Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019 |
Resumo: | This article discusses teaching initiation and the dilemmas of professional practice in the teachers' view who work in the early grades of primary education in state schools of Paraiba, where we develop an extension project. This qualitative research (ALVES-MAZZOTTI, 2002) was developed in three public schools located in the city of João Pessoa by carrying out interviews with eleven teachers. The article provides a brief discussion on teaching as a profession, and then analyzes the results in terms of characterization of the interviewed teachers, the choice of profession and professional practice. Our findings lead to the understanding that teaching has lost historical professional achievements, calling attention to the challenge of restoring teacher collegiality and the strengthening of the relationship among these peers (IMBERNON, 2000) as an important strategy in consolidating teaching as a profession. |
id |
PUC_RS-18_c70c079cc4a82893d5389664d13d4f61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22019 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practiceLa docencia en los niveles inciales de la educación básica: reflexiones sobre la elección de la profesión y el ejercicio profesionalA docência nas séries iniciais do ensino fundamental: reflexões sobre a escolha da profissão e sobre o exercício profissionalTeachers. Teaching. Choice of profession.Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión.Professores. Profissão docente. Escolha da profissãoThis article discusses teaching initiation and the dilemmas of professional practice in the teachers' view who work in the early grades of primary education in state schools of Paraiba, where we develop an extension project. This qualitative research (ALVES-MAZZOTTI, 2002) was developed in three public schools located in the city of João Pessoa by carrying out interviews with eleven teachers. The article provides a brief discussion on teaching as a profession, and then analyzes the results in terms of characterization of the interviewed teachers, the choice of profession and professional practice. Our findings lead to the understanding that teaching has lost historical professional achievements, calling attention to the challenge of restoring teacher collegiality and the strengthening of the relationship among these peers (IMBERNON, 2000) as an important strategy in consolidating teaching as a profession.Este artículo discute la iniciación a la docencia y los dilemas en el ejercicio profesional desde el punto de vista de profesores de los niveles iniciales de la educación básica de las escuelas estaduales del estado de Paraíba, en donde llevamos a cabo un proyecto de extensión. El estudio, de orden cualitativo (ALVES-MAZZOTTI, 2002), se desarrolló en tres escuelas públicas, ubicadas en João Pessoa, a partir de entrevistas con once profesores. El artículo presenta una breve discusión sobre la docencia como profesión, seguida de un análisis de los resultados en términos de caracterización de los profesores entrevistados, la elección de la profesión o el ejercicio profesional. Nuestras conclusiones avanzan en el sentido de comprender que la docencia ha perdido conquistas profesionales históricas, llamando la atención hacia el desafío de rescatar la valorización de la colegialidad docente y el fortalecimiento de la relación entre pares (IMBERNÓN, 2000) como estrategia significativa para el fortalecimiento de la docencia como profesión.Este artigo discute a iniciação à docência e os dilemas do exercício profissional na visão dos professores das séries iniciais do ensino fundamental de escolas estaduais da Paraíba, onde desenvolve-se um projeto de extensão. A pesquisa, de cunho qualitativo (ALVES-MAZZOTTI, 2002), foi desenvolvida em três escolas públicas, localizadas em João Pessoa, a partir de entrevistas com 11 professores. O artigo traz uma breve discussão acerca da docência como profissão, seguida da análise dos resultados em termos de caracterização dos professores entrevistados, escolha da profissão e exercício profissional. As conclusões avançam no sentido de se compreender que a docência tem perdido conquistas profissionais históricas, chamando-se a atenção para o desafio do resgate da valorização da colegialidade docente e para o fortalecimento da relação entre os pares (IMBERNÓN, 2000) como estratégia importante no fortalecimento da docência como profissão.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPessoa a educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2201910.15448/1981-2582.2017.1.22019Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 115-125Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 115-125Educação; v. 40 n. 1 (2017); 115-1251981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019/15653Copyright (c) 2017 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPontes, Ana Paula Furtado Soares2017-05-31T20:21:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22019Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2017-05-31T20:21:54Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice La docencia en los niveles inciales de la educación básica: reflexiones sobre la elección de la profesión y el ejercicio profesional A docência nas séries iniciais do ensino fundamental: reflexões sobre a escolha da profissão e sobre o exercício profissional |
title |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice |
spellingShingle |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice Pontes, Ana Paula Furtado Soares Teachers. Teaching. Choice of profession. Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión. Professores. Profissão docente. Escolha da profissão |
title_short |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice |
title_full |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice |
title_fullStr |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice |
title_full_unstemmed |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice |
title_sort |
Teaching in the initial series of basic education: reflections on the choice of profession and professional practice |
author |
Pontes, Ana Paula Furtado Soares |
author_facet |
Pontes, Ana Paula Furtado Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pontes, Ana Paula Furtado Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teachers. Teaching. Choice of profession. Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión. Professores. Profissão docente. Escolha da profissão |
topic |
Teachers. Teaching. Choice of profession. Profesores. Profesión docente. Elección de la profesión. Professores. Profissão docente. Escolha da profissão |
description |
This article discusses teaching initiation and the dilemmas of professional practice in the teachers' view who work in the early grades of primary education in state schools of Paraiba, where we develop an extension project. This qualitative research (ALVES-MAZZOTTI, 2002) was developed in three public schools located in the city of João Pessoa by carrying out interviews with eleven teachers. The article provides a brief discussion on teaching as a profession, and then analyzes the results in terms of characterization of the interviewed teachers, the choice of profession and professional practice. Our findings lead to the understanding that teaching has lost historical professional achievements, calling attention to the challenge of restoring teacher collegiality and the strengthening of the relationship among these peers (IMBERNON, 2000) as an important strategy in consolidating teaching as a profession. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pessoa a educação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019 10.15448/1981-2582.2017.1.22019 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.1.22019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22019/15653 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 1 (2017); 115-125 Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2017); 115-125 Educação; v. 40 n. 1 (2017); 115-125 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744736063488 |