Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Aura Helena
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Frangella, Rita de Cássia Prazeres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12293
Resumo: The article aims to analyze the different meanings that underlie the discussion of the appropriation of human rights issues in education, questioning the policy-making curriculum for Human Rights Education. Problematize the polysemy of the Human Rights Education and the supposed universality that marks human rights. From there on we argue that this occurs as the difference in articulation and enunciation as cultural and buoyed by this sense, we argue that the educational setting of human rights is to be given from this negotiation and or articulation.
id PUC_RS-18_a71232e984bb4cdb86a2743d56192b8c
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12293
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Education curriculum on human rights: the senses in clashes/jointsCurrículo de educação em direitos humanos: sentidos em embates/articulaçõeshuman rights educationnegotiation of differencehegemonyeducação em direitos humanosnegociação da diferençahegemoniaThe article aims to analyze the different meanings that underlie the discussion of the appropriation of human rights issues in education, questioning the policy-making curriculum for Human Rights Education. Problematize the polysemy of the Human Rights Education and the supposed universality that marks human rights. From there on we argue that this occurs as the difference in articulation and enunciation as cultural and buoyed by this sense, we argue that the educational setting of human rights is to be given from this negotiation and or articulation.Este artigo analisa os diferentes sentidos que perpassam a discussão acerca da apropriação da temática dos direitos humanos no campo da educação, questionando a elaboração de políticas curriculares para a educação em direitos humanos. Problematiza a polissemia da educação em direitos humanos e a pretensa universalidade que marca direitos como humanos; a partir daí, argumenta que essa se dá como articulação da diferença e como enunciação cultural. Com balizamento nesse sentido, defende que a configuração pedagógica dos direitos humanos se dê a partir dessa negociação/articulação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12293Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiationEducação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociaçãoEducação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação1981-25820101-465Xreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12293/8735Ramos, Aura HelenaFrangella, Rita de Cássia Prazeresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-02-26T12:11:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12293Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2013-02-26T12:11:46Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
Currículo de educação em direitos humanos: sentidos em embates/articulações
title Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
spellingShingle Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
Ramos, Aura Helena
human rights education
negotiation of difference
hegemony
educação em direitos humanos
negociação da diferença
hegemonia
title_short Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
title_full Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
title_fullStr Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
title_full_unstemmed Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
title_sort Education curriculum on human rights: the senses in clashes/joints
author Ramos, Aura Helena
author_facet Ramos, Aura Helena
Frangella, Rita de Cássia Prazeres
author_role author
author2 Frangella, Rita de Cássia Prazeres
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Aura Helena
Frangella, Rita de Cássia Prazeres
dc.subject.por.fl_str_mv human rights education
negotiation of difference
hegemony
educação em direitos humanos
negociação da diferença
hegemonia
topic human rights education
negotiation of difference
hegemony
educação em direitos humanos
negociação da diferença
hegemonia
description The article aims to analyze the different meanings that underlie the discussion of the appropriation of human rights issues in education, questioning the policy-making curriculum for Human Rights Education. Problematize the polysemy of the Human Rights Education and the supposed universality that marks human rights. From there on we argue that this occurs as the difference in articulation and enunciation as cultural and buoyed by this sense, we argue that the educational setting of human rights is to be given from this negotiation and or articulation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12293
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12293/8735
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 36 No. 1 (2013): Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiation
Educação; Vol. 36 Núm. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação
Educação; v. 36 n. 1 (2013): Dossiê - Educação em Direitos Humanos: diferentes enfoques e sentidos em negociação
1981-2582
0101-465X
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743584727040