. 32 Núm. 2 (2009)Educação; v. 32 n. 2 (2009)1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523/4018Hillesheim, BetinaGuareschi, Neuza Maria de Fátimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-02T13:57:15Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5523Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2011-06-02T13:57:15Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children’s literature and the production of “another” childhood Literatura infantil e a produção de uma ‘outra’ infância |
title |
Children’s literature and the production of “another” childhood |
spellingShingle |
Children’s literature and the production of “another” childhood Hillesheim, Betina Literatura infantil concepção de infância discurso pedagógico. |
title_short |
Children’s literature and the production of “another” childhood |
title_full |
Children’s literature and the production of “another” childhood |
title_fullStr |
Children’s literature and the production of “another” childhood |
title_full_unstemmed |
Children’s literature and the production of “another” childhood |
title_sort |
Children’s literature and the production of “another” childhood |
author |
Hillesheim, Betina |
author_facet |
Hillesheim, Betina Guareschi, Neuza Maria de Fátima |
author_role |
author |
author2 |
Guareschi, Neuza Maria de Fátima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hillesheim, Betina Guareschi, Neuza Maria de Fátima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura infantil concepção de infância discurso pedagógico. |
topic |
Literatura infantil concepção de infância discurso pedagógico. |
description |
This paper aims to discuss the way a contemporary and Brazilian text of children’s literature produces concepts that hold up ideas of seeing, describing, understanding and living. It refers to the subject known as excluded childhood. This analysis enquire the following issues: 1) the production of a “dangerous” childhood; 2) a conception of the childhood as a taking place status from the view of a discourse centered on the “adulthood”; 3) the text’s association with either a liberal or humanist multiculturalists pedagogical discourse. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5523/4018 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 32 No. 2 (2009) Educação; Vol. 32 Núm. 2 (2009) Educação; v. 32 n. 2 (2009) 1981-2582 0101-465X reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128742944047104 |