Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379 |
Resumo: | This article intends to present and discuss possibilities of professional action systems through the theory of subjectivity in a cultural-historical perspective. This in order to develop on issues and practices historically absent in Soviet psychology. The professional actions are discussed in different contexts, such as: in psychotherapy, in schools, in health care services and in the community. This theoretical proposal employs a dialogical and noneinstrumental perspective of professional action systems. In addition addresses the strong importance of he ability of individuals and groups to position themselves actively in their various life trajectories, emerging as subjects of their own experiences. In this sense, professional practices should be targeted to promote human evelopment, beyond the punctual resolution of specific problems. |
id |
PUC_RS-18_a7995e33bb3552709929afca6fdd7e4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24379 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychologyAcción profesional y subjetividad: más allá del concepto de intervención profesional en psicologíaAção profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologiaDevelopmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action.Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria.Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária.This article intends to present and discuss possibilities of professional action systems through the theory of subjectivity in a cultural-historical perspective. This in order to develop on issues and practices historically absent in Soviet psychology. The professional actions are discussed in different contexts, such as: in psychotherapy, in schools, in health care services and in the community. This theoretical proposal employs a dialogical and noneinstrumental perspective of professional action systems. In addition addresses the strong importance of he ability of individuals and groups to position themselves actively in their various life trajectories, emerging as subjects of their own experiences. In this sense, professional practices should be targeted to promote human evelopment, beyond the punctual resolution of specific problems.El presente artículo presenta y discute las posibilidades de sistemas de acción profesional a partir de la teoría de la subjetividad en una perspectiva cultural-histórica, que permita avanzar sobre temas y prácticas históricamente ausentes en la psicología soviética. Con ese objetivo, son discutidas acciones profesionales en diferentes contextos: en la psicoterapia, en las prácticas escolares, en la actuación en instituciones de salud y en la comunidad. Esta propuesta teórica implica una concepción dialógica y no instrumental de los sistemas de acción profesional y atribuye gran importancia a la capacidad de los individuos y grupos de asumir posiciones de forma activa en sus diferentes caminos de vida, emergiendo como sujetos de sus propias experiencias. En este sentido, las prácticas profesionales deben estar orientadas a favorecer el desarrollo humano, más allá de la resolución particular de problemas específicos.O presente artigo visa apresentar e discutir possibilidades de sistemas de ações profissionais a partir da teoria da subjetividade em uma perspectiva cultural-histórica, de modo a avançar sobre temas e práticas historicamente ausentes na psicologia soviética. Para tanto, são discutidas ações profissionais em diferentes contextos, a saber, na psicoterapia, nas práticas escolares, na atuação em instituições de saúde e na comunidade. Essa proposta teórica implica uma concepção dialógica e não instrumental dos sistemas de ações profissionais e atribui uma forte importância à capacidade dos indivíduos e grupos de se posicionarem de forma ativa em seus diversos caminhos de vida, emergindo como sujeitos de suas próprias experiências. Nesse sentido, as práticas profissionais devem ser orientadas a favorecer o desenvolvimento humano, para além da resolução pontual de problemas específicos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo empírico em uma abordagem histórico-culturalapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2437910.15448/1981-2582.2016.s.24379Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s54-s65Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s54-s65Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s54-s651981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379/15422Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRey, Fernando GonzálezGoulart, Daniel MagalhãesBezerra, Marília dos Santos2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24379Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology Acción profesional y subjetividad: más allá del concepto de intervención profesional en psicología Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia |
title |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology |
spellingShingle |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology Rey, Fernando González Developmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action. Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria. Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária. |
title_short |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology |
title_full |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology |
title_fullStr |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology |
title_full_unstemmed |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology |
title_sort |
Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology |
author |
Rey, Fernando González |
author_facet |
Rey, Fernando González Goulart, Daniel Magalhães Bezerra, Marília dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Goulart, Daniel Magalhães Bezerra, Marília dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rey, Fernando González Goulart, Daniel Magalhães Bezerra, Marília dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Developmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action. Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria. Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária. |
topic |
Developmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action. Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria. Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária. |
description |
This article intends to present and discuss possibilities of professional action systems through the theory of subjectivity in a cultural-historical perspective. This in order to develop on issues and practices historically absent in Soviet psychology. The professional actions are discussed in different contexts, such as: in psychotherapy, in schools, in health care services and in the community. This theoretical proposal employs a dialogical and noneinstrumental perspective of professional action systems. In addition addresses the strong importance of he ability of individuals and groups to position themselves actively in their various life trajectories, emerging as subjects of their own experiences. In this sense, professional practices should be targeted to promote human evelopment, beyond the punctual resolution of specific problems. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo empírico em uma abordagem histórico-cultural |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379 10.15448/1981-2582.2016.s.24379 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2016.s.24379 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379/15422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s54-s65 Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s54-s65 Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s54-s65 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2016.s reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744757035008 |