Textuality, curriculum and investigation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19711 |
Resumo: | This article is the result of reflecting on how we have incorporated the idea of a text as the fabric that makes up multiple layers of reading, as proposed by Derrida, borrowing from Ernesto Laclau to think the social as text. Our goal is to explicit the anti-realist standpoints that support our research, agreeing with Laclau and Derrida, Lopes and Macedo, that, in general textuality, nothing can with any finality establish a meaning. Therefore, we seek to highlight that every effort in imposing a standard with the intention of grasping that meaning is, invariably, destined to fail. The research on and in the textuality wants to highlight the possibilities of disturb the objectivity as a last truth or grounding. This perspective let us think about the contingency as a way that open new inscriptions/writings, new interpretations, produced in an articulation of differences as reclaims of a non-presence. By this way, we defend every discursive formation as built in a radical indecidibility, never erased in the meaning game tension. |
id |
PUC_RS-18_bb710951b70b306c353aa66c367ac94c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19711 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Textuality, curriculum and investigationTextualidad, currículo e investigaciónTextualidade, currículo e investigaçãoCurriculum. Textuality. Discourse.Currículo. Textualidad. Discurso.Currículo. Textualidade. Discurso.This article is the result of reflecting on how we have incorporated the idea of a text as the fabric that makes up multiple layers of reading, as proposed by Derrida, borrowing from Ernesto Laclau to think the social as text. Our goal is to explicit the anti-realist standpoints that support our research, agreeing with Laclau and Derrida, Lopes and Macedo, that, in general textuality, nothing can with any finality establish a meaning. Therefore, we seek to highlight that every effort in imposing a standard with the intention of grasping that meaning is, invariably, destined to fail. The research on and in the textuality wants to highlight the possibilities of disturb the objectivity as a last truth or grounding. This perspective let us think about the contingency as a way that open new inscriptions/writings, new interpretations, produced in an articulation of differences as reclaims of a non-presence. By this way, we defend every discursive formation as built in a radical indecidibility, never erased in the meaning game tension.Este artículo resulta de una reflexión que se centra en las formas por las cuales se ha incorporada la idea de texto como el tejido que compone de manera heterogénea múltiples capas de lectura, según propuesto por Derrida, con la apropiación de Ernesto Laclau para pensar lo social como texto. El objetivo es explicitar las bases teóricas anti-realistas que apoyan la investigación en el ámbito del currículo en la perspectiva discursiva, asumiendo, con Lopes y Macedo, Laclau Y Derrida, que, en la textualidad general, nada puede estabilizar definitivamente la significación. Se defiende que todo esfuerzo por imponer un fundamento al social con la pretensión de suturar la significación está, invariablemente, condicionado al fracaso. La investigación de y en la textualidad se muestra como potente por abrir a las remesas que perturban el querer de toda la objetividad, al permitir demostrar la contingencia como lo que instaura el instante de una inscripción, de una interpretación compuesta por la articulación de diferencias como la reivindicación de una presencia ausente. Se sostiene, en esa dirección, que toda la formación discursiva, todo el discurso de reparación social, se constituye implicado por una radical indecidibilidad, jamás eliminada en el juego de la significación.Este artigo é resultado de uma reflexão que focaliza as formas pelas quais se tem incorporado a ideia de texto como o tecido que compõe heterogeneamente múltiplas camadas de leitura, conforme proposto por Derrida, com a apropriação de Ernesto Laclau para pensar o social como texto. O objetivo é explicitar os pressupostos teóricos antirrealistas que sustentam a pesquisa no campo do currículo na perspectiva discursiva, assumindo, com Lopes e Macedo, Laclau e Derrida, que, na textualidade geral, nada pode estabilizar definitivamente a significação. Defende-se que todo esforço por impor um fundamento ao social com a pretensão de suturar a significação está, invariavelmente, fadado ao fracasso. A investigação da e na textualidade é sustentada como potente por abrir às remessas que perturbam o querer de toda objetividade, ao permitir demonstrar a contingência como o que instaura o momento de uma inscrição, de uma interpretação composta pela articulação de diferenças como a reinvindicação de uma presença ausente. Sustenta-se, nessa via, que toda formação discursiva, todo discurso de reparação social, se constitui implicado por uma radical indecidibilidade, jamais eliminada no jogo da significação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1971110.15448/1981-2582.2016.2.19711Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 185-193Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 185-193Educação; v. 39 n. 2 (2016); 185-1931981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.2.reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19711/14796Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Érika Virgílio Rodrigues daCosta, Hugo Heleno CamiloPereira, Talita Vidal2016-09-16T19:20:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19711Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-09-16T19:20:58Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Textuality, curriculum and investigation Textualidad, currículo e investigación Textualidade, currículo e investigação |
title |
Textuality, curriculum and investigation |
spellingShingle |
Textuality, curriculum and investigation Cunha, Érika Virgílio Rodrigues da Curriculum. Textuality. Discourse. Currículo. Textualidad. Discurso. Currículo. Textualidade. Discurso. |
title_short |
Textuality, curriculum and investigation |
title_full |
Textuality, curriculum and investigation |
title_fullStr |
Textuality, curriculum and investigation |
title_full_unstemmed |
Textuality, curriculum and investigation |
title_sort |
Textuality, curriculum and investigation |
author |
Cunha, Érika Virgílio Rodrigues da |
author_facet |
Cunha, Érika Virgílio Rodrigues da Costa, Hugo Heleno Camilo Pereira, Talita Vidal |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Hugo Heleno Camilo Pereira, Talita Vidal |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Érika Virgílio Rodrigues da Costa, Hugo Heleno Camilo Pereira, Talita Vidal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum. Textuality. Discourse. Currículo. Textualidad. Discurso. Currículo. Textualidade. Discurso. |
topic |
Curriculum. Textuality. Discourse. Currículo. Textualidad. Discurso. Currículo. Textualidade. Discurso. |
description |
This article is the result of reflecting on how we have incorporated the idea of a text as the fabric that makes up multiple layers of reading, as proposed by Derrida, borrowing from Ernesto Laclau to think the social as text. Our goal is to explicit the anti-realist standpoints that support our research, agreeing with Laclau and Derrida, Lopes and Macedo, that, in general textuality, nothing can with any finality establish a meaning. Therefore, we seek to highlight that every effort in imposing a standard with the intention of grasping that meaning is, invariably, destined to fail. The research on and in the textuality wants to highlight the possibilities of disturb the objectivity as a last truth or grounding. This perspective let us think about the contingency as a way that open new inscriptions/writings, new interpretations, produced in an articulation of differences as reclaims of a non-presence. By this way, we defend every discursive formation as built in a radical indecidibility, never erased in the meaning game tension. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19711 10.15448/1981-2582.2016.2.19711 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19711 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2016.2.19711 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/19711/14796 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 185-193 Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 185-193 Educação; v. 39 n. 2 (2016); 185-193 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2016.2. reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128741315608576 |