THE LITERATURE WRITTEN BY INDIANS: TEXTUALITIES AND REPRESENTATIONS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6452 |
Resumo: | There is an increasing interest in the study of indigenous textualities. From oral tradition to writing, Brazilian natives have rescued those narratives in an attempt to preserve them both in native and Portuguese languages. Three works help to reflect upon peculiarities and paths traced by that writing. They are The Book of Trees (1997), by Ticuna Professors Organization; Histories of Indians (1996); and Ancestors’ Voices: 10 Indian tales (2016), by Daniel Munduruku. These Works are highly recommended by the National Foundation for Children and Youth Book. The relationships between text and illustration help to think about multimodal narratives, as well as the process of retextualization from oral to writing, and reflect upon the characteristic marks of the multiplicity of genres present in the works. |
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THE LITERATURE WRITTEN BY INDIANS: TEXTUALITIES AND REPRESENTATIONSLA LITERATURA ESCRITA POR LOS PUEBLOS INDÍGENAS: TETXUALIDADES Y REPRESENTATIONES IMAGÉTICASA LITERATURA ESCRITA POR INDÍGENAS: TEXTUALIDADES E REPRESENTAÇÕES IMAGÉTICASNative TextualityRetextualizationImageTextualidad de pueblos indígenasRetextualizaciónImagenTextualidades IndígenasRetextualizaçãoImagemThere is an increasing interest in the study of indigenous textualities. From oral tradition to writing, Brazilian natives have rescued those narratives in an attempt to preserve them both in native and Portuguese languages. Three works help to reflect upon peculiarities and paths traced by that writing. They are The Book of Trees (1997), by Ticuna Professors Organization; Histories of Indians (1996); and Ancestors’ Voices: 10 Indian tales (2016), by Daniel Munduruku. These Works are highly recommended by the National Foundation for Children and Youth Book. The relationships between text and illustration help to think about multimodal narratives, as well as the process of retextualization from oral to writing, and reflect upon the characteristic marks of the multiplicity of genres present in the works.A cada día aumenta el interés por el estudio de las textualidades indígenas. De la tradición oral a la escritura, estos relatos han sido rescatados por los indígenas de Brasil en un intento de preservarlos no sólo en su lengua materna, sino también en la lengua portuguesa. Tres obras ayudan a pensar las peculiaridades y los caminos trazados por esa escritura: El libro de los árboles (1997), de la Organización de los profesores Ticuna; Historias de indio (1996); y Voces ancestrales: 10 cuentos indígenas (2016), de Daniel Munduruku. Todas ellas consideradas altamente recomendadas por la Fundación Nacional del Libro Infantil y Juvenil. Las relaciones entre texto e ilustración ayudan a pensar esas narrativas multimodales, así como el proceso de retextualización del discurso oral a la escritura y las marcas características de la multiplicidad de géneros presentes en esas obras.Cresce a cada dia o interesse pelo estudo das textualidades indígenas. Da tradição oral para a escrita, essas narrativas têm sido resgatadas pelos indígenas brasileiros na tentativa de preservá-las não só no idioma nativo, mas também na língua Portuguesa. Três obras ajudam a pensar as peculiaridades e os caminhos traçados por essa escrita: O livro das árvores (1997), da Organização dos professores Ticuna; Histórias de índio (1996) e Vozes ancestrais: 10 contos indígenas (2016), de Daniel Munduruku. Todas consideradas Altamente Recomendáveis pela Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil. As relações entre texto e ilustração ajudam a pensar essas narrativas multimodais, bem como o processo de retextualização do oral para a escrita e as marcas características da multiplicidade de gêneros presentes nessas obras.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/645210.19177/prppge.v12e02018118-135Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 (2018): nº Esp. Dossiê: Literatura e infâncias; 118-1352179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6452/4095Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRiche, Rosa Maria Cuba2018-10-10T19:25:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6452Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-10-10T19:25:09Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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