Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rey, Fernando González
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Goulart, Daniel Magalhães, Bezerra, Marília dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379
Resumo: This article intends to present and discuss possibilities of professional action systems through the theory of subjectivity in a cultural-historical perspective. This in order to develop on issues and practices historically absent in Soviet psychology. The professional actions are discussed in different contexts, such as: in psychotherapy, in schools, in health care services and in the community. This theoretical proposal employs a dialogical and noneinstrumental perspective of professional action systems. In addition addresses the strong importance of  he ability of individuals and groups to position themselves actively in their various life trajectories, emerging as subjects of their own experiences. In this sense, professional practices should be targeted to promote human evelopment, beyond the punctual resolution of specific problems.
id PUC_RS-18_a7995e33bb3552709929afca6fdd7e4f
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24379
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychologyAcción profesional y subjetividad: más allá del concepto de intervención profesional en psicologíaAção profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologiaDevelopmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action.Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria.Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária.This article intends to present and discuss possibilities of professional action systems through the theory of subjectivity in a cultural-historical perspective. This in order to develop on issues and practices historically absent in Soviet psychology. The professional actions are discussed in different contexts, such as: in psychotherapy, in schools, in health care services and in the community. This theoretical proposal employs a dialogical and noneinstrumental perspective of professional action systems. In addition addresses the strong importance of  he ability of individuals and groups to position themselves actively in their various life trajectories, emerging as subjects of their own experiences. In this sense, professional practices should be targeted to promote human evelopment, beyond the punctual resolution of specific problems.El presente artículo presenta y discute las posibilidades de sistemas de acción profesional a partir de la teoría de la subjetividad en una perspectiva cultural-histórica, que permita avanzar sobre temas y prácticas históricamente ausentes en la psicología soviética. Con ese objetivo, son discutidas acciones profesionales en diferentes contextos: en la psicoterapia, en las prácticas escolares, en la actuación en instituciones de salud y en la comunidad. Esta propuesta teórica implica una concepción dialógica y no instrumental de los sistemas de acción profesional y atribuye gran importancia a la capacidad de los individuos y grupos de asumir posiciones de forma activa en sus diferentes caminos de vida, emergiendo como sujetos de sus propias experiencias. En este sentido, las prácticas profesionales deben estar orientadas a favorecer el desarrollo humano, más allá de la resolución particular de problemas específicos.O presente artigo visa apresentar e discutir possibilidades de sistemas de ações profissionais a partir da teoria da subjetividade em uma perspectiva cultural-histórica, de modo a avançar sobre temas e práticas historicamente ausentes na psicologia soviética. Para tanto, são discutidas ações profissionais em diferentes contextos, a saber, na psicoterapia, nas práticas escolares, na atuação em instituições de saúde e na comunidade. Essa proposta teórica implica uma concepção dialógica e não instrumental dos sistemas de ações profissionais e atribui uma forte importância à capacidade dos indivíduos e grupos de se posicionarem de forma ativa em seus diversos caminhos de vida, emergindo como sujeitos de suas próprias experiências. Nesse sentido, as práticas profissionais devem ser orientadas a favorecer o desenvolvimento humano, para além da resolução pontual de problemas específicos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo empírico em uma abordagem histórico-culturalapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2437910.15448/1981-2582.2016.s.24379Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s54-s65Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s54-s65Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s54-s651981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.sreponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379/15422Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRey, Fernando GonzálezGoulart, Daniel MagalhãesBezerra, Marília dos Santos2017-05-29T18:30:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24379Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-29T18:30:49Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
Acción profesional y subjetividad: más allá del concepto de intervención profesional en psicología
Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia
title Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
spellingShingle Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
Rey, Fernando González
Developmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action.
Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria.
Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária.
title_short Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
title_full Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
title_fullStr Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
title_full_unstemmed Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
title_sort Professional action and subjectivity: beyond the concept of professional intervention in psychology
author Rey, Fernando González
author_facet Rey, Fernando González
Goulart, Daniel Magalhães
Bezerra, Marília dos Santos
author_role author
author2 Goulart, Daniel Magalhães
Bezerra, Marília dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rey, Fernando González
Goulart, Daniel Magalhães
Bezerra, Marília dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Developmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action.
Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria.
Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária.
topic Developmental psychology. Psychotherapy. Educational inclusion. Health care. Community action.
Psicología del desarrollo. Psicoterapia. Inclusión educacional. Asistencia en saúde. Acción comunitaria.
Psicologia do desenvolvimento. Psicoterapia. Inclusão educacional. Assistência à saúde. Ação comunitária.
description This article intends to present and discuss possibilities of professional action systems through the theory of subjectivity in a cultural-historical perspective. This in order to develop on issues and practices historically absent in Soviet psychology. The professional actions are discussed in different contexts, such as: in psychotherapy, in schools, in health care services and in the community. This theoretical proposal employs a dialogical and noneinstrumental perspective of professional action systems. In addition addresses the strong importance of  he ability of individuals and groups to position themselves actively in their various life trajectories, emerging as subjects of their own experiences. In this sense, professional practices should be targeted to promote human evelopment, beyond the punctual resolution of specific problems.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo empírico em uma abordagem histórico-cultural
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379
10.15448/1981-2582.2016.s.24379
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.s.24379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24379/15422
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dossier - Interdisciplinary Theoretical-methodological Insights on Intervention; s54-s65
Educação; Vol 39, No esp. (supl.): Dosier - Entendimientos Interdisciplinarios Ieóricos y Metodológicos de la intervención; s54-s65
Educação; v. 39, n. esp. (supl.): Dossiê - Compreensões Interdisciplinares Teórico-metodológicas sobre Intervenção; s54-s65
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.s
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744757035008