Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094 |
Resumo: | The article addresses the social representations of the teaching profession among different groups of beginning teachers in basic education. The demarcating elements of these representations are presented. The societal approach of social representations was used as reference. This is a qualitative study that involved 44 teachers from public schools in Recife and Metropolitan Region with up to five years of career. The data were collected through a semi-structured interview and processed through Alceste software. As elements of the social representations of the teaching profession, we detect: the transmission and mediation of knowledge, the possibility of forming subjects, the commitment and responsibility involved in the task of educating, and especially the devaluation and lack of social recognition of the teacher. The research reinforces the need for elaboration of training programs that offer greater support to the work of the beginning teacher. |
id |
UNESP-15_6b3482922cc3cd10e062440eb4decfe7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9094 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of careerProfesión docente: caminos representación de elementos social de los profesores en la carrera inicioProfissão docente: elementos demarcadores das representações sociais de professores em início de carreiraTeaching professionSocial representationsBeginning teacherProfesión docenteRepresentaciones socialesEl profesor principianteProfissão docenteRepresentações sociaisProfessor inicianteThe article addresses the social representations of the teaching profession among different groups of beginning teachers in basic education. The demarcating elements of these representations are presented. The societal approach of social representations was used as reference. This is a qualitative study that involved 44 teachers from public schools in Recife and Metropolitan Region with up to five years of career. The data were collected through a semi-structured interview and processed through Alceste software. As elements of the social representations of the teaching profession, we detect: the transmission and mediation of knowledge, the possibility of forming subjects, the commitment and responsibility involved in the task of educating, and especially the devaluation and lack of social recognition of the teacher. The research reinforces the need for elaboration of training programs that offer greater support to the work of the beginning teacher.El artículo analiza las representaciones sociales de la profesión docente entre los diferentes grupos de profesores principiantes en la acción en la educación básica. Presenta los elementos caminos de estas representaciones. Fue utilizado como una referencia a enfoque social de las representaciones sociales. Se trata de un estudio cualitativo que involucró a 44 maestros de las escuelas públicas en Recife y el área metropolitana con hasta cinco años de carrera. Los datos fueron recolectados a través de semi-estructurada y procesados a través del software Alceste entrevista. Como elementos de sendas representaciones sociales de la profesión docente: detectado la transmisión y la mediación del conocimiento, posibilidad de formar el compromiso y la responsabilidad que implica la tarea de educar, y especialmente la devaluación y la falta de reconocimiento social del maestro. La investigación refuerza la necesidad del desarrollo de programas de formación para proporcionar un mayor apoyo a la labor de los profesores novelesO artigo aborda as representações sociais da profissão docente entre diferentes grupos de professores iniciantes em atuação na educação básica. Apresenta-se os elementos demarcadores dessas representações. Utilizou-se como referencial a abordagem societal das representações sociais. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa que envolveu 44 professores de escolas públicas de Recife e Região Metropolitana com até cinco anos de carreira. Os dados foram recolhidos através de entrevista semiestruturada e processados através do software Alceste. Como elementos demarcadores das representações sociais da profissão docente detectamos: a transmissão e mediação de conhecimentos, possibilidade de formar sujeitos, o compromisso e a responsabilidade envolvidos na tarefa de educar e, principalmente, a desvalorização e falta de reconhecimento social do professor. A pesquisa reforça a necessidade de elaboração de programas formativos que ofereçam maior suporte ao trabalho do docente iniciante.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/909410.21723/riaee.v13.n3.2018.9094Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-1148Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-11481982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7523https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7531https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7556Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Laeda Bezerra2018-09-10T23:34:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9094Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:34:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career Profesión docente: caminos representación de elementos social de los profesores en la carrera inicio Profissão docente: elementos demarcadores das representações sociais de professores em início de carreira |
title |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career |
spellingShingle |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career Machado, Laeda Bezerra Teaching profession Social representations Beginning teacher Profesión docente Representaciones sociales El profesor principiante Profissão docente Representações sociais Professor iniciante |
title_short |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career |
title_full |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career |
title_fullStr |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career |
title_full_unstemmed |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career |
title_sort |
Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career |
author |
Machado, Laeda Bezerra |
author_facet |
Machado, Laeda Bezerra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Laeda Bezerra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching profession Social representations Beginning teacher Profesión docente Representaciones sociales El profesor principiante Profissão docente Representações sociais Professor iniciante |
topic |
Teaching profession Social representations Beginning teacher Profesión docente Representaciones sociales El profesor principiante Profissão docente Representações sociais Professor iniciante |
description |
The article addresses the social representations of the teaching profession among different groups of beginning teachers in basic education. The demarcating elements of these representations are presented. The societal approach of social representations was used as reference. This is a qualitative study that involved 44 teachers from public schools in Recife and Metropolitan Region with up to five years of career. The data were collected through a semi-structured interview and processed through Alceste software. As elements of the social representations of the teaching profession, we detect: the transmission and mediation of knowledge, the possibility of forming subjects, the commitment and responsibility involved in the task of educating, and especially the devaluation and lack of social recognition of the teacher. The research reinforces the need for elaboration of training programs that offer greater support to the work of the beginning teacher. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094 10.21723/riaee.v13.n3.2018.9094 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n3.2018.9094 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7523 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7531 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7556 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-1148 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-1148 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n3.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855420669952 |