Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scremin, Greice
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Isaia, Silvia Maria de Aguiar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18843
Resumo: Teacher Formative Complex Tissue is herein presented as a qualitative construction derived from Interpretation Complex (IC) approach. Results are those from a doctoral thesis dealing with the impact of specific areas in formative processes of UFSM formative teacher’s courses. Study, theoretically and epistemologically based on Complexity Theory, was performed under a qualitative methodology, from which was built a different type of interpretation (IC) contributing to subsequent studies in the area. Collection information instruments were documents’ analysis and narrative interviews with licentiate’s teachers. From the study, it was elaborated the Teacher Formative Complex Tissue concept, consisted by three complex nets (Specific area net, Teacher’s formative net, and Operative-formative net) highlighting the need for teacher education be understood through its complexity and act on knowledge rewiring.
id PUC_RS-18_d163f947ba8738b0c290180e730d67fd
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18843
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher educationEl Tejido Complejo de la Formación Docente en cursos de profesorado: contribuciones de la complejidad para la formaciónO Tecido Complexo Formativo Docente nas licenciaturas: contribuições da complexidade para a formação de professoresTeacher formation. Licentiate courses. Complex Interpretation. Teacher Formative Complex Tissue.Formação docente. Licenciaturas. Interpretação Complexa. Tecido Complexo Formativo Docente.Formación del profesorado. Cursos de profesorado. Interpretación Compleja. Tejido Complejo de la Formación Docente.Teacher Formative Complex Tissue is herein presented as a qualitative construction derived from Interpretation Complex (IC) approach. Results are those from a doctoral thesis dealing with the impact of specific areas in formative processes of UFSM formative teacher’s courses. Study, theoretically and epistemologically based on Complexity Theory, was performed under a qualitative methodology, from which was built a different type of interpretation (IC) contributing to subsequent studies in the area. Collection information instruments were documents’ analysis and narrative interviews with licentiate’s teachers. From the study, it was elaborated the Teacher Formative Complex Tissue concept, consisted by three complex nets (Specific area net, Teacher’s formative net, and Operative-formative net) highlighting the need for teacher education be understood through its complexity and act on knowledge rewiring.Este trabajo presenta el Tejido Formativo Complejo Docente, constituido a partir de la Interpretación Compleja (IC). Los datos presentados resultan de una tesis doctoral sobre las repercusiones de los conocimientos específicos de las áreas en los procesos formativos en los cursos de licenciaturas. El estudio ha tenido su marco teórico y epistemológico con bases en la Teoría de la Complejidad y se produjo por medio de una metodología cualitativa en que ha sido constituido en un tipo distinto de interpretación (IC) que puede contribuir en otros estudios del campo. Los instrumentos de recopilación de informaciones fueron el análisis de documentos y entrevistas narrativas con docentes de cursos de profesorado. Ese estudio permitió la elaboración del constructo Tejido Complejo de la Formación Docente formado de tres Redes Complejas (Específica de área, Formativa docente y Operativa Formativa) que ponen de relieve la necesidad de la formación docente ser entendida en su complejidad y actuar sobre el restablecimiento de las conexiones de los saberes.Este trabalho apresenta o Tecido Complexo Formativo Docente, constituído a partir de Interpretação Complexa (IC). Os resultados apresentados são decorrentes de uma tese de doutorado sobre as repercussões dos conhecimentos específicos das áreas nos processos formativos nos cursos de licenciatura. O estudo teve a base teórico-epistêmica da Teoria da Complexidade e se deu por meio de uma metodologia qualitativa, em que foi construído um tipo distinto de interpretação (IC) que pode contribuir em outros estudos na área. Os instrumentos de coleta de informações foram análise de documentos e entrevistas narrativas com docentes de licenciaturas. Este estudo possibilitou a elaboração do constructo Tecido Complexo Formativo Docente, constituído por três Redes Complexas (Específica da área, Formativa Docente e Operativa Formativa) que evidenciam a necessidade de que a formação docente seja compreendida em sua complexidade e atue na religação dos saberes.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1884310.15448/1981-2582.2015.3.18843Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 445-455Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 445-455Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 445-4551981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18843/14127Scremin, GreiceIsaia, Silvia Maria de Aguiarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:33:10Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/18843Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:33:10Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
El Tejido Complejo de la Formación Docente en cursos de profesorado: contribuciones de la complejidad para la formación
O Tecido Complexo Formativo Docente nas licenciaturas: contribuições da complexidade para a formação de professores
title Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
spellingShingle Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
Scremin, Greice
Teacher formation. Licentiate courses. Complex Interpretation. Teacher Formative Complex Tissue.
Formação docente. Licenciaturas. Interpretação Complexa. Tecido Complexo Formativo Docente.
Formación del profesorado. Cursos de profesorado. Interpretación Compleja. Tejido Complejo de la Formación Docente.
title_short Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
title_full Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
title_fullStr Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
title_full_unstemmed Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
title_sort Complex Tissue Formation in Undergraduate Teaching: contributions of complexity for teacher education
author Scremin, Greice
author_facet Scremin, Greice
Isaia, Silvia Maria de Aguiar
author_role author
author2 Isaia, Silvia Maria de Aguiar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scremin, Greice
Isaia, Silvia Maria de Aguiar
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher formation. Licentiate courses. Complex Interpretation. Teacher Formative Complex Tissue.
Formação docente. Licenciaturas. Interpretação Complexa. Tecido Complexo Formativo Docente.
Formación del profesorado. Cursos de profesorado. Interpretación Compleja. Tejido Complejo de la Formación Docente.
topic Teacher formation. Licentiate courses. Complex Interpretation. Teacher Formative Complex Tissue.
Formação docente. Licenciaturas. Interpretação Complexa. Tecido Complexo Formativo Docente.
Formación del profesorado. Cursos de profesorado. Interpretación Compleja. Tejido Complejo de la Formación Docente.
description Teacher Formative Complex Tissue is herein presented as a qualitative construction derived from Interpretation Complex (IC) approach. Results are those from a doctoral thesis dealing with the impact of specific areas in formative processes of UFSM formative teacher’s courses. Study, theoretically and epistemologically based on Complexity Theory, was performed under a qualitative methodology, from which was built a different type of interpretation (IC) contributing to subsequent studies in the area. Collection information instruments were documents’ analysis and narrative interviews with licentiate’s teachers. From the study, it was elaborated the Teacher Formative Complex Tissue concept, consisted by three complex nets (Specific area net, Teacher’s formative net, and Operative-formative net) highlighting the need for teacher education be understood through its complexity and act on knowledge rewiring.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18843
10.15448/1981-2582.2015.3.18843
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18843
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.3.18843
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18843/14127
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 3 (2015): Dossier - In/exclusion and Digital Education; 445-455
Educação; Vol. 38 Núm. 3 (2015): Dosier - En/exclusión y Educación Digital; 445-455
Educação; v. 38 n. 3 (2015): Dossiê - In/exclusão Digital e Educação; 445-455
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128741298831360