A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023 |
Resumo: | This study outlines and analyzes the main elements that configure emerging contexts in Higher Education and, in particular, undergraduate courses in Brazil. It is a research of the state of knowledge, carried out in the Digital Library of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), from the period of 2012 to 2016. The papers analyzed present elements that characterize what has emerged from the perspective the expansion and diversification, the dialogue between basic and higher education, diversity and, in particular, internationalization understood as a challenge to undergraduate courses. In scientific productions the terminology "emergent contexts" is still little discussed, however they are related to elements that interfere or result from the [re]formulation of educational policies; are unveiled in government and/or institutional strategies and actions and are embedded in the scenario of teacher training. |
id |
PUC_RS-18_d5c87a9fea008a2d74eccc9ea8041a78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29023 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalizationUn estudio acerca de los contextos emergentes en los cursos de licenciatura en Brasil: en destaque la internacionalizaciónUm estudo acerca dos contextos emergentes nos cursos de licenciatura no Brasil: em destaque a internacionalizaçãoEmerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education.Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria.Contextos emergentesInternacionalizaçãoCursos de licenciaturaEducação Superior.This study outlines and analyzes the main elements that configure emerging contexts in Higher Education and, in particular, undergraduate courses in Brazil. It is a research of the state of knowledge, carried out in the Digital Library of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), from the period of 2012 to 2016. The papers analyzed present elements that characterize what has emerged from the perspective the expansion and diversification, the dialogue between basic and higher education, diversity and, in particular, internationalization understood as a challenge to undergraduate courses. In scientific productions the terminology "emergent contexts" is still little discussed, however they are related to elements that interfere or result from the [re]formulation of educational policies; are unveiled in government and/or institutional strategies and actions and are embedded in the scenario of teacher training.Este estudio delinea y analiza los principales elementos que configuran contextos emergentes en la Educación Superior y, en especial, en los cursos de licenciatura en Brasil. Se trata de una investigación del estado del conocimiento, realizada en la Biblioteca Digital del Instituto Brasileño de Información en Ciencia y Tecnología (IBICT), en el período de 2012 a 2016. Los trabajos analizados presentan elementos que caracterizan lo que se ha configurado emergente en la perspectiva de la expansión y diversificación, de la interlocución educación básica y superior, de la diversidad y, en especial, de la internacionalización entendida como desafío a los cursos de licenciatura. En las producciones científicas la terminología "contextos emergentes" todavía es poco discutida, sin embargo están relacionados a elementos que interfieren o derivan de la [re]formulación de políticas educativas; se descortinan en estrategias y acciones de gobierno y/o institucionales y están imbricados al escenario de la formación de profesores.Este estudo delineia e analisa os principais elementos que configuram contextos emergentes na Educação Superior e, em especial, nos cursos de licenciatura no Brasil. Trata-se de uma pesquisa do estado do conhecimento, realizada na Biblioteca Digital do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), no período de 2012 a 2016. Os trabalhos analisados apresentam elementos que caracterizam o que tem se configurado emergente na perspectiva da expansão e diversificação, da interlocução educação básica e superior, da diversidade e, em especial, da internacionalização entendida como desafio aos cursos de licenciatura. Nas produções científicas a terminologia “contextos emergentes” ainda é pouco discutida, entretanto estão relacionados a elementos que interferem ou decorrem da [re]formulação de políticas educacionais; se descortinam em estratégias e ações de governo e/ou institucionais e estão imbricados ao cenário da formação de professores.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPolíticas e Práticas de Formação.application/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2902310.15448/1981-2582.2017.3.29023Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 357-367Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 357-367Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 357-3671981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2017.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023/16529Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalla Corte, Marilene Gabriel2018-03-12T14:03:19Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29023Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-03-12T14:03:19Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization Un estudio acerca de los contextos emergentes en los cursos de licenciatura en Brasil: en destaque la internacionalización Um estudo acerca dos contextos emergentes nos cursos de licenciatura no Brasil: em destaque a internacionalização |
title |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization |
spellingShingle |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization Dalla Corte, Marilene Gabriel Emerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education. Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria. Contextos emergentes Internacionalização Cursos de licenciatura Educação Superior. |
title_short |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization |
title_full |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization |
title_fullStr |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization |
title_full_unstemmed |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization |
title_sort |
A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization |
author |
Dalla Corte, Marilene Gabriel |
author_facet |
Dalla Corte, Marilene Gabriel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalla Corte, Marilene Gabriel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education. Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria. Contextos emergentes Internacionalização Cursos de licenciatura Educação Superior. |
topic |
Emerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education. Contextos emergentes. Internacionalización. Cursos de licenciatura. Educación Universitaria. Contextos emergentes Internacionalização Cursos de licenciatura Educação Superior. |
description |
This study outlines and analyzes the main elements that configure emerging contexts in Higher Education and, in particular, undergraduate courses in Brazil. It is a research of the state of knowledge, carried out in the Digital Library of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), from the period of 2012 to 2016. The papers analyzed present elements that characterize what has emerged from the perspective the expansion and diversification, the dialogue between basic and higher education, diversity and, in particular, internationalization understood as a challenge to undergraduate courses. In scientific productions the terminology "emergent contexts" is still little discussed, however they are related to elements that interfere or result from the [re]formulation of educational policies; are unveiled in government and/or institutional strategies and actions and are embedded in the scenario of teacher training. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Políticas e Práticas de Formação. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023 10.15448/1981-2582.2017.3.29023 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2017.3.29023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023/16529 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 40 No. 3 (2017): Dossier - InternacionaliZation of higher Education; 357-367 Educação; Vol. 40 Núm. 3 (2017): Dossier – INTERNACIONALIZACIÓN de la EDUCACIÓN SUPERIOR; 357-367 Educação; v. 40 n. 3 (2017): Dossiê – Internacionalização da educação superior; 357-367 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2017.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128745323266048 |