A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalla Corte, Marilene Gabriel
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023
Resumo: This study outlines and analyzes the main elements that configure emerging contexts in Higher Education and, in particular, undergraduate courses in Brazil. It is a research of the state of knowledge, carried out in the Digital Library of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), from the period of 2012 to 2016. The papers analyzed present elements that characterize what has emerged from the perspective the expansion and diversification, the dialogue between basic and higher education, diversity and, in particular, internationalization understood as a challenge to undergraduate courses. In scientific productions the terminology "emergent contexts" is still little discussed, however they are related to elements that interfere or result from the [re]formulation of educational policies; are unveiled in government and/or institutional strategies and actions and are embedded in the scenario of teacher training.
id PUC_RS-18_d5c87a9fea008a2d74eccc9ea8041a78
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29023
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalizationUn estudio acerca de los contextos emergentes en los cursos de licenciatura en Brasil: en destaque la internacionalizaciónUm estudo acerca dos contextos emergentes nos cursos de licenciatura no Brasil: em destaque a internacionalizaçãoEmerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education.Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria.Contextos emergentesInternacionalizaçãoCursos de licenciaturaEducação Superior.This study outlines and analyzes the main elements that configure emerging contexts in Higher Education and, in particular, undergraduate courses in Brazil. It is a research of the state of knowledge, carried out in the Digital Library of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), from the period of 2012 to 2016. The papers analyzed present elements that characterize what has emerged from the perspective the expansion and diversification, the dialogue between basic and higher education, diversity and, in particular, internationalization understood as a challenge to undergraduate courses. In scientific productions the terminology "emergent contexts" is still little discussed, however they are related to elements that interfere or result from the [re]formulation of educational policies; are unveiled in government and/or institutional strategies and actions and are embedded in the scenario of teacher training.Este estudio delinea y analiza los principales elementos que configuran contextos emergentes en la Educación Superior y, en especial, en los cursos de licenciatura en Brasil. Se trata de una investigación del estado del conocimiento, realizada en la Biblioteca Digital del Instituto Brasileño de Información en Ciencia y Tecnología (IBICT), en el período de 2012 a 2016. Los trabajos analizados presentan elementos que caracterizan lo que se ha configurado emergente en la perspectiva de la expansión y diversificación, de la interlocución educación básica y superior, de la diversidad y, en especial, de la internacionalización entendida como desafío a los cursos de licenciatura. En las producciones científicas la terminología "contextos emergentes" todavía es poco discutida, sin embargo están relacionados a elementos que interfieren o derivan de la [re]formulación de políticas educativas; se descortinan en estrategias y acciones de gobierno y/o institucionales y están imbricados al escenario de la formación de profesores.Este estudo delineia e analisa os principais elementos que configuram contextos emergentes na Educação Superior e, em especial, nos cursos de licenciatura no Brasil. Trata-se de uma pesquisa do estado do conhecimento, realizada na Biblioteca Digital do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), no período de 2012 a 2016. Os trabalhos analisados apresentam elementos que caracterizam o que tem se configurado emergente na perspectiva da expansão e diversificação, da interlocução educação básica e superior, da diversidade e, em especial, da internacionalização entendida como desafio aos cursos de licenciatura. Nas produções científicas a terminologia “contextos emergentes” ainda é pouco discutida, entretanto estão relacionados a elementos que interferem ou decorrem da [re]formulação de políticas educacionais; se descortinam em estratégias e ações de governo e/ou institucionais e estão imbricados ao cenário da formação de professores.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPolíticas e Práticas de Formação.application/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2902310.15448/1981-2582.2017.3.29023Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 357-367Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 357-367Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 357-3671981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023/16529Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalla Corte, Marilene Gabriel2018-03-12T14:03:19Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29023Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-03-12T14:03:19Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
Un estudio acerca de los contextos emergentes en los cursos de licenciatura en Brasil: en destaque la internacionalización
Um estudo acerca dos contextos emergentes nos cursos de licenciatura no Brasil: em destaque a internacionalização
title A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
spellingShingle A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
Dalla Corte, Marilene Gabriel
Emerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education.
Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria.
Contextos emergentes
Internacionalização
Cursos de licenciatura
Educação Superior.
title_short A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
title_full A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
title_fullStr A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
title_full_unstemmed A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
title_sort A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
author Dalla Corte, Marilene Gabriel
author_facet Dalla Corte, Marilene Gabriel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalla Corte, Marilene Gabriel
dc.subject.por.fl_str_mv Emerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education.
Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria.
Contextos emergentes
Internacionalização
Cursos de licenciatura
Educação Superior.
topic Emerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education.
Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria.
Contextos emergentes
Internacionalização
Cursos de licenciatura
Educação Superior.
description This study outlines and analyzes the main elements that configure emerging contexts in Higher Education and, in particular, undergraduate courses in Brazil. It is a research of the state of knowledge, carried out in the Digital Library of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), from the period of 2012 to 2016. The papers analyzed present elements that characterize what has emerged from the perspective the expansion and diversification, the dialogue between basic and higher education, diversity and, in particular, internationalization understood as a challenge to undergraduate courses. In scientific productions the terminology "emergent contexts" is still little discussed, however they are related to elements that interfere or result from the [re]formulation of educational policies; are unveiled in government and/or institutional strategies and actions and are embedded in the scenario of teacher training.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Políticas e Práticas de Formação.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023
10.15448/1981-2582.2017.3.29023
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2017.3.29023
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023/16529
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 357-367
Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 357-367
Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 357-367
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2017.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745323266048