On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441 |
Resumo: | This paper examines the emergence/invention of the articulation between Education and Cultural Studies in Brazil, as well as the main tendencies of the studies focusing the interface of these fields in the last eighteen years (1996-2014). It addresses dissertations and theses produced in two postgraduate courses in education using this perspective. There are three major tendencies: (i) resignification of issues, discourses and artefacts traditionally related to the pedagogical field through fresh theoretical lens; (ii) analysis of multiple pedagogies that work in different contemporary cultural contexts; and (iii) analysis of processes associated to issues of identity/difference. In addition, the paper also addresses productive concepts and authors, as well as their focuses and issues. |
id |
PUC_RS-18_cdad47b9355500a8d5053021d3ee7957 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18441 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in BrazilSobre la emergencia y la expansión de los Estudios Culturales en educación en BrasilSobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no BrasilCultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education.Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación.Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação.This paper examines the emergence/invention of the articulation between Education and Cultural Studies in Brazil, as well as the main tendencies of the studies focusing the interface of these fields in the last eighteen years (1996-2014). It addresses dissertations and theses produced in two postgraduate courses in education using this perspective. There are three major tendencies: (i) resignification of issues, discourses and artefacts traditionally related to the pedagogical field through fresh theoretical lens; (ii) analysis of multiple pedagogies that work in different contemporary cultural contexts; and (iii) analysis of processes associated to issues of identity/difference. In addition, the paper also addresses productive concepts and authors, as well as their focuses and issues.El artículo examina la emergencia/invención de la articulación entre Educación y Estudios Culturales en Brasil, bien como las principales tendencias de los estudios realizados en la interfaz de esos campos en los últimos dieciocho años (1996-2014). Aborda direccionamientos de disertaciones y tesis producidas en dos programas de posgrado en Educación que adptaron tal perspectiva. Se señalan tres tendencias principales: a) resignificación, mediante nuevos lentes teóricos, de cuestiones, discursos y artefactos tradicionalmente relacionados al campo pedagógico; b) análisis de la multiplicidad de pedagogías en operación en los diversificados espacios culturales contemporáneos; c) análisis de procesos implicados en cuestiones de identidad-diferencia. También son señalados y discutidos conceptos y autores que se han mostrado productivos, así como algunos focos y cuestiones preferenciales de los trabajos.O artigo examina a emergência/invenção da articulação entre Educação e Estudos Culturais no Brasil, bem como as principais tendências dos estudos realizados na interface desses campos nos últimos dezoito anos (1996-2014). Aborda direcionamentos de dissertações e teses produzidas em dois programas de pós-graduação em educação que adotaram tal perspectiva. Apontam-se três tendências principais: a) ressignificação, mediante novas lentes teóricas, de questões, discursos e artefatos tradicionalmente relacionados ao campo pedagógico; b) análise da multiplicidade de pedagogias em operação nos diversificados espaços culturais contemporâneos; c) análise de processos implicados em questões de identidade-diferença. São também apontados e discutidos conceitos e autores que têm se mostrado produtivos, assim como alguns focos e questões preferenciais dos trabalhos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1844110.15448/1981-2582.2015.1.18441Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 32-48Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 32-48Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 32-481981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/12751Wortmann, Maria Lúcia CastagnaCosta, Marisa VorraberSilveira, Rosa Maria Hesselinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:33:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18441Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:33:20Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil Sobre la emergencia y la expansión de los Estudios Culturales en educación en Brasil Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil |
title |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil |
spellingShingle |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil Wortmann, Maria Lúcia Castagna Cultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education. Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación. Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação. |
title_short |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil |
title_full |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil |
title_fullStr |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil |
title_full_unstemmed |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil |
title_sort |
On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil |
author |
Wortmann, Maria Lúcia Castagna |
author_facet |
Wortmann, Maria Lúcia Castagna Costa, Marisa Vorraber Silveira, Rosa Maria Hessel |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Marisa Vorraber Silveira, Rosa Maria Hessel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wortmann, Maria Lúcia Castagna Costa, Marisa Vorraber Silveira, Rosa Maria Hessel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education. Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación. Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação. |
topic |
Cultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education. Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación. Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação. |
description |
This paper examines the emergence/invention of the articulation between Education and Cultural Studies in Brazil, as well as the main tendencies of the studies focusing the interface of these fields in the last eighteen years (1996-2014). It addresses dissertations and theses produced in two postgraduate courses in education using this perspective. There are three major tendencies: (i) resignification of issues, discourses and artefacts traditionally related to the pedagogical field through fresh theoretical lens; (ii) analysis of multiple pedagogies that work in different contemporary cultural contexts; and (iii) analysis of processes associated to issues of identity/difference. In addition, the paper also addresses productive concepts and authors, as well as their focuses and issues. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441 10.15448/1981-2582.2015.1.18441 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2015.1.18441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/12751 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 32-48 Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 32-48 Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 32-48 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2015.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744240087041 |