Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/25808 |
Resumo: | The article aims to discuss the presence of painting and photography in the construction of the character Ida of the short story "A prece" by Samuel Rawet. We ask about the meaning of the use of various resources of painting, notably the allusions to Cubism and Expressionism, to narrate the story of the Jewish immigrant. It is questioned why she is seen and shown in a sectioned and deformed form. Based on the theories of translation and transposition between arts (Moser, Clüver, Louvel), we point to some meanings from one art to another, understanding the subject of immigration as the catalyst for many of them. |
id |
PUC_RS-19_134341ebb31af8e9bdbbbd32a7e43fb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25808 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel RawetOlhar fracionado e face expressionista: a construção da personagem em Samuel RawetOlhar fracionado e face expressionista: a construção da personagem em Samuel RawetVisual artsSamuel RawetTranslationImmigrationArtes plásticasSamuel RawetTranslaçãoImigraçãoArtes plásticasSamuel RawetTranslaçãoImigraçãoLetrasThe article aims to discuss the presence of painting and photography in the construction of the character Ida of the short story "A prece" by Samuel Rawet. We ask about the meaning of the use of various resources of painting, notably the allusions to Cubism and Expressionism, to narrate the story of the Jewish immigrant. It is questioned why she is seen and shown in a sectioned and deformed form. Based on the theories of translation and transposition between arts (Moser, Clüver, Louvel), we point to some meanings from one art to another, understanding the subject of immigration as the catalyst for many of them.O artigo visa discutir a presença das artes plásticas e da fotografia na construção da personagem Ida do conto “A prece” de Samuel Rawet. Pergunta-se sobre o significado do emprego de diversos recursos de picturalidade, notadamente as alusões ao Cubismo e ao Expressionismo, para narrar a história da imigrante judia. Questiona-se o motivo pelo qual ela é vista e mostrada de forma seccionada e deformada. Com base nas teorias sobre translação e transposição entre artes (Moser, Clüver, Louvel), aponta-se para alguns sentidos pelos quais se passa de uma arte a outra, entendendo o tema da imigração como o catalizador de muitos deles.O artigo visa discutir a presença das artes plásticas e da fotografia na construção da personagem Ida do conto “A prece” de Samuel Rawet. Pergunta-se sobre o significado do emprego de diversos recursos de picturalidade, notadamente as alusões ao Cubismo e ao Expressionismo, para narrar a história da imigrante judia. Questiona-se o motivo pelo qual ela é vista e mostrada de forma seccionada e deformada. Com base nas teorias sobre translação e transposição entre artes (Moser, Clüver, Louvel), aponta-se para alguns sentidos pelos quais se passa de uma arte a outra, entendendo o tema da imigração como o catalizador de muitos deles.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLiteratura Comparadaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/2580810.15448/1984-7726.2017.25808Letras de Hoje; Vol. 52 No. 2 (2017): Character, an essence of the narrative; 200-205Letras de Hoje; Vol. 52 Núm. 2 (2017): Personagem, a essência da narrativa; 200-205Letras de Hoje; v. 52 n. 2 (2017): Personagem, a essência da narrativa; 200-2051984-77260101-333510.15448/1984-7726.2017.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/25808/16147Copyright (c) 2017 Letras de Hojeinfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, Maria Isabel Edom2021-04-27T22:01:53Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/25808Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T22:01:53Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet Olhar fracionado e face expressionista: a construção da personagem em Samuel Rawet Olhar fracionado e face expressionista: a construção da personagem em Samuel Rawet |
title |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet |
spellingShingle |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet Pires, Maria Isabel Edom Visual arts Samuel Rawet Translation Immigration Artes plásticas Samuel Rawet Translação Imigração Artes plásticas Samuel Rawet Translação Imigração Letras |
title_short |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet |
title_full |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet |
title_fullStr |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet |
title_full_unstemmed |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet |
title_sort |
Fractionated look and expressionist face: the construction of the character in Samuel Rawet |
author |
Pires, Maria Isabel Edom |
author_facet |
Pires, Maria Isabel Edom |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Maria Isabel Edom |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visual arts Samuel Rawet Translation Immigration Artes plásticas Samuel Rawet Translação Imigração Artes plásticas Samuel Rawet Translação Imigração Letras |
topic |
Visual arts Samuel Rawet Translation Immigration Artes plásticas Samuel Rawet Translação Imigração Artes plásticas Samuel Rawet Translação Imigração Letras |
description |
The article aims to discuss the presence of painting and photography in the construction of the character Ida of the short story "A prece" by Samuel Rawet. We ask about the meaning of the use of various resources of painting, notably the allusions to Cubism and Expressionism, to narrate the story of the Jewish immigrant. It is questioned why she is seen and shown in a sectioned and deformed form. Based on the theories of translation and transposition between arts (Moser, Clüver, Louvel), we point to some meanings from one art to another, understanding the subject of immigration as the catalyst for many of them. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Literatura Comparada |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/25808 10.15448/1984-7726.2017.25808 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/25808 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7726.2017.25808 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/25808/16147 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Letras de Hoje info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Letras de Hoje |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 52 No. 2 (2017): Character, an essence of the narrative; 200-205 Letras de Hoje; Vol. 52 Núm. 2 (2017): Personagem, a essência da narrativa; 200-205 Letras de Hoje; v. 52 n. 2 (2017): Personagem, a essência da narrativa; 200-205 1984-7726 0101-3335 10.15448/1984-7726.2017.2 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128781416300544 |