Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neto, Humberto Perinelli
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pazini, Rodrigo Ribeiro, Lima D'água, Solange Vera Nunes, Mello, Rafael Cardoso de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20027
Resumo: The importance achieved by the film narrative is related to the transformation of the human eye in modernity. The ability to cause enchantment and to intervene in the construction of the world view generated the development of various experiences around the use of films in education. The research project  Time and space in evidence: the production of short films involving aspects of the city of São José do Rio Preto to practice the teaching of history and geography” part of this context of appreciation of cinema in research and practices related to field of education. This project aimed to the experience of a training process based on the production of videos related to the mentioned school knowledge and linked to empirical reality of the city in question, as well as a training process that allowed the establishment of an educational ethos grounded in autonomy.
id PUC_RS-18_d946a7c9a49d33e397e50097c496c6f7
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20027
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and GeographyFormación y autonomía docente: reflexiones sobre la experiencia del cine en las enseñanzas de Historia y GegrafíaFormação e autonomia docente: reflexões sobre a experiência cinematográfica nos ensinos de História e GeografiaTeaching History and Geography. Teacher training. Cinema.Enseñanza de la Historia y la Geografía. Formación del profesorado. Cine.Ensino de História e de Geografia. Formação docente. Cinema.The importance achieved by the film narrative is related to the transformation of the human eye in modernity. The ability to cause enchantment and to intervene in the construction of the world view generated the development of various experiences around the use of films in education. The research project  Time and space in evidence: the production of short films involving aspects of the city of São José do Rio Preto to practice the teaching of history and geography” part of this context of appreciation of cinema in research and practices related to field of education. This project aimed to the experience of a training process based on the production of videos related to the mentioned school knowledge and linked to empirical reality of the city in question, as well as a training process that allowed the establishment of an educational ethos grounded in autonomy.La importancia alcanzada por la narrativa cinematográfica está relacionado con la transformación del ojo humano en la modernidad. La capacidad de causar encanto y de intervenir en la construcción de la visión del mundo ha generado el desarrollo de diversas experiencias en torno a la utilización de películas en la educación. El proyecto de investigación “El tiempo y el espacio en la evidencia: la producción de cortometrajes relacionados con aspectos de la ciudad de São José do Rio Preto para practicar la enseñanza de la historia y la geografía” parte de este contexto de apreciación de cine en la investigación y las prácticas relacionadas con campo de la educación. Este proyecto destinado a la experiencia de un proceso de capacitación basado en la producción de vídeos relacionados con el conocimiento de la escuela mencionada y vinculados a la realidad empírica de la ciudad en cuestión, así como un proceso de capacitación que permitió el establecimiento de una ética de la educación basada en la autonomía.A importância alcançada pelas narrativas cinematográficas guarda relação com a transformação do olhar humano na modernidade. A capacidade de provocar encantamento e de intervir na construção da visão de mundo gerou o desenvolvimento de várias experiências em torno do emprego de filmes na educação. O projeto de pesquisa “Tempo e espaço em evidência: a produção de curtas metragens envolvendo aspectos da cidade de São José do Rio Preto como prática do ensino de História e de Geografia” faz parte do contexto de valorização do cinema nas pesquisas e práticas relacionadas ao campo da educação. Tal projeto teve como objetivo a vivência de um processo formativo baseado na produção de vídeos relacionados aos mencionados conhecimentos escolares e vinculados à realidade empírica da cidade em questão, assim como de um processo formativo que permitiu a constituição de um ethos pedagógico alicerçado na autonomia.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2002710.15448/1981-2582.2016.2.20027Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 211-219Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 211-219Educação; v. 39 n. 2 (2016); 211-2191981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.2.reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20027/14812Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Humberto PerinelliPazini, Rodrigo RibeiroLima D'água, Solange Vera NunesMello, Rafael Cardoso de2016-09-16T19:20:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20027Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-09-16T19:20:58Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
Formación y autonomía docente: reflexiones sobre la experiencia del cine en las enseñanzas de Historia y Gegrafía
Formação e autonomia docente: reflexões sobre a experiência cinematográfica nos ensinos de História e Geografia
title Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
spellingShingle Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
Neto, Humberto Perinelli
Teaching History and Geography. Teacher training. Cinema.
Enseñanza de la Historia y la Geografía. Formación del profesorado. Cine.
Ensino de História e de Geografia. Formação docente. Cinema.
title_short Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
title_full Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
title_fullStr Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
title_full_unstemmed Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
title_sort Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography
author Neto, Humberto Perinelli
author_facet Neto, Humberto Perinelli
Pazini, Rodrigo Ribeiro
Lima D'água, Solange Vera Nunes
Mello, Rafael Cardoso de
author_role author
author2 Pazini, Rodrigo Ribeiro
Lima D'água, Solange Vera Nunes
Mello, Rafael Cardoso de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neto, Humberto Perinelli
Pazini, Rodrigo Ribeiro
Lima D'água, Solange Vera Nunes
Mello, Rafael Cardoso de
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching History and Geography. Teacher training. Cinema.
Enseñanza de la Historia y la Geografía. Formación del profesorado. Cine.
Ensino de História e de Geografia. Formação docente. Cinema.
topic Teaching History and Geography. Teacher training. Cinema.
Enseñanza de la Historia y la Geografía. Formación del profesorado. Cine.
Ensino de História e de Geografia. Formação docente. Cinema.
description The importance achieved by the film narrative is related to the transformation of the human eye in modernity. The ability to cause enchantment and to intervene in the construction of the world view generated the development of various experiences around the use of films in education. The research project  Time and space in evidence: the production of short films involving aspects of the city of São José do Rio Preto to practice the teaching of history and geography” part of this context of appreciation of cinema in research and practices related to field of education. This project aimed to the experience of a training process based on the production of videos related to the mentioned school knowledge and linked to empirical reality of the city in question, as well as a training process that allowed the establishment of an educational ethos grounded in autonomy.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20027
10.15448/1981-2582.2016.2.20027
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20027
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.2.20027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20027/14812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 211-219
Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 211-219
Educação; v. 39 n. 2 (2016); 211-219
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.2.
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744253718528