Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fávero, Altair Alberto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pagliarin, Lidiane Limana Puiati
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998
Resumo: This article discusses the teacher formation in the scenario of complex societies, having as central problem: how to understand the new challenges of teacher formation from complex societies? Initially, it anchored in Garcia, Nóvoa, Tardif and Lessard to discuss the concept and constitution of teacher formation, as well as the new challenges for teacher formation. Afterwards, the concepts of 'individualization' and 'socialization' of Norbert Elias are discussed and relations of these concepts are established with the formation of teachers. It is defended the position that the formation of teachers occurs in different times and formative spaces and in individual and collective moments, forming a web of relations.
id UNESP-15_12008ab2abc25a950914d1b369652e02
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10998
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societiesContribuciones de Norbert Elías para la formación de profesores en las sociedades complejasContribuições de Norbert Elias para a formação de professores nas sociedades complexasComplex SocietiesTeacher FormationIndividualizationSocializationNorbert EliasSociedades ComplejasFormación de ProfesoresIndividualizaciónSocializaciónNorbert EliasSociedades complexasFormação de professoresIndividualizaçãoSocializaçãoNorbert EliasThis article discusses the teacher formation in the scenario of complex societies, having as central problem: how to understand the new challenges of teacher formation from complex societies? Initially, it anchored in Garcia, Nóvoa, Tardif and Lessard to discuss the concept and constitution of teacher formation, as well as the new challenges for teacher formation. Afterwards, the concepts of 'individualization' and 'socialization' of Norbert Elias are discussed and relations of these concepts are established with the formation of teachers. It is defended the position that the formation of teachers occurs in different times and formative spaces and in individual and collective moments, forming a web of relations.El presente artículo discute la formación de los profesores en el escenario de las sociedades complejas, siendo el eje central, la siguiente interrogante: ¿Cómo comprender los nuevos desafíos de la formación de profesores desde las sociedades complejas? Inicialmente, se parte en García, Nóvoa, Tardif y Lessard, para la discusión del concepto y de la constitución de la formación de los profesores, así como, de los nuevos desafíos para ello. Posteriormente, se discute los conceptos de “individualización” y “socialización” de Norbert Elias y, se establecen las relaciones de estos conceptos con la formación de los profesores. Se defiende la posición que la formación de profesores ocurre en diferentes tiempos y espacios formativos y, en momentos individuales y colectivos, construyendo una tela de relaciones.Este artigo discute a formação de professores no cenário das sociedades complexas, tendo como problema central: como compreender os novos desafios da formação de professores a partir das sociedades complexas? Inicialmente, ancora-se em Garcia, Nóvoa, Tardif e Lessard para discutir o conceito e a constituição da formação de professores, bem como os novos desafios para a formação de professores. Após, discute-se os conceitos de ‘individualização’ e ‘socialização’ de Norbert Elias e estabelecem-se relações desses conceitos com a formação de professores. Defende-se a posição de que a formação de professores ocorre em diferentes tempos e espaços formativos e em momentos individuais e coletivos, formando uma teia de relações.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionteórico-bibliográficaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1099810.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10998Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-1611Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-16111982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7669https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7670https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7746Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFávero, Altair AlbertoPagliarin, Lidiane Limana Puiati2018-11-17T01:43:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10998Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T01:43:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
Contribuciones de Norbert Elías para la formación de profesores en las sociedades complejas
Contribuições de Norbert Elias para a formação de professores nas sociedades complexas
title Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
spellingShingle Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
Fávero, Altair Alberto
Complex Societies
Teacher Formation
Individualization
Socialization
Norbert Elias
Sociedades Complejas
Formación de Profesores
Individualización
Socialización
Norbert Elias
Sociedades complexas
Formação de professores
Individualização
Socialização
Norbert Elias
title_short Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
title_full Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
title_fullStr Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
title_full_unstemmed Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
title_sort Norbert Elias's contributions to teacher training in complex societies
author Fávero, Altair Alberto
author_facet Fávero, Altair Alberto
Pagliarin, Lidiane Limana Puiati
author_role author
author2 Pagliarin, Lidiane Limana Puiati
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fávero, Altair Alberto
Pagliarin, Lidiane Limana Puiati
dc.subject.por.fl_str_mv Complex Societies
Teacher Formation
Individualization
Socialization
Norbert Elias
Sociedades Complejas
Formación de Profesores
Individualización
Socialización
Norbert Elias
Sociedades complexas
Formação de professores
Individualização
Socialização
Norbert Elias
topic Complex Societies
Teacher Formation
Individualization
Socialization
Norbert Elias
Sociedades Complejas
Formación de Profesores
Individualización
Socialización
Norbert Elias
Sociedades complexas
Formação de professores
Individualização
Socialização
Norbert Elias
description This article discusses the teacher formation in the scenario of complex societies, having as central problem: how to understand the new challenges of teacher formation from complex societies? Initially, it anchored in Garcia, Nóvoa, Tardif and Lessard to discuss the concept and constitution of teacher formation, as well as the new challenges for teacher formation. Afterwards, the concepts of 'individualization' and 'socialization' of Norbert Elias are discussed and relations of these concepts are established with the formation of teachers. It is defended the position that the formation of teachers occurs in different times and formative spaces and in individual and collective moments, forming a web of relations.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
teórico-bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10998
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10998
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7669
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7670
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10998/7746
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-1611
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1598-1611
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856127410176