Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pontes, Ana Paula Furtado Soares
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019
Resumo: This article discusses teaching initiation and the dilemmas of professional practice in the teachers' view who work in the early grades of primary education in state schools of Paraiba, where we develop an extension project. This qualitative research (ALVES-MAZZOTTI, 2002) was developed in three public schools located in the city of João Pessoa by carrying out interviews with eleven teachers. The article provides a brief discussion on teaching as a profession, and then analyzes the results in terms of characterization of the interviewed teachers, the choice of profession and professional practice. Our findings lead to the understanding that teaching has lost historical professional achievements, calling attention to the challenge of restoring teacher collegiality and the strengthening of the relationship among these peers (IMBERNON, 2000) as an important strategy in consolidating teaching as a profession.
id PUC_RS-18_c70c079cc4a82893d5389664d13d4f61
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22019
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practiceLa docencia en los niveles inciales de la educación básica: reflexiones sobre la elección de la profesión y el ejercicio profesionalA docência nas séries iniciais do ensino fundamental: reflexões sobre a escolha da profissão e sobre o exercício profissionalTeachers. Teaching. Choice of profession.Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión.Professores. Profissão docente. Escolha da profissãoThis article discusses teaching initiation and the dilemmas of professional practice in the teachers' view who work in the early grades of primary education in state schools of Paraiba, where we develop an extension project. This qualitative research (ALVES-MAZZOTTI, 2002) was developed in three public schools located in the city of João Pessoa by carrying out interviews with eleven teachers. The article provides a brief discussion on teaching as a profession, and then analyzes the results in terms of characterization of the interviewed teachers, the choice of profession and professional practice. Our findings lead to the understanding that teaching has lost historical professional achievements, calling attention to the challenge of restoring teacher collegiality and the strengthening of the relationship among these peers (IMBERNON, 2000) as an important strategy in consolidating teaching as a profession.Este artículo discute la iniciación a la docencia y los dilemas en el ejercicio profesional desde el punto de vista de profesores de los niveles iniciales de la educación básica de las escuelas estaduales del estado de Paraíba, en donde llevamos a cabo un proyecto de extensión. El estudio, de orden cualitativo (ALVES-MAZZOTTI, 2002), se desarrolló en tres escuelas públicas, ubicadas en João Pessoa, a partir de entrevistas con once profesores. El artículo presenta una breve discusión sobre la docencia como profesión, seguida de un análisis de los resultados en términos de caracterización de los profesores entrevistados, la elección de la profesión o el ejercicio profesional. Nuestras conclusiones avanzan en el sentido de comprender que la docencia ha perdido conquistas profesionales históricas, llamando la atención hacia el desafío de rescatar la valorización de la colegialidad docente y el fortalecimiento de la relación entre pares (IMBERNÓN, 2000) como estrategia significativa para el fortalecimiento de la docencia como profesión.Este artigo discute a iniciação à docência e os dilemas do exercício profissional na visão dos professores das séries iniciais do ensino fundamental de escolas estaduais da Paraíba, onde desenvolve-se um projeto de extensão. A pesquisa, de cunho qualitativo (ALVES-MAZZOTTI, 2002), foi desenvolvida em três escolas públicas, localizadas em João Pessoa, a partir de entrevistas com 11 professores. O artigo traz uma breve discussão acerca da docência como profissão, seguida da análise dos resultados em termos de caracterização dos professores entrevistados, escolha da profissão e exercício profissional. As conclusões avançam no sentido de se compreender que a docência tem perdido conquistas profissionais históricas, chamando-se a atenção para o desafio do resgate da valorização da colegialidade docente e para o fortalecimento da relação entre os pares (IMBERNÓN, 2000) como estratégia importante no fortalecimento da docência como profissão.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPessoa a educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2201910.15448/1981-2582.2017.1.22019Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 115-125Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 115-125Educação; v. 40 n. 1 (2017); 115-1251981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019/15653Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPontes, Ana Paula Furtado Soares2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22019Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
La docencia en los niveles inciales de la educación básica: reflexiones sobre la elección de la profesión y el ejercicio profesional
A docência nas séries iniciais do ensino fundamental: reflexões sobre a escolha da profissão e sobre o exercício profissional
title Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
spellingShingle Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
Pontes, Ana Paula Furtado Soares
Teachers. Teaching. Choice of profession.
Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión.
Professores. Profissão docente. Escolha da profissão
title_short Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
title_full Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
title_fullStr Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
title_full_unstemmed Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
title_sort Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
author Pontes, Ana Paula Furtado Soares
author_facet Pontes, Ana Paula Furtado Soares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pontes, Ana Paula Furtado Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Teachers. Teaching. Choice of profession.
Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión.
Professores. Profissão docente. Escolha da profissão
topic Teachers. Teaching. Choice of profession.
Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión.
Professores. Profissão docente. Escolha da profissão
description This article discusses teaching initiation and the dilemmas of professional practice in the teachers' view who work in the early grades of primary education in state schools of Paraiba, where we develop an extension project. This qualitative research (ALVES-MAZZOTTI, 2002) was developed in three public schools located in the city of João Pessoa by carrying out interviews with eleven teachers. The article provides a brief discussion on teaching as a profession, and then analyzes the results in terms of characterization of the interviewed teachers, the choice of profession and professional practice. Our findings lead to the understanding that teaching has lost historical professional achievements, calling attention to the challenge of restoring teacher collegiality and the strengthening of the relationship among these peers (IMBERNON, 2000) as an important strategy in consolidating teaching as a profession.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pessoa a educação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019
10.15448/1981-2582.2017.1.22019
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.1.22019
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019/15653
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 115-125
Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 115-125
Educação; v. 40 n. 1 (2017); 115-125
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744736063488