Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998 |
Resumo: | This article discusses the teacher formation in the scenario of complex societies, having as central problem: how to understand the new challenges of teacher formation from complex societies? Initially, it anchored in Garcia, Nóvoa, Tardif and Lessard to discuss the concept and constitution of teacher formation, as well as the new challenges for teacher formation. Afterwards, the concepts of 'individualization' and 'socialization' of Norbert Elias are discussed and relations of these concepts are established with the formation of teachers. It is defended the position that the formation of teachers occurs in different times and formative spaces and in individual and collective moments, forming a web of relations. |
id |
UNESP-15_12008ab2abc25a950914d1b369652e02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10998 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societiesContribuciones de Norbert Elías para la formación de profesores en las sociedades complejasContribuições de Norbert Elias para a formação de professores nas sociedades complexasComplex SocietiesTeacher FormationIndividualizationSocializationNorbert EliasSociedades ComplejasFormación de ProfesoresIndividualizaciónSocializaciónNorbert EliasSociedades complexasFormação de professoresIndividualizaçãoSocializaçãoNorbert EliasThis article discusses the teacher formation in the scenario of complex societies, having as central problem: how to understand the new challenges of teacher formation from complex societies? Initially, it anchored in Garcia, Nóvoa, Tardif and Lessard to discuss the concept and constitution of teacher formation, as well as the new challenges for teacher formation. Afterwards, the concepts of 'individualization' and 'socialization' of Norbert Elias are discussed and relations of these concepts are established with the formation of teachers. It is defended the position that the formation of teachers occurs in different times and formative spaces and in individual and collective moments, forming a web of relations.El presente artículo discute la formación de los profesores en el escenario de las sociedades complejas, siendo el eje central, la siguiente interrogante: ¿Cómo comprender los nuevos desafíos de la formación de profesores desde las sociedades complejas? Inicialmente, se parte en García, Nóvoa, Tardif y Lessard, para la discusión del concepto y de la constitución de la formación de los profesores, así como, de los nuevos desafíos para ello. Posteriormente, se discute los conceptos de “individualización” y “socialización” de Norbert Elias y, se establecen las relaciones de estos conceptos con la formación de los profesores. Se defiende la posición que la formación de profesores ocurre en diferentes tiempos y espacios formativos y, en momentos individuales y colectivos, construyendo una tela de relaciones.Este artigo discute a formação de professores no cenário das sociedades complexas, tendo como problema central: como compreender os novos desafios da formação de professores a partir das sociedades complexas? Inicialmente, ancora-se em Garcia, Nóvoa, Tardif e Lessard para discutir o conceito e a constituição da formação de professores, bem como os novos desafios para a formação de professores. Após, discute-se os conceitos de ‘individualização’ e ‘socialização’ de Norbert Elias e estabelecem-se relações desses conceitos com a formação de professores. Defende-se a posição de que a formação de professores ocorre em diferentes tempos e espaços formativos e em momentos individuais e coletivos, formando uma teia de relações.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionteórico-bibliográficaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1099810.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10998Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-1611Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-16111982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7669https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7670https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7746Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFávero, Altair AlbertoPagliarin, Lidiane Limana Puiati2018-11-17T01:43:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10998Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T01:43:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies Contribuciones de Norbert Elías para la formación de profesores en las sociedades complejas Contribuições de Norbert Elias para a formação de professores nas sociedades complexas |
title |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies |
spellingShingle |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies Fávero, Altair Alberto Complex Societies Teacher Formation Individualization Socialization Norbert Elias Sociedades Complejas Formación de Profesores Individualización Socialización Norbert Elias Sociedades complexas Formação de professores Individualização Socialização Norbert Elias |
title_short |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies |
title_full |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies |
title_fullStr |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies |
title_full_unstemmed |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies |
title_sort |
Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies |
author |
Fávero, Altair Alberto |
author_facet |
Fávero, Altair Alberto Pagliarin, Lidiane Limana Puiati |
author_role |
author |
author2 |
Pagliarin, Lidiane Limana Puiati |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fávero, Altair Alberto Pagliarin, Lidiane Limana Puiati |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Complex Societies Teacher Formation Individualization Socialization Norbert Elias Sociedades Complejas Formación de Profesores Individualización Socialización Norbert Elias Sociedades complexas Formação de professores Individualização Socialização Norbert Elias |
topic |
Complex Societies Teacher Formation Individualization Socialization Norbert Elias Sociedades Complejas Formación de Profesores Individualización Socialización Norbert Elias Sociedades complexas Formação de professores Individualização Socialização Norbert Elias |
description |
This article discusses the teacher formation in the scenario of complex societies, having as central problem: how to understand the new challenges of teacher formation from complex societies? Initially, it anchored in Garcia, Nóvoa, Tardif and Lessard to discuss the concept and constitution of teacher formation, as well as the new challenges for teacher formation. Afterwards, the concepts of 'individualization' and 'socialization' of Norbert Elias are discussed and relations of these concepts are established with the formation of teachers. It is defended the position that the formation of teachers occurs in different times and formative spaces and in individual and collective moments, forming a web of relations. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion teórico-bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10998 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7669 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7670 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7746 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-1611 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-1611 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856127410176 |