On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wortmann, Maria Lúcia Castagna
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Costa, Marisa Vorraber, Silveira, Rosa Maria Hessel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441
Resumo: This paper examines the emergence/invention of the articulation between Education and Cultural Studies in Brazil, as well as the main tendencies of the studies focusing the interface of these fields in the last eighteen years (1996-2014). It addresses dissertations and theses produced in two postgraduate courses in education using this perspective. There are three major tendencies: (i) resignification of issues, discourses and artefacts traditionally related to the pedagogical field through fresh theoretical lens; (ii) analysis of multiple pedagogies that work in different contemporary cultural contexts; and (iii) analysis of processes associated to issues of identity/difference. In addition, the paper also addresses productive concepts and authors, as well as their focuses and issues.
id PUC_RS-18_cdad47b9355500a8d5053021d3ee7957
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18441
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in BrazilSobre la emergencia y la expansión de los Estudios Culturales en educación en BrasilSobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no BrasilCultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education.Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación.Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação.This paper examines the emergence/invention of the articulation between Education and Cultural Studies in Brazil, as well as the main tendencies of the studies focusing the interface of these fields in the last eighteen years (1996-2014). It addresses dissertations and theses produced in two postgraduate courses in education using this perspective. There are three major tendencies: (i) resignification of issues, discourses and artefacts traditionally related to the pedagogical field through fresh theoretical lens; (ii) analysis of multiple pedagogies that work in different contemporary cultural contexts; and (iii) analysis of processes associated to issues of identity/difference. In addition, the paper also addresses productive concepts and authors, as well as their focuses and issues.El artículo examina la emergencia/invención de la articulación entre Educación y Estudios Culturales en Brasil, bien como las principales tendencias de los estudios realizados en la interfaz de esos campos en los últimos dieciocho años (1996-2014). Aborda direccionamientos de disertaciones y tesis producidas en dos programas de posgrado en Educación que adptaron tal perspectiva. Se señalan tres tendencias principales: a) resignificación, mediante nuevos lentes teóricos, de cuestiones, discursos y artefactos tradicionalmente relacionados al campo pedagógico; b) análisis de la multiplicidad de pedagogías en operación en los diversificados espacios culturales contemporáneos; c) análisis de procesos implicados en cuestiones de identidad-diferencia. También son señalados y discutidos conceptos y autores que se han mostrado productivos, así como algunos focos y cuestiones preferenciales de los trabajos.O artigo examina a emergência/invenção da articulação entre Educação e Estudos Culturais no Brasil, bem como as principais tendências dos estudos realizados na interface desses campos nos últimos dezoito anos (1996-2014). Aborda direcionamentos de dissertações e teses produzidas em dois programas de pós-graduação em educação que adotaram tal perspectiva. Apontam-se três tendências principais: a) ressignificação, mediante novas lentes teóricas, de questões, discursos e artefatos tradicionalmente relacionados ao campo pedagógico; b) análise da multiplicidade de pedagogias em operação nos diversificados espaços culturais contemporâneos; c) análise de processos implicados em questões de identidade-diferença. São também apontados e discutidos conceitos e autores que têm se mostrado produtivos, assim como alguns focos e questões preferenciais dos trabalhos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1844110.15448/1981-2582.2015.1.18441Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 32-48Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 32-48Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 32-481981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/12751Wortmann, Maria Lúcia CastagnaCosta, Marisa VorraberSilveira, Rosa Maria Hesselinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-28T16:33:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18441Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:33:20Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
Sobre la emergencia y la expansión de los Estudios Culturales en educación en Brasil
Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil
title On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
spellingShingle On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
Wortmann, Maria Lúcia Castagna
Cultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education.
Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación.
Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação.
title_short On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
title_full On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
title_fullStr On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
title_full_unstemmed On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
title_sort On the emergence and expansion of Cultural Studies in education in Brazil
author Wortmann, Maria Lúcia Castagna
author_facet Wortmann, Maria Lúcia Castagna
Costa, Marisa Vorraber
Silveira, Rosa Maria Hessel
author_role author
author2 Costa, Marisa Vorraber
Silveira, Rosa Maria Hessel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wortmann, Maria Lúcia Castagna
Costa, Marisa Vorraber
Silveira, Rosa Maria Hessel
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education.
Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación.
Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação.
topic Cultural Studies in education. Cultural pedagogies. Identity/difference. Culture and education. History of education.
Estudios Culturales en educación. Pedagogías culturales. Identidad-diferencia. Cultura y educación. Historia de la educación.
Estudos Culturais em educação. Pedagogias culturais. Identidade-diferença. Cultura e educação. História da educação.
description This paper examines the emergence/invention of the articulation between Education and Cultural Studies in Brazil, as well as the main tendencies of the studies focusing the interface of these fields in the last eighteen years (1996-2014). It addresses dissertations and theses produced in two postgraduate courses in education using this perspective. There are three major tendencies: (i) resignification of issues, discourses and artefacts traditionally related to the pedagogical field through fresh theoretical lens; (ii) analysis of multiple pedagogies that work in different contemporary cultural contexts; and (iii) analysis of processes associated to issues of identity/difference. In addition, the paper also addresses productive concepts and authors, as well as their focuses and issues.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441
10.15448/1981-2582.2015.1.18441
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.1.18441
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/12751
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 32-48
Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 32-48
Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 32-48
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744240087041